علمی و پزشکی

هشدار رئیس بیمارستان علی‌اصغر درباره «شیوع عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان»

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) با پرداختن به علائم خطر بیماری های تنفسی در کودکان گفت: عفونت میکروبی پنوموکوکی به دلیل درمان بد آنفولانزا و مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها و کورتون ها برای کودکان در حال گسترش در جامعه است. خطرناک است آنفولانزا بر ریه ها اثر می گذارد.

دکتر فرهاد چوبدار در گفت وگو با خبرگزاری ایران تودی. وی درباره شایع ترین عفونت های کودکان در هوای سرد و وضعیت فعلی اعزام کودکان به مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: در حال حاضر با یک سری ویروس در کودکان مواجه هستیم. آنفولانزا یک اپیدمی را آغاز کرده است و تقریباً در اوج خود قرار دارد و همچنان رو به کاهش است، اما هنوز به طور کامل از جمعیت ریشه کن نشده است. در عین حال، برخی افراد به طور همزمان هم به ویروس آنفولانزا و هم به ویروس کرونا مبتلا شده اند. همچنین برخی از ویروس های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی، انترو ویروس ها و آدنوویروس ها هنوز در جامعه وجود دارند.

خطر عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان

وی افزود: از سوی دیگر برونشیولیت ناشی از ویروسی به نام RSV در نوزادان کم سن و سال بسیار شایع است. همچنین این ویروس اثرات آلودگی هوا بر روی ریه های کودکان مبتلا را تشدید می کند. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل درمان نادرست آنفولانزا و استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها و کورتون ها به ویژه برای این بیماران، عفونت میکروبی با پنوموکوک در جامعه گسترش می یابد که بسیار خطرناک است و ریه ها و آنفولانزا را درگیر می کند. بیماران را بسیار بیمار می کند. به طوری که گاهی کار آنها منجر به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه می شود.

وودمن این را می گوید در هفته های اخیر شکایات زیادی از بیمارستان علی عسکر در شرایط بد روحی صورت گرفته است. گفت: چون ما بیمارستان ارجاعی هستیم معمولا بیماران مریض به ما مراجعه می کنند. الان شاید در مراکز دیگر شیوع آنچنان زیاد نباشد اما در بیمارستان ما چون ارجاعی هستیم شیوع زیاد است.

علائم عفونت میکروبی با پنوموکوک

وی ادامه داد: این عفونت میکروبی با پنوموکوک شبه آنفولانزا در کودکان شش ماهه تا 15 ساله دیده می شود و عمدتاً ناشی از مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها و کورتون ها است. این عفونت ها ثانویه به آنفولانزا هستند.

رئیس بیمارستان اطفال علی عسگر درباره علائم این عفونت ها نیز گفت: باید توجه داشت که علائم این عفونت ها تقلید زیادی از یکدیگر دارند، اما در این مورد خاص یعنی در عفونت میکروبی پنوموکوکی بالاست. تب، مشکلات تنفسی، تنگی نفس و تبی که به آنتی بیوتیک های معمولی پاسخ نمی دهد، شایع تر است.

توصیه هایی به کودکان برای مشورت با پزشک

چوبدار تاکید کرد: باید توجه داشت که آنفولانزا با تب، سرفه و درد عضلانی خود را نشان می دهد. بنابراین، اگر هر یک از اعضای خانواده چنین علائمی را داشتند، باید بدانند که آنفولانزا است و باید بسیار مراقب باشند که آن را به دیگران منتقل نکنند، خواه این ویروس به سایر اعضای خانواده منتقل شده باشد یا نه. اعضای خانواده. زیرا آنفولانزا بسیار مسری است. اگر کودک کمتر از شش ماه در معرض ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا یا کرونا یا RSV که باعث برونشیت می شود، قرار گرفته باشد، باید کودک را ویزیت کرد. زیرا بسیاری از آنها ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. کودکان در سنین دیگر معمولاً طی سه تا هفت روز با مایعات فراوان، استراحت کافی و مراقبت بهبود می یابند، مگر اینکه از آنتی بیوتیک ها استفاده نادرست یا کورتیکواستروئیدها استفاده شود که عفونت میکروبی ثانویه بر بیماری اولیه غلبه کند و بیمار را دوباره بیمار کند.

اثرات آلودگی هوا بر بیماری های تنفسی

وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر کودکان مبتلا به بیماری های تنفسی گفت: برای همه افراد مبتلا به آسم یا تحریک راه های هوایی، هم ویروس ها و هم آلودگی هوا آن را بدتر می کند. حال اگر آلودگی هوا همراه با ویروس باشد و در ریه مستعد ابتلا به آسم و تحریک مجاری تنفسی مستقر شود، معمولاً بیمار را در بیمارستان بستری می کند.

چوبدار درباره پیشگیری از بیماری های ویروسی و همچنین بیماری های تنفسی کودکان گفت: بهداشت دست ها توصیه می شود. ضمناً لازم به ذکر است که تزریق واکسن آنفولانزا باید دو هفته قبل از ابتلا به هر نوع سرماخوردگی باشد. اگر فردی به آنفولانزا مبتلا شده باشد، استفاده از واکسن بی فایده است. واکسن آنفولانزا را می توان به کودکان بالای شش ماه تزریق کرد. در عین حال باید توجه داشت که کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، کودکان تحت شیمی درمانی، کودکان مبتلا به نارسایی کلیه و دیالیز، بیماری های عمده ریوی، آسم، ناهنجاری های قلبی، فلج مغزی و غیره. زمانی که دچار عفونت های تنفسی می شوند، معمولا در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند. بنابراین باید به آنها توجه بیشتری شود.

انتهای پیام