عمومی

موج کُره‌ای ما را می‌خورد؟

مدتهاست که به “سامسونگ” و “ال جی” عادت کرده ایم. ما ماشین های هیوندای را دوست داریم و کم کم به این نتیجه می رسیم که سوشی دوست داریم و اهمیتی نمی دهیم که جومونگ برای پنجاهمین بار در تلویزیون پخش شود و استفاده از آن برای بچه های ما کاملا طبیعی است. دست از صبح تا غروب آزاد است.” BT S را بازی کنید!

ایران تودی پلاس: از تعریف ها که بگذریم، باید اعتراف کنیم که ما ایرانی ها کره ای ها و کلا فرهنگ کره ای را دوست داریم. حتی اکثر فیلم‌های کره‌ای که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند، در ایران نسبت به کره‌جنوبی مخاطب بیشتری دارند. مثلاً پرمخاطب ترین قسمت های سریال «جومونگ» با وجود تنها 40 درصد محبوبیت در بین کره ای ها بیش از 90 درصد بینندگان ایرانی را جذب کرد و «سونگ ایل گوک» بازیگر نقش اول آن در ایران سوپراستار شد!

«موج کره ای» یک موج بلند از شرق آسیا است

موج کره ای اصطلاح جدیدی است که به افزایش محبوبیت فرهنگ کره ای در سراسر جهان از دهه 1990 اشاره دارد. اولین موج کره ای یا هالیو با گسترش صنعت موسیقی کره ای و سریال های تلویزیونی در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی آغاز شد و بعدها با رشد اینترنت و شبکه های اجتماعی به ویژه انتشار موسیقی پاپ کره ای به پدیده ای جهانی تبدیل شد. ویدیوها در یوتیوب .

اصطلاح “Hallyu” اولین بار در سال 1999 توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد، زمانی که آنها یک CD موسیقی به زبان چینی به نام “Hallyu – Song of Korea” تولید کردند. فرهنگ. کره ای ها در چین استفاده می شوند.

با آغاز قرن بیست و یکم، نام کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامه و جذب گردشگران به طور فزاینده ای محبوب شده است. محبوبیت روزافزون فرهنگ عامه کره در میان بسیاری از ملل در سراسر جهان، دولت کره جنوبی را بر آن داشته است که قدرت نرم خود را با اعطای یارانه و تامین مالی شرکت های سرگرمی استارت آپی گسترش دهد. هدف دولت کره رقابت با فرهنگ های عامه ژاپن و انگلیس بود. حوزه ای که نزدیک به نیم قرن تحت سلطه آمریکایی ها بود.

موج کره ای به ابزاری قدرتمند برای معرفی خود در جهان نیاز داشت و چه بهتر از شبکه های اجتماعی و نمایش های کره ای و «کی پاپ» یا موسیقی پاپ کره ای!

آیا موج کره ای ما را می بلعد؟

ستاره های کره ای از کجا می آیند؟

اینکه یک فرد چه نوع موسیقی گوش می دهد کاملا به سلیقه شخصی او بستگی دارد. هر یک از ما موسیقی می شنویم که با آن ارتباط عاطفی بهتری پیدا می کنیم. بنابراین ما نمی خواهیم بگوییم که موسیقی پاپ کره ای خوب یا بد است. زیرا موسیقی پاپ در سراسر جهان طرفداران قابل توجهی دارد. آنچه می توان پیشنهاد کرد این است که کی پاپ چه جذابیتی برای نوجوانان ایرانی دارد که حتی نمی توانند این موسیقی را در کنار خواننده زمزمه کنند؟

پاپ بت کره ای اصطلاحی است که برای توصیف یک خواننده در کره جنوبی استفاده می شود. در کره جنوبی، استعدادهای خوانندگی معمولاً توسط آژانس ها از طریق آزمون های آزمایشی یا به عنوان کارآموز به صورت آزاد جذب می شوند. افرادی که در این آزمون موفق شوند، قراردادهای بلندمدت با شرکت ها امضا خواهند کرد.

فرآیند کارآموزی می تواند از چند ماه تا چندین سال به طول بینجامد و معمولاً شامل آموزش آواز، رقص و زبان با سایر کارآموزان است. گاهی اوقات سن افراد با تحصیلات آنها ترکیب می شود. با این حال، برخی از کارآموزان مدرسه یا کالج را ترک می کنند و تمام توجه خود را به بت معطوف می کنند. روزنامه «وال استریت» در سال 2012 نوشت که هزینه های آموزشی یکی از اعضای گروه «نسل دختران» نزدیک به سه میلیون دلار بوده است.

