اقتصادی

همه چیز درباره میزان آب کشاورزی در ایران و طریقه اصلاح آن

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به خروج سه چهارم نزولات جوی ایران از کشور، گفت: ۷۰ تا ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.

علیرضا عباسی در گفت وگو با ایران تودی، درباره میزان مصرف آب کشاورزی در ایران گفت: میزان بارندگی در کشور ما 240 میلی متر است. با توجه به وسعت کشور، سالانه 400 میلیارد متر مکعب بارندگی می بارد. از این میزان 300 میلیارد آن خارج از توان کشور خواهد بود. بخشی از آن زیر آب می رود و به دریا می ریزد، بخشی از این مقدار تبخیر می شود و به نحوی از کشور خارج می شود. فقط 100 میلیارد متر مکعب باقی مانده که 70 تا 90 درصد آن در کشاورزی مصرف می شود. تنها 10 درصد از این میزان به فضای سبز و صنعت اختصاص دارد.

دنیا به ازای هر متر مکعب آب دو برابر از ایران دریافت می کند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم بهره وری آب ایران را 35 تا 40 درصد عنوان کرد و گفت: میانگین بهره وری بیشتر کشورهای جهان 60 تا 65 درصد است. بهره وری آب ایران پایین است و این یکی از مشکلات کشور ماست. به ازای هر متر مکعب آب به طور متوسط ​​1.2 کیلوگرم محصول دریافت می کنیم در حالی که در کشورهای دیگر به 2.5 کیلوگرم می رسد. به عبارت دیگر، اکثر کشورهای دنیا دو برابر ما برداشت می کنند. مشکل اصلی آب ایران بهره وری آب ایران است که تاثیر مستقیمی بر بهره وری اقتصادی و کشاورزی دارد.

300 تا 400 هزار هکتار از اراضی کشور صرف سبزی و گلرنگ می شود. اگر این محصولات در گلخانه تولید شود سطح زیرکشت این محصولات به 50 هکتار می رسد و تنها با 10 درصد صرفه جویی در آب کشاورزی می توانیم تمام نیاز آبی صنعت را تامین کنیم چرا که مصرف آب گلخانه ای بسیار کم است. .نماینده مردم کرج در مجلس گفت: کشاورزان جهان از هر هکتار 3 تا 4 تن گندم برداشت می کنند. اما کشاورزان مستعد ما تا 14 تن برداشت می کنند. یعنی تفاوت عملکردی وجود دارد که باعث می شود از هر هکتار در کشور کمتر برداشت کنیم. ما باید بهره وری خود را در هکتار با افزایش تأثیر دانش بر کشاورزی و مواردی مانند دامداری و احیای اراضی افزایش دهیم. این افزایش عملکرد باعث می شود آب کمتری مصرف کنیم.

نماینده مردم البرز در مجمع نمایندگان البرز با بیان اینکه سیستم آبیاری کشور دچار مشکل است گفت: درصد زیادی از اراضی کشور ما از طریق سیلاب ها آبیاری می شود. باید با سیستم آبیاری نوین مصرف آب را کاهش دهیم. نه تنها هندوانه، بلکه بسیاری از محصولات آبدار مانند سبزیجات و سبزی ها نیز باید در گلخانه ها تولید شوند، نه در زمین های باز، تا سطح زیر کشت محصولات افزایش یابد، آب کمتری مصرف شود و تولید بیشتر شود.

عباسی درباره میزان سبزی کاری زمین گفت: حدود 300 تا 400 هزار هکتار سبزی و تره بار مصرف می شود. اگر این مقدار به گلخانه منتقل شود به کمتر از 50 هزار هکتار می رسد که می توان محصولات اصلی از جمله دانه های روغنی، مواد اولیه و گندم را در آنجا تولید کرد. از طرفی مصرف آب گلخانه ای با زمین کشاورزی بسیار متفاوت است. اگر فقط 10 درصد در آب کشاورزی کشور صرفه جویی کنیم، 7 میلیارد مترمکعب آب خواهیم داشت که تمام صنعت یا آب شرب ما را جبران می کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اهمیت اتصال صنایع آب بر به منابع آبی پایدار گفت: هر ایرانی روزانه 150 لیتر آب شرب مصرف می کند. در شهری یک میلیون نفری روزانه 150 میلیون لیتر آب برای مصارف خانگی وجود دارد که 70 درصد آن به فاضلاب تبدیل می شود. یعنی 100 میلیون لیتر فاضلاب خانگی داریم که قابل تصفیه است. بنگاه های صنعتی می توانند آب را بازیافت کنند، یعنی 80 درصد آب مصرفی خود را به سیستم برمی گردانند. در کشور ما سیستم بازیافت مشکل دارد. مناطق صنعتی باید خاکستری شوند.

عباسی در خصوص الگوی کاشت ایران گفت: در چارچوب دو برنامه پنجم و ششم توسعه، قانونگذار تاکید کرد که شش ماه پس از تصویب برنامه، دولت باید الگوی کشت را اعلام و اجرا کند. با وجود گذشت 10 سال از آن برنامه ها، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. زیرا مقاومت هایی وجود دارد که کشاورز سود و درآمد خود را می بیند. بین درآمد پایه و غیر پایه تفاوت زیادی وجود دارد. کاشت هندوانه برای کشاورز ارزانتر از گندم است. کشاورز در هر کیلوگرم 8-9000 تن سیب زمینی تولید می کند و 50 میلیون تن آن 400 میلیون تن است. هنگام کاشت این گندم این مقدار به 50 میلیون تومان نمی رسد. بنابراین کشاورزان به سمت کشت محصولات آبزی حرکت می کنند.

کشت گیاهان آبزی آب کشور را هدر می دهد و در عین حال برای کشاورز بسیار گران تمام می شود. برای کاشت محصولات اساسی به جای کشت آبزیان نیازمند سیاست های تشویقی هستیمنایب رئیس دوم کمیسیون اصلاحات کشاورزی مجلس گفت: باید کشاورزان را تشویق کنیم. مشوق ها برای کمبود آب و کشت محصولات اساسی بسیار مهم است. به عنوان مثال، مقدار آب اختصاص داده شده به محصولات اصلی باید ارزان تر و بیشتر باشد. حمایت بانکی، کود و سموم برای کشت محصولات عمده نیز باید جدی گرفته شود. این سیاست ها می تواند ما را به سمت اصلاح الگوی کشاورزی کشور سوق دهد. در غیر این صورت نمی توان مدل کشت کشور را تغییر داد.

نماینده البرز در مجلس در خاتمه با اشاره به بودجه 1401 گفت: مجلس تاکید کرد که دولت باید شش ماه پس از ابلاغ برنامه بودجه 1401 طرح کشت را ابلاغ و اجرا کند و در نهایت به دولت گزارش دهد. مجلس. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم مطالباتی را از دولت داشته باشیم و از قوه مجریه ضمانت اجرایی بگیریم که خدای ناکرده مانند سایر برنامه ها نباشد.

انتهای پیام/