استان ها

پیشنهاد بخش نجوم آماتوری کشور به مسؤولان رصدخانه ملی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن ابراز امیدواری از این که در آینده نه چندان دور تلاش های انجام شده در رصدخانه ملی به نتیجه مطلوب برسد ، گفت: به گونه ای نصب شده است که اقشار مختلف جامعه به ویژه آماتورها در یک کشور معین به آی تی.

مهندس مسعود عتیقی در گفت وگو با ایران تودیوی گفت: “وجود فرصت های علمی در هر کشوری می تواند منشأ حرکت ها و پیشرفت های جدیدی برای بخش های علمی آن کشور و حتی جهان باشد.”

وی با تاکید بر اینکه دانش نجوم داشتن و دارا بودن رصدخانه هایی با دقت بالا که مشاهدات با دقت بالا را انجام می دهند ، امتیاز محسوب می شود ، ادامه داد: و در نهایت محل مورد تایید فعلی ارتفاعات گرگاش در استان اصفهان (نزدیک کاشان) را تأیید کرد.

عتیقی خاطرنشان کرد: اگرچه رصدخانه های حرفه ای بزرگ متعلق به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهایی مانند ژاپن در جهان در آمریکای جنوبی و بخش هایی از شیلی (به دلیل ویژگی های آب و هوایی و فضایی این کشورها) قرار دارد و این امکانات در کشور مبدا کمتر موجود است.

مدیر انجمن ستاره شناسان آماتور ایران افزود: در مجارستان ، اساتید عالی رتبه در سال های اخیر بر وجود رصدخانه ای با قطر آینه بزرگ تأکید کرده اند و سرانجام در ماه ها و روزهای اخیر شاهد افتتاح قطعات بوده ایم. برای این پروژه بزرگ “

وی تاکید کرد: طی دو دهه گذشته ، انجمن نجوم آماتوری ایران همواره مسائل را دنبال کرده و از مدیریت مرزهای موجود ، با تکیه بر همدلی و همکاری مجموعه ها و مراکز علمی فعال کشور ، اما در صورت دور زدن رصدخانه ملی در آینده ای دور ، این تلاش ها به نتیجه دلخواه می رسد و رصدخانه ای با قابلیت های لازم راه اندازی می شود. نباید از نظر دور داشت که در بسیاری از نقاط جهان ، رصدخانه هایی با قطر آینه بزرگ ، سطوح مختلف و تجهیزات کوچکتر در حال راه اندازی است تا اقشار مختلف جامعه ، به ویژه آماتورها در یک کشور معین ، به آنها دسترسی داشته باشند.

عتیقی خاطرنشان کرد: “انتظار می رود که چنین پیش بینی هایی در رصدخانه ملی ایران انجام شود و فرصتی برابر برای جامعه آماتور فراهم کند ، همانطور که در مذاکرات قبلی بین مسئولان پروژه بزرگ ملی ذکر شد.”

مدیر انجمن ستاره شناسان آماتور ایران گفت: مسلم است که فرهنگ سازی بر علم مقدم است و جامعه نجوم آماتور کشور همواره به دنبال ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان برای تحصیل علوم پایه از جمله در زمینه های مختلف بوده است. من به نجوم علاقه دارم.

وی یادآور شد: بنابراین ، کمک و همراهی انجمن ها و گروه های آماتور کشور همراه با پروژه بزرگ رصدخانه ملی ، می تواند راه را برای نوجوانان و جوانان هموار سازد تا در زمینه نجوم و آموزش در این زمینه به جهات مختلف روی آورند.

عتیقی در پایان تأکید کرد: “قابل توجه است که بخشهای آماتور کشور ما باید به امکانات این رصدخانه دسترسی داشته باشند تا بتواند با فرصتهای برابر و به دور از تبعیض و جانبی در اختیار همه انجمنها ، گروهها و مراکز قرار گیرد. چالش ها و مسائل.”

پیام تمام شد