استان ها

وزارت تعاون باید فرهنگ کار جمعی و تعاونی را افزایش دهد

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی:

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی باید فرهنگ کار جمعی و تعاونی را در بین روستاییان، کشاورزان و باغداران و… گسترش دهد. زیرا این موضوع باعث افزایش درآمد روستاییان و افزایش رقابت پذیری آنها در برابر شرکت های بزرگ می شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در بازدید از نمایشگاه «گمرک تعاون» که به مناسبت هفته تعاون برپا شده است، این مطلب را بیان کرد. برای ترویج فرهنگ همکاری، که فرهنگ همکاری همیشه یک موضوع مهم بوده است.

وی درباره اقدامات لازم برای توسعه فرهنگ تعاونی گفت: تصمیم گیران پایه های تعاونی را پایه گذاری کردند به طوری که در سال 1384 حداقل 25 درصد سهم تعاونی ها در اقتصاد ملی توزیع شد. اما اکنون این نرخ بین 6 تا 7 درصد است.

به گفته مصباحی مقدم، شکاف قانون با آنچه اجرا می شود عمیق است و سال هاست در این حد باقی مانده است.

وی درباره دلایل افزایش این شکاف گفت: مشکل در فرهنگ است. چون فرهنگ تعاون در بین نخبگان وجود ندارد.

مصباحی مقدم یادآور شد: تعاونی ها در کشورهای پیشرفته که از کشورهای سرمایه داری محسوب می شوند سهم بسیار زیادی دارند.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای اسکاندیناوی در دست تعاونی ها است. این تعاونی ها در بخش کشاورزی و در بخش های مختلف حضور دارند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: وجود تعاونی ها گروه های کوچک را با یکدیگر پیوند می دهد و با این ارتباط توان رقابت با حوزه های کلان سرمایه را تقویت می کند.

وی با ابراز تأسف از نبود ساختمان فرهنگی در رابطه با تعاونی های ایرانی، این بنای فرهنگی را بر عهده دولت دانست.

نماینده شورای اسلامی شهر افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید فرهنگ کار جمعی و تعاونی را در بین روستائیان، کشاورزان، باغداران و … گسترش دهد چرا که باعث افزایش درآمد روستائیان و رقابت پذیری آنها می شود. با شرکت های بزرگ

وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ معمولاً دولتی یا شرکت های مرتبط با موسسات هستند. آنچه ما شرکت های غیر دولتی می نامیم شرکت های بزرگ هستند. وقتی از شرکت های بخش خصوصی می آییم، با واحدهای نسبتاً بزرگتری مواجه می شویم. اما وضعیت شرکت های همکار بسیار ضعیف است.

مصباحی مقدم گفت: بخش تعاونی بیشتر به سمت تعاونی های مسکن آمد که متأسفانه در آنها فساد دیده شد و یا بر اساس اصول تعاونی تأسیس نشدند و اساس کارشان را تعاونی نکردند.

انتهای پیام/