فرهنگ و هنر

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با جمعی از مراجع تقلید از انجام رایزنی با عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در حج خبر داد. عربستان سعودی تحت تاثیر ویروس کرونا حجاج بالای ۶۵ سال را از انجام مراسم حج منع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و سید صادق حسینی در دیدار با آیت الله نصیر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله حسین نوری نوری همدانی در خصوص آخرین وضعیت موجود گفتگو کردند. و نرم افزار

پیشنهاد اصلاحات ایران برای تغییر سن حج به عربستان سعودی اعلام شد

نماینده عالی حج و زیارت در این دیدار با اشاره به سهمیه 45 درصدی حجاج ایرانی عربستان سعودی و اعلام شرط سنی زیر 65 سال، از رایزنی برای افزایش سن زائران و افزایش تعداد زائران خبر داد. وی گفت: ما نظر اصلاحی و سازنده خود را به دولت سعودی اعلام کرده ایم.

نواب با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَن تاتاعَ إِلَیِ سَبَلِ» گفت: شرایط اهل سنت مسلمانان را از بهترین شرایط حج امسال محروم کرد و بسیاری از مسلمانان از بهترین شرایط ممکن محروم شدند.

وی افزود: اگر شرط سنی حجاج از 70 تا 75 سال بالاتر برود و فقدان بیماری ملاک رفتن به سرزمین وحی باشد، در بین زائران افرادی هستند که در سلامت کامل هستند. حج بجا آورید.» از طرفی هیچ تضمینی برای سلامت جسمانی افراد زیر 65 سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به موضوع کرونا و تعطیلی حج در دو سال اخیر، از آمادگی مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به این کشور خبر داد. وی رونمایی کرد و گفت: امسال شرایط سختی در پیش داریم اما شرایط لازم برای شرکت در زیارت بزرگ را داریم.

وی افزود: اقدامات لازم برای تشکیل کاروان ها و تربیت روحانیون انجام شده است. حج.”

23 خرداد ماه حج آغاز می شود

سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال حدود 39 هزار و 600 نفر به حج اعزام شده اند، گزارشی از اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سایر خدمات سازمان حج و زیارت ارائه کرد. وی گفت: اعزام زائران به حج در کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سهمیه ایران در سال های گذشته 85 هزار نفر بود و در سال 1399 که به دلیل تاج گذاری متوقف شده بود، 74 هزار و 500 نفر آماده اعزام بودند. 1600 نفر اعزام می شوند.

حسینی همچنین نبود روابط کنسولی ایران و عربستان را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: اولین پرواز به عربستان در 23 ژوئن و آخرین پرواز عربستان به ایران در 16 مرداد خواهد بود. .

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله مکارم شیرازی: حجاج را توجیه کنید که سوغات گران قیمت نخرند

آیت الله نصیر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار مسئولان حج با اشاره به زمان اندک باقی مانده تا عملیات حج 1401، خواستار آموزش های لازم و مناسب برای زائران و زائران شد.

وی بر حل مشکلات زائران در داخل و خارج تاکید کرد و افزود: اگرچه روابط ایران با عربستان خوب نیست اما می توان از فرصت های حج برای ایجاد خوش بینی و رفع بدبینی استفاده کرد.

این سازمان تقلید با تاکید بر اینکه رفتار صحیح زائران ایرانی در سرزمین وحی موجب خوش بینی کشور میزبان و سایر مسلمانان خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات خود برای مدیریت خوب استفاده کنید.

مکارم شیرازی با اشاره به شرکت 50 درصدی بانوان در حج امسال، حساسیت این زائران را بیشتر از مردان دانست و بر لزوم آموزش های تکمیلی تاکید کرد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه یکی از مشکلات رایج سفرهای زیارتی به ویژه زیارت معنوی در گذشته، خرید سوغات سنگین و گران قیمت بوده است، از مسئولان خواست تا توجیهات لازم را برای زائران ارائه کنند.

مفسر حوزه علمیه شن توجه به اقامه کامل نماز، نوع قرائت و برائت از مشرکین را یادآور شد و گفت: این مراسم باید به نحو مطلوب برگزار شود تا باعث تحریک جماعت نشود. شرورها

مکارم شیرازی گفت: امیدواریم حج امسال راهگشای سال های بهتر باشد.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله سبحانی: سهمیه کارگزاران حج به حداقل برسد

آیت‌الله سبحانی همچنین تاکید کرد: اگرچه سهمیه‌های کشورهای اسلامی و بعد از آن جمهوری اسلامی ایران در ایام حج کاهش یافته است، اما سعی کنید مشارکت مسئولان و کارگزاران بعثی را به حداقل برسانید.

وی گفت: سال هاست که بسیاری از زائران در انتظار سفر حج هستند، جا دارد زائرانی که سال هاست در سرزمین وحی منتظر هستند اعزام شوند.

این سازمان تقلید همچنین بر آموزش زائران در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه شود به قوانین عربستان احترام بگذارند و از انجام کارهایی که نباید انجام شود خودداری کنند.

سبحانی با اشاره به اینکه سالانه صدها هزار زائر به عربستان سفر می کنند، توصیه کرد: بررسی اخلاق میزبان ضروری است و با توجه به شرایط آن کشور، زائران با عزت از کشور خارج و باز می گردند.

چانه زنی با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله نوری همدانی: مسئولیت حج امسال خطیر است

آیت الله حسین نوری همدانی نیز مسئولیت کارگزاران حج را بسیار سنگین و خطیر خواند و از مسئولان خواست برای خدمت رسانی به زائران بیت المقدس تلاش مضاعف کنند.

وی خطاب به مسئولان حج با بیان اینکه هرگز از وظایف خود کوتاهی نکنید، خاطرنشان کرد: هر ساله به مکه که امام زمان (عج) در آنجا بود سفر می کنید و سعی می کنید به زائران دوقلو بیت الله الحرام خدمت کنید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه موسم حج زمینه را برای نمایش عقاید اسلامی فراهم می کند، گفت: در شرایطی که دشمنان اسلام سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، وظیفه علما است که ایمان خود را به اسلام نشان دهند. مراقب تقریب و تفرقه امت اسلامی باشید.» امروز دنیا بسیار خطرناک است.

وی افزود: وقتی دشمنان به اسلام حمله می کنند مردم راه اسلام را به عنوان چراغی روشن به بندگان خدا نشان می دهند. در موسم حج، این مسئولیت بزرگ بر دوش متولیان حج و زیارت است و هرگز نباید از آن غافل شد.

نوری همدانی گفت: مسلمانان در موسم حج در زمان ها و روزهای خاصی برای تشکیل امت اسلامی گرد هم می آیند.

انتهای پیام/