موج کره ای باعث شد بت های کره ای بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین به جنبه های دیگر فرهنگ کره ای مانند فیلم ها و سریال های کره ای توجه زیادی می شد.

در مورد “کی پاپ” … رنگ، نور، رقص

ما به هر موسیقی محبوبی “پاپ” می گوییم و کره ای ها به موسیقی محبوب کشورشان “کی پاپ” می گویند. این ژانر تحت تأثیر سبک ها و ژانرهای مختلف از سراسر جهان قرار گرفته است. از جمله آنها می توان به تجربیات، راک، جاز، گاسپل، هیپ هاپ، آر.

اگرچه اصطلاح “کی پاپ” در دهه 2000 رایج شد، اما در سال 2018 رشد قابل توجهی داشته و به یک صنعت تبدیل شده است.

بر اساس “گزارش جهانی موسیقی 2019” فدراسیون بین المللی صنعت فونوگرافی، کی پاپ در 10 بازار برتر موسیقی جهان در رتبه ششم قرار گرفت و “BTS” و “Blackpink” به عنوان رهبران رشد شناخته شدند. صنعت. کی پاپ در سال 2020 رکوردشکنی کرد و سریع ترین رشد سال به سال را در میان بازارهای بزرگ جهان با 44.8 درصد ثبت کرد.

کی پاپ به سرعت طرفداران خود را در ایران پیدا کرد. در حالی که والدین از نمایش های کره ای لذت می برند، فرزندانشان نیز به کی پاپ معتاد هستند. اگرچه «کی پاپ» برای نسلی که دوست دارد با موسیقی بازی کند چندان جذاب نبود، اما خیلی زود توسط نوجوانان شنیده شد. چرا؟ “کی پاپ” فقط موسیقی نیست. همچنین رنگ، نور، رقص و مد است.

اکثر گروه های “کی پاپ” یک خواننده رپ دارند که اشعار انگلیسی را با اشعار کره ای همراهی می کند که منجر به آهنگ های جذاب می شود. نوازندگان نیز رقصنده های خوبی هستند که رقص های خود را با هر قطعه تنظیم می کنند. همه اینها در کنار اقدامات زیبای مجریان جوان نکته ای است که توجه نوجوانان ایرانی را به خود جلب می کند.

انقلاب “بی تی اس”

در ایران شاید «کی پاپ» با گروه «ب». تی اس» به خوبی می داند که یک گروه هفت نفره است. BT S در ابتدا به عنوان یک گروه هیپ هاپ شروع به کار کرد، اما با گذشت زمان سبک های مختلفی را پذیرفت. اشعار او اغلب نگرانی های شخصی و اجتماعی، سلامت روان، مشکلات مدرسه، از دست دادن، عشق به خود و فردیت را پوشش می دهد. آثار این گروه برگرفته از ادبیات و مفاهیم روان‌شناختی و حاوی خط داستانی مرتبط با دنیایی متناوب است.

BT S به عنوان پیشگام موج کره ای در سال 2017 وارد بازار موسیقی جهانی شد و رکوردهای فروش بسیاری را شکست و اولین گروه کره ای و همچنین اولین هنرمند کره ای شد که برای تک آهنگ خود “Mike Drop” گواهینامه PMA را دریافت کرد. آلبوم استودیویی او “Love Yourself” شماره یک جدول بیلبورد است. بی تی اس اولین گروه پس از گروه بیتلز بود که در کمتر از دو سال چهار آلبوم شماره یک داشت.

آیا موج کره ای ما را می بلعد؟

در سال 2020، BT اولین گروه کره ای شد که با S، تک آهنگ “Dynamite” و ریمیکس “Wild Love” و اولین گروه در تاریخ با “Life Goes On” در جدول های Hot 100 و World 200 بیلبورد قرار گرفت. دو تک آهنگ آن بلافاصله پس از انتشار به رتبه یک در Hot 100 رسیدند.

آیا موج کره ای تمام شده است؟

این روزها مطالب زیادی درباره موج کره ای نوشته می شود و همه از تاثیر کی پاپ بر روان نوجوانان صحبت می کنند. موجی که در واقع می خواهد آنها همیشه زیبا، ظریف و ظریف باشند. موجی که کی پاپ های جوان کره ای را به خودکشی وا می دارد اما واقعیت این است که این موج بلند فقط به نفع کره ای هاست و هر بار با آپدیت جدید تصویر زیباتری از خود به نمایش می گذارد.

انتهای پیام