فرهنگ و هنر

واژه‌های عجیبی که رایج شدند

مسعود جعفری-جاذه ضمن ابراز احساس طنز به سخنان آکادمی ، می گوید کلماتی که امروزه رایج شده اند نیز برای افراد عجیب است.

در گفت و گو با ایران تودی ، دانشکده گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی در مورد کلماتی که اخیراً توسط آکادمی زبان و ادبیات فارسی جایگزین شده و ده ها شوخی که در فضای مجازی انجام شده است ، سخن گفت: این آکادمی دلایل سیاسی دارد. وجه دیگر این موضوع جدید بودن این کلمات است. به نظر می رسید اکنون کلمات عادی انتخاب شده است. به جز چند کلمه ، اکثر کلمات مانند این بوده اند ، بنابراین این کلمات می توانند منبع طنز باشند.

وی در ادامه با شوخی با آکادمی گفت: مدت هاست که در آکادمی اول و دوم یکسان بوده است. یک نمونه مشهور ، شوخی ها و نوشته های صادق هدایت برای آکادمی اول است ، هدایت کلمات را مسخره کرد و گفت که تطبیق غیرممکن است ، اگرچه این کلمات اکنون بسیار رایج است ، مانند پلیس ، دادگستری و غیره. بنابراین ، از آنجا که کلمات جدید هستند ، آنها یک فرایند طبیعی هستند که ممکن است برای همه عجیب به نظر برسد.

جعفری-ژزه در ادامه سخنان خود درباره برخی از نقاط ضعف آکادمی در گذشته گفت: “ممکن است آکادمی در بعضی از نقاط کار خوبی در فرآیند کلمه سازی نداشته باشد.” مشکل برخی از کلمات ، مانند آکادمی های قبلی ، ریشه در تلاش برای ایجاد یک کلمه دارد. به عنوان مثال ، آنها دیدند که در زبانهای اروپایی ، “ماشین” به معنای “ماشین” ، “خود” و “ماشین” به معنای “حرکت” ، سپس “ماشین” است. این کلمات کمتر تصحیح شده و بعضی اوقات هنوز هم عجیب به نظر می رسد. حتی “ماشین” هنوز مناسب نیست و مردم ترجیح می دهند “ماشین” بگویند.

وی ادامه داد: “برعکس ، کلماتی از خزانه ادبیات باستان بهتر قرار می گیرد. به عنوان مثال ، آژانس خبری در شعرهای دوره خراسان بود که هزار سال پیش نوشته شده است؛ “آتش” آنها نیز هست اگر عده ای بودند که به صورت مکانیکی نگاه می کردند ، احتمالاً آنها “جنگ آتش” را ترجمه می کردند ، اما آن را در شعر شاعران پیدا می کردند. افراد با ادبیات کلاسیک می توانند وضعیت مکانیکی کلمات را تنظیم کنند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این آکادمی برای مردم رسمی است و گفت: این آکادمی به عنوان یک واسطه در برقراری ارتباط با مردم از یک ایستگاه رادیویی مؤثرتر است. جرایم سایبری یا روزنامه های گسترده و غیره ، ممکن است دلیل این باشد که آکادمی برای مردم رسمی شود و مردم به طور رسمی به آن نگاه کنند. در صورت استفاده از وسایل دیگر مفیدتر است.

انتهای پیام