فرهنگ و هنر

وجود برخی عقب‌ماندگی‌ها در حوزه میراث فرهنگی قزوین

ایران تودی/قزوین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با وجود همه فرصت ها و پتانسیل های استان قزوین، متأسفانه شاهد برخی پسرفت های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین و فرصت های استان قزوین در حوزه میراث فرهنگی هستیم. باید مهم تلقی شود زیرا همه این استعدادها و توانمندی ها در جهت اهداف، نفوذ اقتصادی و اجتماعی کشور پیش می رود.

روز پنجشنبه 22 مرداد 1401، عزت الله ضرغامی به مطبوعات استان قزوین گفت: استان قزوین از نظر تعداد، تنوع و اهمیت گنجینه های میراثی جزو استان های اول است و در زمینه گردشگری نیز دارای ظرفیت های بسیار ارزشمندی است.

وی به میراث فرهنگی استان قزوین از جمله فرصت های استان قزوین در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: با وجود همه فرصت ها و پتانسیل های این استان متاسفانه شاهد عقب نشینی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی هستیم. قزوین.

ضرغامی گفت: باید توانمندی های میراث فرهنگی استان قزوین را مهم دانست چرا که همه این استعدادها و توانمندی ها در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور موثر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سخنان خود گفت: مشکلات میراث فرهنگی استان قزوین به حدی است که نمی توان در یک سفر به همه آنها رسیدگی کرد و این سفر تنها سفر کاری من نخواهد بود. به قزوین. ”

وی تصریح کرد: توصیه من برای حل مشکلات میراث استان قزوین این است که برخی مشکلات مربوط به استان به مدیریت استان سپرده شود.
یکی از موضوعات مهم در حوزه مسائل عمرانی استان عدم تطابق قوانین مختلف کشور از جمله میراث فرهنگی با سایر نهادها است.

مراقبت از باغ؛ مهمترین اولویت میراث فرهنگی

ضرگامی با اشاره به موضوع باغ سنتی قزوین بیان کرد: باغ سنتی قزوین یکی از گنجینه های فرهنگی، اجتماعی و میراثی کشور است و با توجه به اینکه به هویت تاریخی شهر باستانی قزوین تبدیل شده است. باید حفظ شود. باید یکی از مهمترین اولویت های میراث فرهنگی باشد.

وی درباره بافت تاریخی شهر قزوین گفت: در خصوص بافت تاریخی شهر قزوین شاهد یکسری مشکلات و معضلات قابل حل هستیم. هنگام صحبت از بافت تاریخی شهر، باید توجه داشت که بافت تاریخی خود با انباشت تجربیات انباشته شده در طول هزاره ها همراه است و مبنای توسعه منطقی و صحیح است.

این مسئول گفت: با تعاملی که بین دستگاه های استانی دیده ام، تصمیم گرفتم برنامه ریزی و تصمیم گیری نهایی در خصوص باغ های سنتی و بافت تاریخی شهر قزوین به مدیریت استانداری واگذار شود و امیدواریم با سیاست اتخاذ شده ، میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه استان نمی شود، بلکه توسعه نیز خواهد داشت

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران تودی مبنی بر اینکه در 4 سال گذشته در مدیریت میراث فرهنگی استان قزوین شاهد انفعال و برخورد مضاعف در خصوص ساخت و ساز در محدوده بناهای تاریخی بوده ایم که به میراث فرهنگی استان آسیب وارد می کند. و اینکه آیا زمان تغییر فرا رسیده است، گفت: ارزیابی مدیران پاک بر اساس شاخص های مدیریتی است و ارزیابی دوره ای بر اساس ماموریت هایی که در ستاد وزارتخانه به مدیران داده می شود و بر اساس این ارزیابی ها تصمیم به تغییر می گیرد. مدیریت استان ها .

وی با اشاره به اراضی وقف استان قزوین بیان کرد: وزارتخانه در سال گذشته با 7 نهاد و سازمان تفاهم نامه ای برای حل مشکلات عمرانی در حوزه میراث فرهنگی امضا کرد که یکی از این نهادها وقف است. در این تفاهم نامه ها حوزه های ماموریتی بسیاری که با مسئولیت های نهادها و سازمان های مختلف تلاقی می کنند، تعریف شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در مجموعه وقف کشور نگاه روشنی به میراث فرهنگی وجود دارد و از این منظر امیدوارم شاهد تحولات خوبی در زمینه حل مسئله میراث و میراث فرهنگی باشیم. وقف مشکلات در کشور

وی بیان کرد: همانطور که قبلاً اشاره کردم میراث فرهنگی بر توسعه استان استوار است و این بدان معناست که در توسعه استان باید آثار و ذخایر ملموس و ناملموس استان حفظ شود.

مرمت گراند هتل ادامه دارد

این مقام مسئول با بیان اینکه هتل بزرگ قزوین پدر هتل های ایرانی است، درباره این بنای نیمه شیک در شهر قزوین تصریح کرد: متاسفانه این بنای باشکوه مشکلاتی هم دارد، قزوین پیشروی تاریخی در هتل سازی دارد و پنجمی وجود ندارد. . هتلی ستاره در این استان.

ضرغامی بیان کرد: مجموعه ای که «گرند هتل» در آن قرار دارد نه تنها یک اثر گردشگری، تفریحی و به تعبیری اشرافی نیست، زیرا در نظام اداری آن زمان مجموعه ای حاکمیتی بوده است.

وی ادامه داد: هتل بزرگ نقش مهمی در حوزه اقتصادی داشته است، بنابراین این مجموعه برای وزارتخانه مهم است و مرمت آن که به دلیل مشکلات استانی متوقف شده بود، با دستور من از سر گرفته می شود.

گزارش ساخت و ساز غیر استاندارد در یک اثر تاریخی

وی گفت: جذابیت تاریخی استان قزوین فرصت های بسیار ارزشمندی را در حوزه گردشگری فراهم می کند و بخشی از رونق گردشگری مرهون مرمت لازم، ارائه خدمات و ارائه خدمات لازم توسط مراجع ذیربط است و بخشی دیگر در حوزه محقق می شود. از گردشگری مطالبات از رسانه ها و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری بازگشته است.

ضرغامی از راه اندازی سکوی میراث «گدک» با شناسایی و تبلیغ 16 هزار مقصد گردشگری در کشور خبر داد و گفت: استان قزوین با استفاده از این بستر می تواند گردشگری را در استان توسعه دهد.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از بناهای میراثی استان قزوین یکی از مهم ترین وظایف وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین است، گفت: از اصحاب رسانه جویا می شویم که آیا مستندات غیراستاندارد وجود دارد. ساخت و ساز. در بافت تاریخی شهر قزوین نمونه هایی در محدوده بنای تاریخی خارج از ضوابط تهیه شده توسط صاحبان قدرتمند و متمول جهت ارائه به وزارتخانه.

انتهای پیام