اقتصادی

محمد نژاد: تلاش بر این است که در تابستان خاموشی‌ها به حداقل برسد

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خاموش نشدن چراغ ها در تابستان صحت ندارد، اما می توان گفت اقدامات انجام شده در راستای به حداقل رساندن قطعی برق است. ”

پرویز محمدنژاد در گفت وگو با ایران تودی، در آستانه فصل تابستان، با بیان اینکه کمیسیون انرژی از سال گذشته مسئولیت مسئولان مختلف داخلی از جمله وزارت نیرو و توانیر را برعهده داشته است، اظهار کرد: کمیسیون انرژی از سال گذشته تاکنون مسئولیتی را بر عهده گرفته است. وی همچنین از مسئولان وزارت نفت که مسئولیت سوخت‌گیری نیروگاه‌ها و ژنراتورها را بر عهده دارد، خواست با همکاری یکدیگر مشکل برق را در تابستان حل کنند. تاکنون حدود 5 جلسه در این حوزه برگزار شده است. در این جلسات راهکارهای خوبی تصویب شد و وزارت نیرو موظف به اجرای این راهکارها شد. الان می بینیم که استانداران سر کار آمده اند و ساعت کاری یک ساعت زودتر شروع می شود.

همه نهادها باید نیروگاه های خود را وارد مرحله تولید کنند

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر در حوزه مدیریت مصرف نیز مسئولیت هایی ابلاغ شده است. کلیه سازمان ها، ادارات، ادارات، بانک ها و انجمن هایی که از برق استفاده می کنند موظفند سهم قابل توجهی از مصرف خود را کاهش دهند. کاهش مصرف برق به میزان 30 درصد در ساعات کاری و 60 درصد در خارج از ساعات کاری. در غیر این صورت با این ارگان ها برخورد قانونی خواهند کرد. همچنین تمامی شرکت های بزرگ پرمصرف و مجهز به نیروگاه باید نیروگاه های خود را وارد مرحله تولید کرده و بخشی از برق مورد نیاز خود را تولید کنند. استفاده از برق عمومی به طور طبیعی برای این شرکت ها آسان تر و مقرون به صرفه تر است. بنابراین، تمام ادارات تمایل دارند از برق دولتی استفاده کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه هایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند و نیروگاه را می سازند باید اکنون آن را در مدار قرار دهند و برق تولید کنند. تمام ژنراتورهای کوچک در ادارات باید در زمان اوج مصرف تعمیر، تجهیز و راه اندازی شوند. تعیین ساعت کار صنایع نیز موضوع مهم دیگری است. حدود 24 ساعت، حدود 24 ساعت مشکلی برای تامین برق نداریم، یعنی میزان تولید بیشتر از مصرف است، اما 4 ساعت در روز مشکل داریم.

اگر هر مشترک 10 درصد مصرف را کاهش دهد …

وی افزود: اگر بتوانیم در این 5 ساعت مصرف را مدیریت کنیم، اصلا نیازی به سرمایه گذاری در تولید برق نخواهد بود. خیلی از همکارانم با من مصاحبه کردند و گفتند تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت. این معنی ندارد. دلیلش این است که اعداد داریم. ما سال گذشته اعلام کردیم که در تولید برق حدود 14 هزار مگاوات کسری وجود دارد. دولت در سال گذشته تنها توانست 4000 مگاوات برق را جبران کند. امسال علاوه بر کسری 14 هزار مگاواتی، با افزایش مصرف نیز مواجه هستیم. در نهایت با اقدامات انجام شده می توانیم تقاضای رو به رشد امسال را تامین کنیم. جبران این 14000 مگاوات کار سختی است.

وی افزود: تنها راه ما این است که تمام تلاش خود را برای تولید انجام دهیم و از مردم بخواهیم در زمان پیک مصرف از وسایل غیرضروری مانند ماشین لباسشویی یا جاروبرقی استفاده نکنند. اگر هر واحد بتواند 10 درصد مصرف خود را کاهش دهد، تولید 62000 مگاواتی ما بیش از 6000 مگاوات صرفه جویی می کند. این ظرفیت 6000 مگاواتی برابر با ظرفیت 6 نیروگاه بوشهر خواهد بود. با این صرفه جویی 6 نیروگاه اتمی بوشهر ساخته ایم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: توجه ما باید معطوف به مدیریت مصرف کننده باشد. بسته های تشویقی که مردم را به کاهش مصرف تشویق می کند نیز دیده شد. گفتیم هر وسیله ای که کمتر از حد معمول برق مصرف کند، دو برابر در مصرف برق رایگان صرفه جویی می کند. مشوق هایی نیز در این صنعت در نظر گرفته شده است. به مزارع اطلاع داده ایم که در صورت گذراندن مرخصی سالانه در تابستان معادل کاهش مصرف در این فصل به آنها پرداخت می شود. این نوعی خرید مشترک برق است. یعنی هر صنعتی هر چه کمتر مصرف کند پول دریافت خواهد کرد.

وی گفت: اینها مشوق های امسال است. چراغ ها در تابستان خاموش می شوند، اما ما در تلاش هستیم تا چراغ ها را کاهش دهیم. هنر ما کاهش قطعی برق در سراسر کشور خواهد بود.

انتهای پیام/