عمومی

مأموریت سخت ریکاردو ساپینتو – ایران تودی

بازی مقابل “سپاهان” نشان داد که کار سرمربی پرتغالی استقلال بسیار سخت است.

به گزارش ایران تودی هموطن نوشت: «شکست همیشه عواقبی دارد. به خصوص اگر در مسابقات بزرگ و معتبر اتفاق بیفتد. این حکایت ریکاردو ساپینتو سرمربی جدید استقلال است که لیگ بیست و دوم را با شکست دو بر صفر مقابل سپاهان یکی از رقبای پرافتخار خود به بدترین شکل آغاز کرد. در روزی که سرمربی پرتغالی در کنار زمین بسیار فعال بود، تیمش در زمین بسیار آرام و امن به نظر می رسید. هرگز این چیزی نیست که طرفداران می خواهند. اگرچه همه قبول دارند، اما نمی توان بر اساس یکی دو بازی درباره عملکرد کادر فنی اظهار نظر کرد، اما امروز مشخص شده که تکلیف سرمربی استقلال برای تکرار قهرمانی فصل قبل آسان نیست. .

لیگ امسال را نمی توان با سال گذشته مقایسه کرد

اولین مشکل ساپینتو این است که لیگ امسال به هیچ وجه قابل مقایسه با فصل گذشته نیست. در مورد کار بزرگی که فرهاد مجیدی در سال گذشته انجام داد و جام طلا را برای آبی ها به ارمغان آورد، فصل گذشته لیگ قدرتمندی نداشتیم. البته سپاهان هم مثل الان مثمر ثمر بود اما مثل مربیان فعلی تیم را در کنار خودش ندید. پرسپولیس در آتش تیم های خودساخته می سوخت، فولا اعتمادی که الان دارد را نداشت و تراکتور سال بدی را پشت سر گذاشت. امروز شرایط به کلی تغییر کرده است. تیم ها قوی تر از همیشه شده اند و انواع مربیان و بازیکنان خارجی به لیگ اضافه شده اند. در نتیجه کار ساپینتو سخت تر از مجیدی بود و البته عواملی مانند عدم آشنایی او با شرایط فوتبال ایران را نیز باید به این ماجرا اضافه کرد.

آیا استقلال متعادل است؟

باز هم شرایط فنی لیگ برتر تا هفته های آینده واقعا تحلیل نمی شود و باید به مربیان جدید فرصت داد تا در تیم هایشان جا بیفتند. اما بحث عدم تعادل کادرفنی در استقلال ربطی به این ماجرا ندارد. عجیب این است که آبی ها فهرست خود را با انواع مهاجمان پر کرده اند. این تیم به اندازه تیم چهارم مهاجم یا عناصر هجومی دارد. کوین یاماگا، آرمان رمضانی و ارسلان مطهری از سال گذشته باقی ماندند و امسال کاوه رضایی، سجاد شهباززاده، پیمان بابایی، محمد محبی و مهدی قائدی به این جمع اضافه شدند. ممکن است چند نام را از قلم انداخته باشیم! باید زمان داده شود تا مشخص شود آیا کادر فنی از استراتژی خاصی برای گرد هم آوردن همه این مهاجمان پیروی کرده است یا اینکه برخی از خریدها فقط “هیجان” بوده است. مثلاً نمی توان در چند روز به جذب محیبی و قیدی پرداخت. بدیهی است که غیبت طولانی مدت گروهی از این مهاجمان می تواند برای تیم سازنده حاشیه ساز باشد. این در حالی است که بخشی از این بودجه می توانست صرف خرید هافبک های طراح و تقویت خط هافبک شود. در گام اول جایی که استقلال ضعف نشان داد، ضعف وجود دارد.

مزایای این آسیب است

همیشه اینطور نیست که همه معیارهای شکست “منفی” باشند. اگر از ما بپرسید معتقدیم باخت استقلال مقابل سپاهان مزایایی داشت که از جمله آنها می توان به ترکیدن حباب توهم در بین آبی ها اشاره کرد. اکنون آنها کاملاً از دامان آن قهرمان شکست ناپذیر خارج شده اند و می دانند که باید برای ماندن بیشتر تلاش کنند. تلنگر هفته اول بهتر است چون جایی برای جبران باقی نمانده است. در کنار حفظ رکورد شکست ناپذیر، بار روانی مضاعف بر دوش تیم در مقطعی باید برطرف می شد. حالا بازیکنان «استقلال» آزادتر کار خواهند کرد. به طور کلی «باخت» به معنای قهرمان نبودن نیست. گابریل کالدرون در اوایل دوران فوتبالش با پرسپولیس سه شکست را متحمل شد اما در ادامه بهترین نتایج تاریخ باشگاه را کسب کرد. ببینیم داستان استقلال و ساپینتو به کجا می رسد.

به عنوان شاکی

برای پیروزی سپاهان مقابل استقلال چندان هیجانی نخواهیم داشت و قصد نداریم به ژوزه مورایس سرمربی این تیم اعتبار بیشتری بدهیم اما مشخص است که اصفهانی ها موفق شدند فوتبال را خوشحال کنند. طرفداران در اولین قدم و در یک بازی بزرگ سپاهان در ورزشگاه آزادی تیم هجومی و ترسناکی نبود که قطعا در بازی رفت انتظارش را نمی‌رفت اما باهوش و فرصت‌طلب بودند و تعجبی نداشت که بعد از بازی از کلیدواژه مورینیو استفاده شود. در تحلیل چیزهای زیادی در جریان است. با توجه به سابقه همکاری طولانی مورایس و مورینیو، بسیاری استدلال کرده اند که سرعت و استفاده سپاها از فضا و ضد حملات شباهت زیادی به مدل معروف مورینیو دارد. البته قضاوت در این زمینه ها زود است اما فعلا سپاهان تیم قابل احترامی را به نمایش گذاشته است. حضور او به عنوان سرمربی “زردپوشان” در نشست های خبری قبل و بعد از بازی با “استقلال” مورد استقبال مردم قرار گرفت. مورایس رفتار آرامی دارد و بسیاری را تحت تاثیر قرار داد، به خصوص زمانی که قبل از بازی درباره تغییر فلسفه زندگی خود پس از یک بیماری جدی صحبت کرد. او به عنوان مربی و سرمربی هم از پایگاه فنی خوبی برخوردار است و با توجه به شرایط انسانی سپاها خیلی سخت است که این تیم را مدعی جدی قهرمانی ندانیم.»

انتهای پیام