فرهنگ و هنر

مردی که دائم در حال تدریس و تحقیق است

در جشن عروسی مهدی محقق درباره فعالیت های فرهنگی و علمی فردی که مدام تدریس، تالیف، ترجمه و تحقیق می کند، بحث شد.

بر اساس گزارش ها isnaروز یکشنبه 11 بهمن ماه، مهدی محقق چهره ماندگار و رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگیان و افتخارات، مراسم نکوداشتی را در رابطه با مراسم بزرگداشت «فرزانگان فرهنگ» برگزار کردند.

در این مراسم که به مناسبت میلاد این جانباز در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، جمعی از مدیران و دانشمندان و فرهنگیان از زحمات یک چهره شناخته شده در عرصه علم و فرهنگ ایران تقدیر کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حداد عادل، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی سازمان همکاری اسلامی، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس انجمن امور فرهنگی و افتخار حسن بلخاری، رئیس موسسه اطلاع رسانی سید محمود دعایی، وحید جلیلی معاون فرهنگی، علی بخشی زاده معاون صدا، علیرضا قزوه مدیر گروه شعر و موسیقی و سرود و جمعی از مدیران رادیو حضور داشتند.

محقق برجسته در تعلیم و تربیت اسلامی

علی بخشی زاده معاون صدا با بیان اینکه طبع تابناک مهدی محقق افکار بزرگی را به وجود آورد گفت: اعتماد به نفس و آسایش او از نشانه های مومن است.
وی با تبریک ولادت استاد محقق گفت: مفتخریم که میلاد فرزانه و مدبر معارف اسلامی را که قد و قامتی بالیده و کلام و قلمش چون یودرک و لا یوسف است را جشن می گیریم.

تلاش برای ارتقای قله های حکمت و فلسفه

وحید جلیلی گام، رئیس امور فرهنگی سازمان صدا و سیما نیز با یادآوری حضور این محقق در همایش «گوهرشاد» گفت: وی از راویان و شاهدان قیام گوهرشاد و به لطف بزرگوارش است. پدر او این رویداد را بسیار تجربه کرد.
وی با اشاره به نقش پژوهشگر در ترویج و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: بسترسازی برای پیشرفت در شکل گیری تمدن نوین اسلامی وظیفه مطبوعات کشور است و شخصیت محقق الگوی خوبی است. در این رابطه.”
جلیلی با بیان اینکه مطبوعات ملی باید با معرفی شخصیت های بزرگ قله های حکمت و فلسفه را به نمایش بگذارند گفت: اندیشه استاد برای ما غنیمت است تا در پرتو وجود و تفکر چنین بزرگانی افق های روشن آینده را به نمایش بگذاریم.

فردی که همیشه تدریس و تحقیق می کند

اتحاد حوزه و دانشگاه را تصور کنید

گلمعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تشریح این پژوهشگر گفت: وی نویسنده، علامه، نویسنده، فقیه، مجتهد، نسخ خطی و محقق تاریخ طب اسلامی است.
وی با بیان اینکه این فیلسوف نمونه اساتیدی بود که بیشترین بهره را از تحصیلات حوزوی بردند گفت: این دسته از اساتید با تحصیل در حوزه و سپس ادامه تحصیل در دانشگاه ها توانستند از فروپاشی حوزه جلوگیری کنند. دانشگاه از جمله علامه قزوینی، سید جعفر شهیدی، عباس زریاب خویی و محمدرضا شفیعی کدکنی که به تعالیم دینی تسلط کامل دارند، می‌توان به آن اشاره کرد.
حداد عادل گفت: تصویری که در طول 53 سال آشنایی با استاد در ذهن من وجود دارد، تصویر دانشمندی است که پیوسته در دانشکده های ادبیات و الهیات تدریس می کرده و به پژوهش علمی، تالیف و پژوهش علمی مشغول بوده است. و موسسات فرهنگی این یک تصویر منحصر به فرد است که باید آن را گرامی بداریم و به آن احترام بگذاریم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه پژوهشگر را باید مظهر وحدت حوزه و دانشگاه دانست، تاکید کرد: او مردی از حوزه است که ارتباط فرهنگی و معنوی با حوزه را حفظ می کند. حضور فزاینده ای در دانشگاه مجتهد است.
وی به جوانان کشور توصیه کرد که برای انتخاب زندگی مؤثر در مسیر علم و دین، محقق را الگو قرار دهند.

