عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه انتظار داریم که یک گردشگر خارجی پروازی را انتخاب کند که یک ماه قبل از مسابقات هنوز نامشخص است یا یک تورگردان بر اساس یک پرواز گمانه زنی، توری را تنظیم کند؟

به گزارش ایران تودی “پیام ما” وی درباره دلایل عدم جذب گردشگر از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جام جهانی نوشت: از زمانی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد، نه تنها فعالان گردشگری، بلکه مسئولان نیز در این باره صحبت کردند. واقعیت ایجاد فرصت طلایی برای گردشگری داخلی ایران. . انواع جلسات دولت برگزار شد و در حالی که فعالان گردشگری از نتیجه و بی برنامگی صحبت می کردند، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر بار اعلام می کرد که همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رود. .

او در اسفند 1400 به ایران تودی گفت: به غیر از کیش و قشم، برای ورود گردشگران به شهرهای مهم ایران برنامه ریزی شده است. یک ماه بعد در فروردین 1401 گفت: سازمان مدیریت مناطق آزاد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال تهیه طرح های مناسب برای پذیرایی، اسکان و گردشگری هواداران جام جهانی قطر است. این برنامه ها وابسته به جزایر کیش و قشم نیست، اما برای سایر نقاط کشور نیز برنامه ریزی شده است.»

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو روز بعد در گفت و گو با ایرنا، استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را از دیگر استان های کشور نام برد. پیش بینی می شود همراه با هرمزگان پذیرای گردشگران خارجی باشد. ضرغامی در آستانه جلسه هیات دولت در 28 خرداد گفت: به دنبال استفاده حداکثری از فرصت های گردشگری مسابقات جهانی در قطر هستیم.

دو ماه بعد در 8 مرداد تاکید کرد: در بازی های جام جهانی قطر به حمل و نقل دریایی تکیه می کنیم.

ضرغامی یک هفته بعد در ششم شهریور بار دیگر به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای جام جهانی قطر است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هفتم مهرماه از تلاش برای استفاده از این فرصت در جام جهانی قطر خبر داد و گفت: این مدل برای بقیه سواحل جنوبی و شمالی اجرا می شود. گردشگری دریایی”.

این اظهارات و امیدها را جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه مسافرخانه داران حرفه ای ایران در مصاحبه ای در 30 مهرماه امسال بیان کرد: «ما حتی یک بار هم برای میزبانی مسابقات قهرمانی مردان جهان که در قطر برگزار می شود، رزرو نداشته ایم. “

مسابقات قهرمانی جهان از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. کشوری که به دلیل وسعت و در نتیجه فرصت های محدود، این امکان را دارد که از بیش از دو میلیون توریستی که برای تماشای این مسابقات به قطر می روند، چندین هزار گردشگر را به کشورهای همسایه جذب کند. این کشورها می توانند علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری خود، صنعت گردشگری خود را نیز ارتقا دهند. کارشناسان می گویند که جاذبه های فرهنگی، تنوع قومیتی و غیره. چرا ایران با وجود اینکه بارها از برتری آن صحبت کردند نتوانست حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند؟

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

یک منبع آگاه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به «پیام ما» گفت: قرار بود فرآیندی برای جذب گردشگر خارجی به ایران اجرا شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان بسته های مشترکی را برای جام جهانی با قطر تعریف کردند، خاطرنشان کرد: وی تاکید می کند: متأسفانه چشم انداز ما برای جذب گردشگری خارجی برای این رویداد مانند تعطیلات آخر هفته بود. این به این معنی است که خانواده تصمیم می‌گیرند تا یک پیک نیک را ببندند و به یک سفر جاده‌ای به مقصدی نزدیک محل زندگی خود بروند. گردشگران خارجی سفرهای خود را از چند ماه قبل برنامه ریزی می کنند و طبیعی است که نمی توانیم در کشورمان از آنها پذیرایی کنیم زیرا برنامه و هماهنگی در این زمینه نداریم.

این منبع آگاه از لزوم رایزنی و توافقات در این زمینه می گوید و می افزاید: کشورهایی مانند عربستان، امارات و عمان از چند ماه پیش هماهنگ و رایزنی کرده اند و تنها صحبت از میزبانی از گردشگران برای جام جهانی و حتی برخی از آنهاست. بحث کردیم که تمرینات تیمی در کشورمان برگزار شود. در نتیجه نه تنها تیم های شرکت کننده را نمی پذیریم، بلکه نمی توانیم توریست هم جذب کنیم.

حدس می زنم نمی توانستیم یک تور برنامه ریزی کنیم

سهند عقدایی فعال در حوزه گردشگری نیز به «پیام ما» گفت: از یک سال پیش برنامه های خود را در این زمینه آغاز کردیم و تا ابتدای اردیبهشت به عنوان جامعه تورگردانان طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. در جلسات مختلف از جمله جلسات اتاق کار را به مسئولان ارائه کردیم یا جلسه ای با معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم.

وی می افزاید: پیشنهاد ما این بود که پروازهای روزانه از هم اکنون شش ماه مانده به مسابقات اعلام شود. این پروازها با قطر که مقصد گردشگری است و شیراز، اصفهان، کیش، قشم و … ارتباط برقرار می کنند. باید در میان تعدادی از مکان‌های تحت پوشش شهرهایی مانند

به گفته عقدایی، بین هر مسابقه در مرحله ابتدایی چهار روز فاصله وجود دارد و این فاصله ها در دور یک هشتم و یک چهارم افزایش می یابد. وی می گوید: حتی برنامه های سه روزه را نیز در پیشنهادات خود تعریف کرده ایم، تورهای دو شبه و سه روزه در نظر گرفته ایم تا هر گردشگری که این پکیج را انتخاب می کند بتواند در طول سفر از تعدادی جاذبه دیدن کند.

این فعال گردشگری ادامه می دهد: ما در برنامه خود اعلام کردیم که پروازهای چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و ممکن است برخی از مسافران پروازهای مستقیم نیز ایرانیانی باشند که برای تماشای مسابقات به قطر سفر می کنند. در آن زمان تاکید کردیم که مقصد این پروازها باید شش ماه قبل از شروع بازی های جام جهانی قطعی شود و یک ماه قبل از مسابقات در این باره نتیجه گیری نشود چرا که آژانس ها هم باید شانس خود را داشته باشند. تورهای خود را می بندد.

وی با اشاره به اینکه هیچ پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، می گوید: توریستی که یک ماه دیگر به قطر سفر می کند، از ماه ها قبل بلیط هواپیما را خریداری کرده است. چگونه انتظار داریم که یک توریست پروازی را انتخاب کند که یک ماه قبل از مسابقات هنوز نامشخص است یا یک تورگردان بر اساس یک پرواز گمانه زنی، یک تور را تعیین کند؟

اقدامی معتقد است زمانی که توانایی برنامه ریزی نداشته باشیم به وضعیتی می رسیم که امروز شاهد آن هستیم، افزود: ما مهلت خرداد ماه را برای انجام کار تعیین کرده ایم و تا آن تاریخ راهکارهای خود را ارائه کرده ایم. با شرکت در جلسات متعدد پاسخ مشخصی دریافت نکردیم: «ما از موضوع جذب گردشگر خارجی در جام جهانی کوتاه نیامده‌ایم».

انتهای پیام