علمی و پزشکی

ویتامین‌هایی که آنتی‌اکسیدان نیز هستند

ایران تودی/ خراسان رضوی آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند زیرا از آسیب سلولی ناشی از ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

از نظر سلامتی، برخی رادیکال‌های آزاد در بدن تولید می‌شوند و برخی دیگر از محیط به دست می‌آیند و از جمله آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، نور خورشید و دود سیگار هستند. آسیبی که آنها ایجاد می کنند استرس اکسیداتیو نامیده می شود و با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت، آلزایمر و برخی بیماری های چشمی مرتبط است.

ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و بدن شما برای تولید غضروف و کلاژن به آن نیاز دارد. این ماده مغذی همچنین به بهبود سلامت شما کمک می کند و در عین حال از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

بدن شما نمی تواند ویتامین C را به تنهایی بسازد، بنابراین مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کنید. شما می توانید این ویتامین را در مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و لیموترش پیدا کنید، در حالی که منابع دیگر سیب زمینی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کیوی، اسفناج و گوجه فرنگی هستند.

ویتامین E

ویتامین E همچنین یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است، به این معنی که اگر آن را به عنوان مکمل مصرف می کنید، بهتر است آن را همراه با غذاهای چرب مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشد.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، مزایای ویتامین E شامل تقویت سیستم ایمنی و همچنین کمک به سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر و کمک به عملکرد آنها است. ویتامین E حتی ممکن است به سلامت چشم کمک کند و خطر حملات قلبی را کاهش دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین می تواند از زوال شناختی جلوگیری کند. بزرگسالان به حدود 15 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارند. می توانید آن را در روغن جوانه گندم، بادام، آووکادو، کره بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، آجیل کاج، ماهی و فلفل دلمه ای قرمز پیدا کنید.

بتاکاروتن و ویتامین A

علاوه بر این، بسیاری از غذاها از جمله غلات و آب میوه ها با این ویتامین غنی شده اند. اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، احتمالا ویتامین E کافی دریافت می کنید و نیازی به مصرف مکمل ندارید.

بتاکاروتن و ویتامین A، بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که به غذاها رنگ نارنجی و زرد می دهد. بتاکاروتن یک کاروتنوئید است و مانند ویتامین E، باید آن را با منبع چربی مصرف کنید تا بدن شما بتواند آن را به طور موثرتری جذب کند.

بدن شما مقداری کاروتنوئید را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به سلامت چشم کمک می کند و برای پوست شما نیز مهم است.

مردان به 3000 واحد بین المللی (IU) ویتامین A در روز نیاز دارند، در حالی که زنان به 2333 واحد بین المللی ویتامین A در روز نیاز دارند. این منابع غذایی شامل سبزیجات برگدار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای قرمز، هویج، طالبی، تخم مرغ، شیر و روغن ماهی است.

هنگام مصرف مکمل های ویتامین A باید مراقب باشید، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند سمی باشد، به خصوص اگر سیگار می کشید.

همچنین، برخی از داروهای کاهش وزن و کاهش کلسترول می توانند سطح بتاکاروتن را در بدن کاهش دهند، بنابراین حتماً هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

انتهای پیام