عمومی

هفت دلیل احساس خستگی و سنگینی بدن

جنبه های مختلف زندگی خود را کاوش کنید تا ببینید چگونه می توانید برای بهبود سلامت روانی، عاطفی و جسمی خود اقدام کنید. امیدواریم این هفت دلیل برای احساس خستگی و سنگینی بتواند به شما در بهبود سلامتی کمک کند.

به گزارش ایران تودی، فرادید او می گوید: به طور کلی احساس سنگینی و خستگی با انرژی زیستی مرتبط است. بیوانرژتیک شاخه ای از بیوشیمی سلولی و زیست شناسی است که به چرخه انرژی در سیستم های زنده می پردازد. هدف از انرژی زیستی توصیف چگونگی جذب انرژی موجودات زنده و تبدیل آن به کار بیولوژیکی است. اساسا نحوه دریافت، ذخیره و استفاده از انرژی بدن با احساس سنگینی یا خستگی ارتباط مستقیم دارد.

اگرچه بیوانرژیک در درجه اول به انرژی بدن مربوط می شود، اما مقدار کل انرژی تا حد زیادی به وضعیت روانی فرد بستگی دارد. در این مقاله هفت دلیل احساس سنگینی و خستگی را می خوانید:

کمبود خواب

کمبود خواب احتمالا یکی از دلایل اصلی احساس سنگینی و خستگی است. همه ما درباره اهمیت کیفیت خواب و به خصوص REM (خواب با حرکات سریع چشم) زیاد شنیده و خوانده ایم. بر اساس اصل بقای انرژی، انرژی نه ایجاد می شود و نه از بین می رود، بلکه می تواند از نوعی به نوع دیگر تغییر کند. بر اساس تئوری صرفه جویی در انرژی، برای حفظ انرژی به خواب نیاز داریم. وقتی کیفیت خواب ما خوب باشد، نیازهای کالری ما کاهش می یابد زیرا بخشی از زمان خود را با متابولیسم پایین سپری می کنیم. این مفهوم به دلیل کاهش متابولیسم ما در طول خواب آشکار است.

مطالعات نشان می دهد که هشت ساعت خواب می تواند 35 درصد از ذخایر انرژی روزانه شما را برای کل دوره بیداری شما تامین کند. تئوری حفظ انرژی خواب نشان می دهد که کلید خواب، کاهش مصرف انرژی در روز و شب است.

کمبود ورزش

وقتی انرژی شما کم است، طبیعتا انگیزه ای برای ورزش ندارید. با این حال، اگر با وجود کمبود انرژی ورزش کنید، سطح انرژی شما به طور چشمگیری افزایش می یابد. در واقع هرگونه ورزش یا فعالیت بدنی علاوه بر ترشح اندورفین که سطح انرژی را در بدن آزاد می کند، باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون می شود. به طور کلی ورزش باعث تقویت قلب، افزایش استقامت می شود.

تغذیه و تامین آب ضعیف

بدن انسان عمدتاً از آب (60%) تشکیل شده است. بنابراین کمبود آب به طور طبیعی میزان انرژی را کاهش می دهد. طبق تحقیقات، مغز و قلب 73 درصد آب و ریه ها حدود 83 درصد آب هستند. پوست 64 درصد آب، ماهیچه ها و کلیه ها 79 درصد آب و حتی استخوان ها نیز هیدراته هستند (31 درصد). اگر آب کافی مصرف نکنید، بدون شک با مشکلاتی غیر از سطح انرژی پایین و خستگی مواجه خواهید شد.

در مورد تغذیه، یک روش نسبتاً سنتی، مصرف نکردن زیاد «قند» است. مصرف بیش از حد قند می تواند به بدن و مغز آسیب برساند و معمولا امواج کوتاه انرژی را ایجاد می کند که می تواند منجر به سردرگمی ذهنی و خستگی جسمی شود. به طور کلی، نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و شیرینی ها مقادیر زیادی سوخت (قند) را خیلی سریع وارد جریان خون می کنند.

کربوهیدرات های پیچیده، چربی های سالم و پروتئین ها مدت بیشتری هضم می شوند تا گرسنگی شما را برطرف کنند. بنابراین طبیعی است که سطح انرژی خود را کاهش دهند.

فشار

با کمال تعجب، در جامعه پرشتاب امروزی به استرس توجه نمی شود. اگر چه دلیل شماره یک مشکلات جسمی زیاد است. احساس سنگینی و خستگی تنها یک طرف از علائم استرس است. نشان داده شده است که استرس بر تمام سیستم های بدن، از جمله سیستم اسکلتی عضلانی، تنفسی، قلبی عروقی، غدد درون ریز، گوارشی، عصبی و تولید مثل تاثیر می گذارد. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود. ترشح این هورمون منجر به خستگی کلیه می شود که با خستگی، مه مغزی (اختلالات روانی)، زمین خوردن (یا برخورد) متناوب در طول روز و بسیاری علائم دیگر مشخص می شود.

توجه کامل به استرس در زندگی و تلاش برای کاهش آن تا حد امکان ضروری است.

افسردگی یا اضطراب

افسردگی و اضطراب اغلب با استرس همراه است و متاسفانه در جامعه ما نادیده گرفته می شود. اگرچه میلیون ها نفر علائم افسردگی و اضطراب را دارند. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی دارای علائمی مانند کمبود انرژی و انگیزه هستند و به طور کلی تمایل یا انگیزه ای برای بلند شدن از رختخواب ندارند. اینها موقعیت هایی هستند که باید به دقت در نظر بگیرید و اگر چنین است، برای حل آنها اقدام کنید.

کم کاری تیروئید

به عبارت ساده، کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید قادر به تولید هورمون های کافی نباشد. این وضعیت متابولیسم را کند می کند. این وضعیت می تواند منجر به خستگی و حتی افزایش وزن شود. یک درمان رایج برای کم کاری تیروئید، درمان جایگزینی هورمونی است.

افزایش کافئین

به طور کلی، مصرف بیش از حد کافئین می تواند غدد فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه سطح انرژی را کاهش داده و منجر به سقوط تصادفی (برخورد) شود.

نتیجه

مهمترین چیز این است که وزن یا خستگی را احساس کنید و برای رفع آن اقدام کنید. هرگز به سستی و کمبود انرژی عادت نکنید، زیرا اکثر ما افراد تمایل داریم خیلی سریع چنین موقعیت هایی را بپذیریم. اگر تاکنون با ما بوده اید و این مقاله را خوانده اید، پس در مسیر درستی قرار گرفته اید. جنبه های مختلف زندگی خود را کاوش کنید تا ببینید چگونه می توانید برای بهبود سلامت روانی، عاطفی و جسمی خود اقدام کنید. امیدواریم این هفت دلیل برای احساس خستگی و سنگینی به شما کمک کند تا سلامت خود را بهبود ببخشید.

منبع: Lifehack

انتهای پیام/