علمی و پزشکی

لنت‌های ترمز دوستدار محیط‌زیست ساخته شد

به گزارش ایران تودی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیدا معزی پور مدیر عامل شرکت دانش سازان لنت مهراد با بیان اینکه فاز تحقیقاتی محصول شامل دو قسمت است، گفت: tests.2016 ادامه یافت و نمونه ای از مواد اصطکاکی برای ساخت چندین مجموعه پد استفاده شد و از نظر کیفیت گواهی شد.

مواد مضر را حذف کنید

در بخش دوم، تحقیقاتی برای بهینه سازی فرمول حفاظت از محیط زیست و حذف مواد مضر مطابق با مواد موجود و قابل دسترس از منابع محلی انجام شد.

در این بخش برای رعایت قوانین جدید محیطی و کاهش هزینه، مس از فرمولاسیون حذف می شود و کلیه آزمایشات لازم بر روی نمونه های تولید شده انجام می شود.

این بخش از مطالعه از سال 1397 تا 1399 به طول انجامید و در این مدت تیم تحقیقاتی توانستند ترکیبی از پنبه نسوز، مس غیر ساینده و ماده سرطان زا را معرفی کنند که تمامی خواص آن در حد مجاز و مطلوب است. استاندارد باعث ایجاد زمان ترمز نمی شود و کاهش ضرایب اصطکاک در دماهای بالا مناسب بود.

مطابق با استاندارد ملی ایران

در قسمت اول نمونه لنت ترمز در کارخانه تلدا خاوران قزوین به روش کاملا صنعتی با استفاده از ضایعات کشاورزی تهیه شد و پس از ارسال نمونه ها به ساپکو ایران خودرو، نمونه ها از ضایعات کشاورزی استفاده شد. لنت های ترمز در آکرودیت لنتوساز تست شدند و نتایج نشان داد که ویژگی های مورد مطالعه مطابق با استاندارد ملی ایران است.

پس از این مرحله، نمونه‌های فرمول قبلی مجدداً کار شدند و آزمایش‌های اضافی برای تأیید عملکرد واقعی لنت‌های ترمز ساخته شده از ماده سلولز لیگنوز انجام شد.

بهینه سازی فرمولاسیون

سپس با توجه به تصویب قوانین جدید زیست محیطی در سطح بین المللی به منظور کاهش مصرف مس در ساخت مواد اصطکاکی و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز در تحریم ها و فرمولاسیون اعمال شده، فرمول بهینه سازی و ارائه شد. نمونه توسعه و آزمایش شد.

ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی

در این مرحله نمونه ها در شرکت اتحاد لنت تهیه و مورد آزمایش قرار گرفتند. حتی نمونه های آماده شده آنلاین و موم شده و روی دستگاه تست شدند.

هزینه فرمولاسیون نیز محاسبه شد و مشخص شد که با وجود کیفیت بسیار خوب، هزینه مواد اصطکاکی ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

پروژه توسعه لنت ترمز سازگار با محیط زیست با تصویب تسهیلات مصوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآوری و تجاری سازی فناوری حمایت شد.

46