فردی که همیشه تدریس و تحقیق می کند

در کنار بزرگان فلسفه و حکمت آماده شوید

مهدی محقق در این مراسم از مراسم و دوستانش تجلیل کرد و مدیون شیخ محمدتقی آملی بود. او گفت در 9 سالگی از مشهد به تهران رفتم، در مدارس مروی و سپهسالار (مدرسه رستاخیز شهید) درس خواندم و درباره موضوعات مختلفی از جمله آنچه همه دیدند و خواندند، چه کتاب هایی منتشر شد و… بحث کردند. مقالاتی که می نویسند

فکر بالا و کار بی ارزش برای نسل جوان

علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز حضور در محضر استاد و دیدار با فرزانگان فرهنگ را امری پسندیده دانست که با این مراسم و … امکان پذیر است.
وی قد و قامت مهدی محقق در عرصه علم و ادب را از شاخصه های «حیات فرهنگی» دانست و او را از احیاگران میراث خردگرایی در دوران اسلامی دانست.
حبیبی با تبریک و گرامیداشت نود و سومین سالگرد ولادت حکیم فرزانه، با اشاره به مجاهدت و فعالیت 80 ساله علامه حکیم گفت: فعالیت در 40 نهاد علمی، ادبی و دینی، برجای گذاشتن آثار ارزشمند دستاورد سالیان سال است. در عرصه فرهنگ تلاش می کند.
وی در ادامه به انواع آثار کلامی و مکتوب محقق پرداخت: اهالی فرهنگ و معنا، آشنایی با بزرگان را مدیون کار علمی استاد هستند.
وی خطاب به مهدی محقق مدیر رادیو فرهنگ گفت: شما نیازی به جشن و عروسی ندارید که تمام زحمات و ثمرات شما در طول زندگی شما موثر باشد، اما برای برگزاری این مراسم نیاز به دانش و آموزش بیشتری داریم.
وی در پایان یکی دیگر از ثمرات وجود علامه را تربیت نسلی فرهیخته، اساتید بی بدیل علم و عالم علم دانست و گفت: حافظه تاریخ این خدمت بزرگ را در تربیت نسلی متفکر فراموش نخواهد کرد.

به بقای تمدن کمک کنید

محمود شالویی نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محقق، گفت: هرچه برای عزت خود در کشور ارزش قائل باشیم و به سخنان آنان عمل کنیم، بهتر می توانیم به بقای تمدن ها کمک کنیم.
وی افزود: دکتر محقق که در حال حاضر ریاست هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را برعهده دارد، سال ها مؤسس دایره المعارف تشیع و ریاست انجمن مفاخر و امور فرهنگی بوده است.

فردی که همیشه تدریس و تحقیق می کند

یکی از رهبران زمان

حسن بلخاری همچنین گفت: استاد محقق 16 سال از عمر خود را در حوزه فرهنگی و افتخاری در تجلیل از بزرگان فرهنگ ایران گذراند.
وی افزود: وی در زمینه حکمت و فلسفه، عرفان و صرف و نحو عربی، مجموعه‌های متون و مقالات «تاریخ و اخلاق پزشکی در ایران و اسلام و طب معنوی رازی» پیشرو است. «کلید تحصیل طب و شاگردان» و .. بخشی از حکمت و دانش او در زمینه طب است که امروزه کمتر کسی از این دانش برخوردار است.
بلخاری گفت: کم هستند کسانی که به درجه محقق رسیده اند و همه گواهی می دهند که به این امر رسیده اند و حکمت علم و عرفان در زندگی آنها تجلی یافته است.

انتهای پیام/