عمومی

لزوم فرهنگ‌سازی عدالت اجتماعی/بی توجهی به حق الناس سبب گمراهی است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهروحی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کریم کتاب هدایت عموم مردم است، اما هدایت خداوند متعال است، اظهار داشت: قرآن کریم کتاب هدایت عموم مردم است، اما هدایت خداوند متعال است. ما آن را عرضه کردیم و خداوند عزوجل سرنوشت ستمکاران را روشن کرد. در سوره کهف آیات 87 و 88 بیان می کند که هر که ستم کند در این دنیا عذاب خواهد شد مغز بیند و در آخرت عذاب است مغز بیند حقیقت این موضوع برای ما قابل درک نیست.

اشاره به آیه «نِنَّ آن دسته از مردم کَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ یَکُنِ خداوند لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِیَهْدِیَهُمْ طَریقًا“او تکرار کرد: مطابق با آیه 168 سوره نساء: خداوند نمی خواهد کسانی را که کفر ورزیدند و بر نفس خود ستم کرده اند رحمت و هدایت کند. معروف؛ آنها به بیراهه کشیده می شوند که از رستگاری دور است.

نماینده ولی فقیه در لرستان یادآور شد: کفر انحراف است و کافر خود را محق دانستن انحراف بالاتر است.

حجت الاسلام شاهروحی تاکید کرد کفر و ظلم در کنار هم نتیجه می شود. اش محروم ماندن از هدایت الهی است، افزود: آیه 45 سوره انعام می فرماید:فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ آن دسته از مردم ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ المعالَمِینَاقوام ستمگر، خداوند نسل آنها را نابود می کند، در طول تاریخ پادشاهان ستمگر زیادی وجود داشته اند، اما شناخته شده نیستند، و نسل آنها پیدا نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ظلم بر نسل بشر تأثیر می‌گذارد و هر که خدا را نپرستد، این ظلم بر نسل او نیز وارد می‌شود. فرمود: ظلم نیز از بی توجهی به نصایح نیکوکاران ناشی می شود.

کسی که مدعی است ولی فقیه نماینده لرستان است مصدایقی یکی آزار و اذیت و دیگری پایمال شدن حقوق دیگران و نادیده گرفتن حقوق. ملت است؛ گفت: درست است ملت در آیات و روایات و کتب فقهی جایگاه ویژه ای دارد آه تو این مفهوم مربوط به قسط، عدل و عدالت اجتماعی است، یکی از اهداف بعثت انبیا برقراری عدالت اجتماعی بوده است.

حجت الاسلام شاهروحی با تاکید بر اینکه عدالت خواهی باید متمدنانه باشد و همگان در نشر و ترویج عدالت مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیات بسیاری مردم را به رعایت حقوق یکدیگر سفارش می کند. امام علی (ع) در اهمیت حق ملت می گوید: «خدا راست می گوید ملت او حقوق خود را در اولویت قرار می دهد.

در حدیثی از امام باقر(ع) می فرماید: «با اولین قطره خون شهید، تمام گناهان او بخشیده می شود، مگر اینکه بدهی داشته باشد و ثواب او پرداخت این دین است». بازار مصدایقی از سمت راست ملت این باید در نظر گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند: «کسی که مسلمان را با خرید و فروش فریب دهد. جزوه او مال ما نیست و در روز قیامت با یهودیان ملاقات خواهد کرد، زیرا یهودیان خائن هستند. اکثر مخلوقات در کنار مسلمانان هستند، امروز در کنار مردم مظلوم فلسطین می بینیم که اسلو از کمپ دیوید پیمان می بندند و اولین گروهی هستند که این کار را می کنند.

حجت الاسلام شاهروحی با تاکید بر اینکه ربا، قمار، ارزان فروشی، روزه و… همه به یک اندازه درست است. ملت برمی یادآور: ان شالله خداوند به ما کمک کند تا با معارف اسلام آشنا شویم. ماه رمضان و شب های قدر بهترین فرصت برای آگاهی بیشتر و به دنبال آن میل به معرفت و اطاعت از دستورات الهی است.