استان ها

لیست خوراکی‌های مفید برای کاهش اثرات آلودگی هوا

فهرست غذاهای مفید برای کاهش اثرات آلودگی هوا

در روزهای اخیر تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. یکی از مهمترین جنبه های آلودگی هوا، آسیب رساندن به سلامتی ناشی از این معضل زیست محیطی است و کارشناسان می گویند آلودگی هوا می تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع، ضعف، افسردگی و در درازمدت منجر به بیماری های قلبی عروقی، سرطان ریه و … شود. و سکته مغزی با ایران تودی همراه باشید تا بدانید چه غذاهایی برای کاهش اثرات آلودگی هوا مفید هستند.

به گزارش خبرگزاری ایران تودی؛ در روزهای اخیر تهران و چند شهر دیگر مانند اراک، البرز، مشهد، اصفهان و …. در پی افزایش آلاینده های هوا، برلیانت بزرگمهر، مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران تایید کرد که آلودگی هوا عوارض و بیماری های مختلفی را به همراه دارد. در افراد توصیه می شود که شهروندان در روزهای آلوده از فضاهای باز خودداری کنند و برای کاهش خطر آلودگی هوا آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آنتی اکسیدان ها در افزایش تاب آوری بدن انسان نقش موثری دارند، گفت: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های C، A و E توصیه می شود. ویتامین C عمدتا در مرکبات از جمله پرتقال، لیمو و نارنگی و همچنین کیوی و توت فرنگی یافت می شود. همچنین منبع غنی ویتامین A و پیش سازهای آن برای سبزیجات و گیاهان سبز و همچنین سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ مانند هویج و گوجه فرنگی است. ویتامین E همچنین در میکروب ها، به ویژه جوانه گندم، غلات کامل و روغن هایی که در دمای اتاق مایع هستند، یافت می شود. ون. اینها همه منابع آنتی اکسیدانی هستند که باید به مقدار کافی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن انسان استفاده شوند.

بزرگمهر، با تاکید بر اینکه ماهی و غذاهای دریایی در افزایش مقاومت بدن در برابر اسیدهای چرب امگا 3 بسیار مفید است؛ وی افزود: شیر و سایر لبنیات نیز در بهبود عملکرد و مقاومت بدن در برابر بیماری ها مفید هستند. توجه داشته باشید که تاثیر ویتامین D در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و عوارض به اثبات رسیده است. از آنجایی که ذرات کثیفی و گرد و غبار از رسیدن اشعه ماوراء بنفش مستقیم به پوست و جذب ویتامین D جلوگیری می کند، بهتر است از مکمل ها برای مکمل ویتامین D استفاده شود.

رابطه حرکت و آلودگی هوا

مشاور انجمن تغذیه ایران این حرکت را مؤلفه بسیار مهمی در مهار اثرات منفی آلودگی هوا و تقویت بدن انسان دانست و گفت: ورزش باعث انتخاب موادی می شود که بدن را در برابر اختلالات و بیماری ها حفظ می کند. فراموش نکنیم که استرس یکی از عواملی است که در کاهش مقاومت در برابر بیماری های انسانی نقش دارد.

وی در پایان با بیان اینکه خوردن، ورزش و استراحت باعث افزایش تاب آوری بدن در برابر این سوال که آلودگی هوا در چه بیماری هایی موثر است، گفت: یکی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا سرطان ریه است. علاوه بر این، از دیگر پیامدهای آلودگی هوا می توان به بیماری های قلبی عروقی و سکته اشاره کرد. علاوه بر این، برخی افراد به دلیل آلودگی هوا دچار حالت تهوع، سرگیجه یا ضعف می شوند. برخی از آنها چنین عوارض جانبی ندارند.