حوادث

مرگ خاموش در چادرهای مسافرتی!

فقط در طی 24 ساعت ، شش نفر در ایلام به دلیل وسایل گرمایشی غیر استاندارد و مسمومیت با مونوکسیدکربن در چادرهای مسافرتی جان خود را از دست دادند. علی رغم هشدارها ، بسیاری از مردم هنوز از خطرات استفاده از وسایل گرمایشی در چادرهای مسافرتی بی اطلاع هستند و این بی احتیاطی خود و عزیزانشان را به خطر می اندازد.

سید جلال ملکی – سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران – در مصاحبه با ایران تودی ، وی گفت: برخی از مسافران دیده شده است که برای استراحت یا خواب از چادرهای مسافرتی استفاده می کنند. در این زمان ، مردم از وسایل گرمایشی غیر استاندارد برای گرم كردن هوای داخل چادر استفاده می كنند و با سهل انگاری یا ناآگاهی تصمیم می گیرند خود و عزیزانشان را بكشند.

ملکی گفت: گاز مونوکسیدکربن گازی است که هیچ خاصیت خاصی ندارد و کمی سبک تر ، بدون بو و بی رنگ از هوا است. علائم مسمومیت با گاز بسیار شبیه سرماخوردگی است ، بنابراین بسیاری آن را جدی نمی گیرند. یکی از اولین علائم مسمومیت با گاز ضعف و ضعف در بدن است و به دنبال آن سردرد ، شکم درد ، سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ ، دوبینی و تنگی نفس سریع و اگر افراد در این محیط کثیف بمانند. ، بیهوشی و حتی کما و در نهایت مرگ رخ می دهد.

وی با بیان اینکه هر وسیله ای که در محیط زیست اکسیژن مصرف کند علت این خطر است گفت: باز شدن وسایل گرمایشی در چادرها و حتی اتومبیل ها در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث مسمومیت با مونوکسیدکربن می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: طی سالهای گذشته شاهد مرگ و میرهای زیادی بر اثر باز شدن وسایل گرمایشی خطرناک در چادرها بوده ایم. علاوه بر سوختن کباب و گاز پیک نیک در چادرها ، سیگار ، قلیان و … روشنایی نیز خطرناک است.

وی با بیان اینکه لازم است فکر کنیم ظرفیت در چادر است ، گفت: نباید افراد بیشتری در چادر حضور داشته باشند.

ملکی افزود: برپایی چادرهای مسافرتی در اردوگاه های مشهور و معتبر ضروری است ، گاهی اوقات شاهد برپایی چادرهای مسافرتی در کشورهای ناشناخته هستیم که این امر می تواند منجر به برق گرفتگی یا صدمات دیگر شود.

انتهای پیام