علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی در مجامع بین المللی از آن یاد می شود همه به آن احترام می گذارند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و … امروز نام ایران نامی ارزشمند است و تن ابرقدرت ها و ظالمان را می لرزاند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می نویسیم. حالا اگر به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کردیم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بود. در چه جنگی نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ تیم پزشکان و پرستاران ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن مجروح و کشته شدند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در جهان است. مروارید درخشان علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمنی ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … از حمله ناجوانمردانه تیم پزشکی قبل از کرونا خبر دادند. ما حتی این حمله را از درون دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: صفحه جدیدی از تاریخ در کرونا گشوده شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به توانایی‌های خود افتخار می‌کنند، اما کرونا شکست خورده است و در رسانه‌ها دیده‌ایم که چه تعداد بیمار روی زمین مانده یا در بیمارستان بستری نشده‌اند، چه تعداد پرستار و امدادگر از بیمارستان فرار می‌کنند. بیماران، اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است، زیرا جامعه پزشکی و پرستاری ایثار و هویت خود را نشان داده و شهدای گرانقدر خود را تقدیم کرده است که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق کرونا، شاهد ایثارگری کادر پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری بودم که 70 درصد ریه دارند. در عین حال به عنوان رئیس بیمارستان شاهد حضور پرستاران در کرونا بودیم، به خصوص در مرداد ماه که روزانه حدود 50 هزار حادثه، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری داشتیم. نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. وقتی همه در خانه بودند این عزیزان جانشان را فدا کردند.

وی گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را برای مردم انجام دهند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. پزشکی و پرستاری در هیچ جای جامعه ما نشان داده نمی شود. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. امروزه باید موضوع تخصص و حرفه ای بودن پرستار مورد توجه قرار گیرد. پرستاری که در ECU شرکت می کند باید حرفه ای و دارای مهارت های ECU باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. موضوع دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وی گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری تنها به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه درمان کرد. ما کاملا با این حرکت موافقیم. متأسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما با نام پرستار مردم را به خانه می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. ساماندهی این موضوع و وضعیت ضروری است. در برخی موارد توانستیم از این طریق در کرونا خدمت کنیم.

وی درباره تعرفه های پرستار نیز اظهار داشت: در ابتدا به این موضوع اطمینان داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواهش کردم موضوع را بررسی و نتیجه گیری کند. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است، رعایت آن برای ما مهم است. از نظر تغییر شرایط هم افرادی به تاج رسیدند و فوت کردند و حالا که تاج سبک شده باید امتیاز ویژه ای دریافت کنند. در بحث شهدای سلامت کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم ادامه تحصیل گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم که این کار را بر عهده بگیرد. آموزش ها باید به روز شوند. نکته دیگر بحث سلامت روان است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت روان برای درمان استفاده کنیم.

«توجه به سخت افزار و نرم افزار پرستار نیز مهم است. بدین ترتیب اطلاعات توسط نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود تا پرستار به دست بیمار برسد.

وی افزود: ما باید کنترل بخش خصوصی را تقویت کنیم. اگر افرادی که در این بخش پرستار ندارند اصلاً استخدام شوند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقع بینانه باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شده اند و 110 میلیون دوز بی سابقه واکسن دریافت کرده ایم. 86 درصد جمعیت واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را دریافت کردند. این کار سخت همه بود و باعث افتخار بود.