فرهنگ و هنر

معاونت هنری از انوار تا سالاری

انتظار می رفت محمود شالویی پس از دو ماه سرپرستی معاونت هنری این حکم را به نام خود ثبت کند و پس از چند بار عزل و نصب این معاونت و شرکت در مراسمی به همین نام ساعتی قبل. نام و مکانش را گرفت محمود به سالاری داد.

به گزارش ایران تودی، یازدهمین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانجام پس از چندین ماه مدیریت منصوب شد و در دهه 80 محمود سالاری به عنوان معاون مدیرکل دانشگاه صدا و سیما منصوب شد. محمود شالویی از اعضای هیأت امناء و عضو هیأت امنای مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به عنوان مدیر مؤسسه خانه کتاب منصوب شد.

شالویی پس از تشکیل رسمی دولت و وزرای آن در شهریورماه سال جاری به عنوان مشاور وزیر و مشاور مدیرکل این وزارتخانه، محمدرضا اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سمت خود باقی ماند. وی در چهارم مهرماه در سمت دبیری شورای هماهنگی حفاظت از زبان فارسی ابقا شد. وی همچنین معاونت امور هنری وزارت ارشاد را بر عهده داشت.

اگرچه در ابتدا به نظر می رسید این حکم یک سرپرستی موقت است، اما همچنین گزارش شد که خود شالویی اصراری بر ترک این سمت نداشته است، بنابراین انتظار می رفت که رئیس سابق موزه هنرهای مدرن تهران همچنان رسمی بماند. مخصوصاً در دو ماه و دو هفته ای که رهبری می کند در برنامه های هنری مختلف شرکت می کند، قول می دهد که در کارهای خاصی مشغول شود و چندین دستور می دهد. به عنوان مثال، دبیر کارگروه مد و لباس ریاست فرهنگستان نیاوران، اعضای شورای سیاسی و دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مشاور علمی و آموزشی معاونت امور هنری. و مشاور اجرایی معاونت امور هنری.

شالویی حتی صبح امروز (16 آذرماه) به عنوان سرپرست معاونت در مراسم معرفی کتاب «دنیای شیشه ای» در تالار رودکی حضور یافت اما ساعتی بعد خبر انتصاب معاون جدید اعلام شد و شاید سوال مهمی مطرح شود. آیا قرارهای او معتبر است، می‌مانند یا نه؟!

به بهانه معرفی معاونت امور هنری دولت سیزدهم، نامه هایی به دولت های مختلف جهت هدایت امور هنری کشور ارسال شد.

قبل از اینکه مدیر هنری شالویی شود، سید مجتبی حسینی وی معاون امور هنری بود که پیش از این به عنوان رئیس موزه و کتابخانه ملی به نام ملک شناخته می شد و در آذرماه ۱۳۹۶ رسماً به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ معرفی شد. صحبت های وی در این معاونت با واکنش ها و انتقاداتی همراه بود.

قبل از حسین علی مرادخانی وی خردادماه امسال در مراسم تاج گذاری درگذشت و در سال 1392 از سوی علی جنتی وزیر وقت به سمت معاونت امور هنری منصوب شد. مرادخانی اگرچه در ابتدا این سمت را برعهده داشت، اما طی چهار سال آینده، به ویژه در ماه‌های پایانی دولت، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد که موج اعتراض‌ها به فعالیت‌های او تشدید شد. اما برخی کارشناسان دوره او را از نظر مدیریت «هنر» موفقتر از دوره بعدی می دانند.

در دوره قبل از مرادخانی حمید شاه آبادی او از سال 1388 به عنوان معاونت هنری فعالیت می کند و از روزهای پرتگاه آن دوران به عنوان معاونت هنری یاد می شود.

حتی قبل از آن محمد حسین ایمانی خوشخو او از سال 2003 این سمت را بر عهده داشت. در عوض با حسن نیت آن سال مرتضی کاظمی وی به مدت هفت سال مدیریت هنری این سمت را بر عهده داشت و عملکرد او مورد تحسین چهره های شاخص جامعه هنری قرار گرفت.

از 1987 تا 1976 ابوالقاسم خوشرا وی هنرمند نماینده مجلس بود که به مدت 10 سال در این سمت حضور داشت و تجربه همکاری با سه وزیر فرهنگ را داشت. وی در دوران وزارت سید محمد خاتمی، علی لاریجانی و سید مصطفی میرسلیم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.

سید کمال حاجی سید کاودی دیگری معاون هنری دهه 60 بود که از سال 61 تا 66 در زمان خاتمی خدمت کرد. البته برای مدت یکسال از سال 1360 محمد معصومی ریاست این معاونت را بر عهده داشت و پیش از آن در همان سال 60 احمد کریمیان او ریاست این سمت را بر عهده داشت.

از سال 1979 تا 1960، سالهای اول حکومت پس از انقلاب. فخرالدین انور وی اولین معاونت هنری در دوره سلطنت نصیر میناچی و بعدها عباس دوزدوزانی بود.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش فیلمنامه نویسی، اکنون در آذرماه 1400 محمود سالاری معاون هنری شده است.

دبیرستان فیلمنامه، ادبیات و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام حسین(ع)، دبیر اولین جشنواره فیلم دانشجویی، عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیته خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و عضو شورای سیاسی، عضو شورای سیاسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سی‌امین سالگرد تاسیس عضو شورای سیاسی انقلاب، مدیر کمیته بین‌المللی نشر کتاب تهران، جشنواره‌های فیلم سفید، دعا و نیایش، ایران تودی و… قاضی، عضو شورای حمایت از کارهای نمایشی، مشاور فرهنگی مدیرعامل هلدینگ فرهنگی بسیج، مشاور تولید انجمن فیلم جوانان ایران و …. سایر فعالیت ها و یادداشت های فرهنگی هنری محسوب می شوند.

اینک در آذر 1400 سالاری مدیر هنری جدید شد و در اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی وزارت هدایت، آموزش فیلمنامه، ادبیات دبیرستان و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام حسین(ع)، اولین جشنواره جشنواره. دبیر فیلم دانشجویی، عضو خارجی شورای سیاسی نمایشگاه های کتاب، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیته خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر اجرایی و شورای سیاسی دومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عضو شورای سیاسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عضو شورای سیاسی یادداشت‌های فرهنگی سی‌امین سالگرد، مدیرکل وزارت کشور، کمیته انتشارات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، داور از جشنواره های فیلم سفید، نماز و نماز، ایران تودی و 3، عضو شورای حمایت از تئاتر، رایزن فرهنگی، سینمای جوانان ایران و … سایر فعالیت های فرهنگی و هنری و گذشته اطلاع رسانی شد. .

انتهای پیام/