فرهنگ و هنر

مروری بر مقاومت مردم ایران در «یادمان شهدای گمبوعه»

با شروع جنگ ، جنگل گامبوه ، محل استقرار نیروهای نظامی و مردمی ، نبرد علیه دشمن بود تا از حمله به اهواز جلوگیری کند. در طی عملیات در بیت المقدس ، پایگاه اورشلیم و بخشی از نیروهای عملیاتی در منطقه مستقر شدند. در طول جنگ ، پوشش درختی این منطقه به شدت آسیب دیده و پس از جنگ قطعات دوباره ساخته و کاشته شده است.

به گزارش ایران تودی ، پس از اشغال ایران توسط نیروهای روسی تزاری در جنگ جهانی اول در سال 1293 ، ایران صحنه یکی از مهمترین درگیری های بین المللی شد. در این دوره ، به دلیل اینکه احمدشاه حدود سه هفته در ایران تاجگذاری کرد و مجلس سوم به تازگی تشکیل شد ، و دولت قاجار قادر به تصمیم گیری موثر نبود و علی رغم اعلام مواضع خود آماده و قوی برای دفاع از کشور نبود. در طرف ایرانی ، بخشی از ایران توسط دشمن اشغال شد.

از آنجا که تقابل با نیروهای اشغالگر انگلیس در جنوب ایران ، در مناطق بوشهر ، تنگستان و دشتستان به رهبری علما سازمان یافته بود ، ایجاد یک دفاع مردمی در منطقه خوزستان ضروری بود. ، بنابراین ، با فتوای مرحوم آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی ، از مراجع عظام نجف ، اقدام علیه نیروهای انگلیس در خوزستان شکل دیگری به خود گرفت. اما به دلیل خیانت حاکم وقت خوزستان ، شیخ خزعل و ایجاد شکاف در صفوف مسلمانان ، نیروهای انگلیس توانستند بصره را فتح کنند و سپس به سمت بغداد پیشروی کنند و در سال سوم جنگ ، انگلیسی ها بغداد را اشغال کردند.

برخی از قبایل عرب خوزستان ، قبایل غیور و وفادار دشت آزادگان ، مناطقی از مناطق هویزه ، شادگان و ویس ، از جمله قبیله بنی تورف در هویزه ، ویس ، بنی لام و حمیدیه ، قبیله باوی در عشایر ، از “بنی کعب” در منجور ، شادگان تا “گامبوا” ، منطقه در برابر نیروهای اشغالگر انگلیس پراکنده شد و بسیاری کشته شدند. منطقه گامبوه فعلی که به پارک جنگلی تبدیل شده است از اهواز تا حمیدی 10 کیلومتر فاصله دارد.

با شروع جنگ ، جنگل گامبوه ، محل استقرار نیروهای نظامی و مردمی ، نبرد علیه دشمن بود تا از حمله به اهواز جلوگیری کند. در طی عملیات در بیت المقدس ، یک پایگاه در اورشلیم و بخشی از نیروهای فعال در منطقه مستقر شدند. در طول جنگ ، پوشش درختی این منطقه به شدت آسیب دید و قسمت هایی از آن پس از جنگ بازسازی و کاشته شد. این بنا در سال 1293 هجری قمری ، به دلیل اهمیت حمایت مقدس از افرادی که پیوندهای عمیق دینی دارند ، در جوار قبور شهدای “گمشده” به دستور رهبر معظم انقلاب ساخته شده است.

انتهای پیام