عمومی

نوروز با حال و هوای لرستانی‌ها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: مردم لرستان نوروز را با آداب و رسوم خاصی جشن می گیرند و با آوردن این عید بزرگ به خانه های خود سنت های ویژه دیگری را برای آن برپا می کنند.

جابجایی زنان لرستانی در ایام پایانی سال به ویژه در هفته آخر قبل از عید نوروزقاردیله) انجام می دهند، “قاردیلهیعنی دختران و زنان هر خانه با کمک همسایه ها فرش و ظروف دیگر را تمیز می کنند و خانه را مرتب می کنند.

نوروز با حال و هوای لرستانی

همچنین این روزها زنان خانواده دانه های خوراکی (گندم، کنجد، جو، عدس، پوره و…) را در ظرفی خیس کرده و برای سلامتی تک تک اعضای خانه جوانه می زنند که به آن سبزه عید می گویند.

این روزها مانند تمام نقاط کشور در لرستان میوه و شیرینی عید تهیه می شود.

پنجشنبه یعنی آخرین جمعه سال که به نوعی در استان های دیگر جشن گرفته می شود، در لرستان نیز با آیین خاصی جشن گرفته می شود، اما لرستانی ها در کنار این مراسم، مراسم دیگری نیز برای اموات برگزار می کنند. الفه“(شب الفه) نامیده میشود.

نوروز با حال و هوای لرستانی

یک روز قبل از شب تعطیلات در لرستان «الفهگفته می شود این شب در سراسر استان به عنوان آخرین شب جمعه سال جشن گرفته می شود و با توزیع خرما، شیرینی یا غذاهای گرم محلی برای اموات دعا می کنند.

عید نوروز با تحویل سال در لرستان رنگ دیگری به خود می گیرد.

گشایش قرآن که معمولاً توسط خانواده های پرجمعیت تلاوت می شود و تلاوت آیاتی چند از کلام الهی عید نوروز را به وحی الهی خجسته و انقلابی معنوی را در آستانه تکامل طبیعت نوید می دهد.

نوروز با حال و هوای لرستانی

اعیاد لرستانی از دیرباز محبوب و خاص بوده است، در گذشته تخم مرغ های رنگارنگ، شکر و شیرینی های محلی و سکه های مخصوص تعطیلات. عیدانه به کودکان و نوجوانان خانواده می دادند اما امروز دیگر از سکه های گوشه ای زیبا که جلیقه مادربزرگ ها را زینت دهد خبری نیست و مانند عید مبارک پدربزرگ ها و مادربزرگ ها فقط اسکناس های قرآنی به کودکان داده می شود.

تعطیلات برای همه لرستانی ها دیدنی و هیجان انگیز است اما سیزده بدر و گردش های خانوادگی در لرستان حال و هوای دیگری دارد.

سرسبزی سفره هفتم را در ابتدای سال در ماشین هایشان می گذارند و در دامن سبز طبیعت می گذارند و در آخر سیزدهم در کنار جویبارها می گذارند. و رودخانه ها در دل سبز آفرینش.

نوروز با حال و هوای لرستانی

البته از بازی های بومی محلی لرستانی ها که در سیزدهم نوروز و بدر در بین جوانان و کودکان این خطه طرفداران زیادی دارد، نمی توان گفت.

«دال پلو»، «هراز گونی»، «چال پشکلی», «کلو رونی “,” دوبل یا علامت “، «جفتو“و”قاچونیکی از محبوب ترین بازی های طبیعت دوستی است که کودکان و نوجوانان در سیزدهمین روز از ماه بدر در لرستان با سازهای بسیار ساده انجام می دهند.

نوروز با حال و هوای لرستانی

اگر می خواهید از سرزمین تاریخی، باستانی، سرسبز، مهد آبشارها، سرزمین مرداب ها و پل های تاریخی، اشترانکوه سرافراز، گوهر نگین فیروزه رنگ لرستان، قلعه مرتفع فلک دیدن کنید. الافلاک»ما فرش، قالیچه، ظروف ورشو داریم، نمد گیوه قفس و کنده کاری ظریف و زیبایی است که هدیه مردمان این دیار به ایرانیان فرهنگی و هنردوست خواهد بود.