عمومی

مقایسه قرعه‌های تیم ملی در جام‌های جهانی

تیم ملی در جام جهانی قطر قرعه خوبی را پشت سر گذاشت اما تاریخ نشان می دهد که باید مراقب بود بیش از حد خوشبین نباشد.

به گزارش ایران تودی، فوتبال 360 انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اروپا در جام جهانی 2022 قرعه نسبتا خوبی برای این گروه بود. آمریکا یکی از ضعیف ترین تیم های سیددودا است و کمتر از هر تیم دیگری در سیددودا ستاره دارد. این امر امیدها را برای صعود تیم ملی به مرحله مقدماتی جام جهانی برای اولین بار افزایش داد و افکار عمومی نیز نسبت به قرعه کشی بسیار خوشبین بودند. بررسی تساوی های ایران در ادوار گذشته جام جهانی نشان می دهد که نتایج تیم ملی در سال های اخیر با سهولت قرعه کشی تفاوت چشمگیری دارد.

شروعی سخت در آرژانتین

اولین حضور ایران در جام جهانی زمانی رقم خورد که این مسابقات با حضور 16 تیم برگزار شد و در عمل قرعه کشی آسان نبود. اما با همین شرایط می توان قرعه کشی ایران را سخت دانست. بهترین تیم تاریخ هلند به عنوان رهبر در کنار ایران است. این تیم دو بار متوالی به فینال جام جهانی رسید که یکی از آنها جام جهانی 1978 بود. پرو دیگر هم تیمی ایرانی به عنوان قهرمان جام ملت های آمریکا وارد جام جهانی شد. پرو اولین و آخرین بار در سال 1975 قهرمان جام آمریکا شد. راحت ترین حریف ایران اسکاتلند بود. تیمی که پیش از این به جام جهانی رسیده بود و از مرحله گروهی حذف شده بود. تنها امتیاز ایران مقابل همین تیم بود. اسکاتلند در صورت موفقیت در پلی آف اروپا در جام جهانی قطر به مصاف ایران خواهد رفت.

اولین پیروزی

قرعه ایران در جام جهانی 1998 را می توان قرعه نسبتا خوبی دانست. رهبر ایران آلمان بود. تیمی که دو سال پیش قهرمان یورو شد اما میانگین سنی بازیکنانش نقطه ضعفش است. اما در نهایت آلمانی ها موفق شدند به عنوان تیم اول این گروه صعود کنند. یوگسلاوی نیز یک تیم ستاره بود که توسط پردراگ میاتوی و سینیشا میهایلوف هدایت می شد. با این حال حذف آنها از جام جهانی قبلی و یورو باعث شد بعد از مدت ها یک تورنمنت بزرگ را تجربه کنند. آمریکا در جام جهانی حضور ثابتی داشت و البته معمولاً جز در سال 94 در مرحله گروهی موفق نمی شد. ایران مقابل یوگسلاوی و ایالات متحده خوب بازی کرد و اولین قهرمانی خود را در جام جهانی مقابل ایالات متحده به دست آورد. این تیم در این دوره به مصاف ایران خواهد رفت.

بهترین تیراندازی

بهترین قرعه ایران در جام جهانی شاید مربوط به جام جهانی 2006 باشد. رهبر ایران پرتغال تیم قدرتمندی بود و یورو 2004 به عنوان تیم دوم به جام جهانی رسید. آنگولا که در گروه ایران قرار دارد می تواند سه امتیاز این تیم را تامین کند. آنگولا برای اولین و آخرین بار میزبان جام جهانی بود و تیمی ناشناخته به حساب می آمد. دیگر هم تیمی ایرانی، مکزیک، همیشه از گروه خود بالاتر می رفت و در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد. مکزیک اولین قدرت کونکاکاف در آن زمان نبود. همین قرعه کشی توقعات از ایران را اغراق آمیز کرد. موضوعی که می تواند تاثیر زیادی در ناکامی تیم ملی داشته باشد. ایران مقابل پرتغال و مکزیک شکست خورد و در مقابل آنگولا نیز شکست خورد. این می تواند تجربه مهمی برای ایران در جام جهانی قطر باشد.

آخرین اسلاید

در جام جهانی 2014 تیم ملی به طور میانگین به تساوی رسید و امیدها برای صعود دوباره بالا رفت. ایران فرصت بازی با مسی، یکی از دو ستاره بزرگ آرژانتین و فوتبال جهان را به دست آورد و نیجریه و بوسنی و هرزگوین دیگر هم تیمی های ملی شکست ناپذیری محسوب نمی شدند. نیجریه در آن زمان قهرمان جام ملت های آفریقا بود و بعد از آرژانتین بیشترین شانس را برای صعود به مرحله گروهی داشت. بوسنی برای اولین بار پس از استقلال به جام جهانی راه یافت. ایران در اولین بازی مقابل نیجریه گلزنی کرد، در بازی مقابل آرژانتین بازی درخشانی به نمایش گذاشت، در سومین بازی مقابل بوسنی شکست خورد اما پروژه تیم ملی برای خروج از مرحله گروهی باز هم شکست خورد.

بهترین عملکرد

بهترین نتیجه ایران در تاریخ مسابقات جهانی سخت ترین قرعه تیم ملی است. مرحله گروهی با اسپانیا و پرتغال بدترین سناریو برای تیم ملی بود. پرتغال قهرمان اروپا و اسپانیا قبل از اتفاقات و اختلافات قبل از شروع جام یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود. مراکش تیم چهارم ایران نیز با بازیکنانی چون آروه رنار و حکیم زیاش و اشرف حکیمی خوش و بش کرد. ایران در اولین بازی مقابل مراکش پیروز شد، در بازی دوم مقابل اسپانیا شکست خورد و بازی سوم با تساوی با پرتغال به پایان رسید. نتایج نشان داد که تیم معمولا در شرایط سخت عملکرد بهتری دارد.

انتهای پیام/