بین الملل

نماینده افغانستان: غنی باید از مردم عذرخواهی کند/ معاون غنی: طالبان رفراندوم برگزار کند

رئیس هیئت افغانستان در سازمان ملل از اشرف غنی خواست از مردم افغانستان عذرخواهی کند.

به گزارش ایران تودی، به نقل از اوفاق نیوز، در واکنش به سخنان نصیر احمد فایق اشرف غنی، رئیس هیات نمایندگی افغانستان در سازمان ملل؛ رئیس جمهور فراری گفت که باید از مردم افغانستان عذرخواهی می کرد.

وی در توییت خود نوشت: «اشرف غنی باید از همه مردم افغانستان به ویژه زنان، جوانان، نیروهای امنیتی و دفاعی، خانواده های شهدا عذرخواهی می کرد. اما او این کار را نکرد.”

فایق افزود که اشرف غنی سعی کرد در این گفتگو خود را سرزنش نکند و همچنان بر شعارها و سخنان عوام فریبانه ایستاد.

وی گفت که خود اشرف غنی به سخنانی که گفته است اعتقادی ندارد و در زمان حکومتش این سخنان را اجرا نکرده است.

یک سال پس از فرار از کابل، اشرف غنی می‌گوید که او همچنان رئیس‌جمهور «منتخب» افغانستان است و طبق قانون تا زمانی که قدرت از سوی مردم به تصویب نرسد، رئیس‌جمهور خواهد بود.

او همچنین مدعی شد که وزیر دفاع قبل از او فرار کرده و آخرین فردی است که کابل را ترک کرده است.

غنی تاکید کرد که میراث و امانتی که به او سپرده شده است، بدون رای و انتخاب مردم به دیگری داده نخواهد شد.

صالح: ما نتیجه همه پرسی را می پذیریم

از سوی دیگر امرالله صالح، معاون غنی نیز بر ایجاد مکانیسم همه پرسی تاکید کرد و گفت که در صورت پیروزی طالبان در همه پرسی، آماده پایان دادن به مقاومت مسلحانه و پذیرش مشروعیت این گروه است.

صالح که گفته می شود به تاجیکستان گریخته است به بی بی سی گفت: به شرط ایجاد مکانیزم برای همه پرسی آماده پایان دادن به مقاومت مسلحانه هستیم. اگر طالبان پیروز شوند، ما قطعاً مشروعیت آنها را خواهیم پذیرفت. اما ما تسلیم گروهی نخواهیم شد که با توطئه به قدرت رسیدند.»

صالح افزود: ما در برابر طالبان مقاومت ایجاد کردیم، تسلیم نشدیم، در محاصره قرار نگرفتیم، موضع خود را تغییر ندادیم و همچنان می جنگیم.

وی با اشاره به تشکیل «مقاومت» مسلحانه در برابر طالبان، گفت که به جنگ چریکی علیه طالبان روی آورده و با ایجاد یک مسیر تدارکاتی مخفی، کنترل طالبان بر افغانستان را به چالش کشیده است.

صالح خطاب به یک سالگی حکومت طالبان گفت: سال گذشته نه تنها سال شکست برای طالبان بود. بلکه چهره واقعی خود را به مردم افغانستان نشان داد، مردمی که بلا و گرسنگی را برایشان به ارمغان آوردند و زنان را عقب راندند.

وی همچنین از فشار ندادن کشورهای غربی به طالبان انتقاد کرد و گفت که غربی ها تنها بر چند تن از رهبران طالبان فشار آورده اند که به نظر او کافی نیست.

وی افزود: کشورهای غربی یک میلیارد و 100 میلیون دلار به نام کمک های حقوق بشری به طالبان برای تقویت قدرت خود دادند.

صالح گفت: غرب مقصر است و اشتباه کرده است. معلوم نیست پولی که به طور منظم داده می شود کجا خرج می شود. تا آنجا که ما می دانیم، والیان طالبان انتخاب می کنند که چه کسی این پول را دریافت کند. کمک ها باید مشروط باشد و جریان پول توسط یک نهاد بی طرف نظارت شود.

این در حالی است که پس از یک سال حکومت طالبان توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی شود و این گروه مدام از سوی جامعه جهانی به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرد.

انتهای پیام