علمی و پزشکی

لزوم اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت 8 دی روز ملی هوای پاک با صدور بیانیه ای بر اجرای صحیح قانون “هوای پاک” در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایران تودی و به نقل از بیانیه وزارت بهداشت، در متن بیانیه وزارت بهداشت آمده است:. انتخاب شعار «هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی» در سال 1400 نیز اهمیت توجه به این مهم را به ویژه در شهرهای با آلودگی بالا گوشزد می کند.

آلودگی هوا مهمترین عامل خطر زیست محیطی برای سلامت انسان در جهان و چهارمین عامل مرگ زودرس و دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری عروق کرونا ویروس قلب، سکته مغزی و سرطان ریه محسوب می شود.

بر اساس گزارش اخیر موسسه کنترل بیماری ها، 22 درصد از مرگ و میرها ناشی از سکته مغزی، 21 درصد ناشی از بیماری عروق کرونا ویروس قلب (CHD)، 22 درصد به دلیل سرطان ریه، 22 درصد به دلیل دیابت و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است. 24 درصد موارد به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات وابسته به PM2.5 است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که غلظت آلاینده ها بیشتر از WHO است و سالانه 6.7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.به طور متوسط ​​12 درصد از مرگ و میر سالانه در جهان ناشی از آلودگی هوا است.

آلودگی هوا بر جمعیت به ویژه کودکان تأثیر می گذارد. کودکان از نسل های آینده کشور و از گروه های آسیب پذیر هستند و اثرات آلودگی هوا بر آنها مانند کاهش وزن در بدو تولد، اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، کاهش رشد مغز، افزایش عفونت های حاد تنفسی، تشدید آسم، علائم سرطان خون و افزایش فرکانس، به خوبی شناخته شده است.

سالانه حدود 540000 کودک زیر 5 سال در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

علیرغم تلاش مسئولان مسئول، غلظت سالانه ذرات وابسته به PM2.5 در کشور به طور متوسط ​​6 برابر بیشتر از دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت است و تنها 14 درصد از روزهای سال PM2.5 است. از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این کشور را 7 میلیارد دلار برآورد کرده است.

کاهش آلودگی هوای بیرون و داخل خانه و شناسایی مهم ترین آلاینده ها برای حذف یا کاهش آن می تواند نقش ویژه ای در کاهش مرگ و میر و بیماری های مرتبط با آن داشته باشد و هزینه های درمان بیماری ها را به شدت کاهش دهد و نرخ سود را بهبود بخشد.

شعار روز هوای پاک «هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی» برای کنترل یکی از مهم ترین عوامل بیماری و مرگ تصمیم گیران در سطوح مختلف ملی و منطقه ای انتخاب شد. در این راستا برگزاری جلسات کارشناسی و جلسات بین بخشی با حضور تمامی دستگاه های ذیربط برای انجام اقدامات همه جانبه می تواند مفید باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام اقدامات کلیدی از جمله فرهنگ سازی، توسعه و اجرای آموزش های پایه در مدارس، مشارکت مردمی، اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور و تخصیص منابع مالی پایدار را ضروری می داند. در این راستا از تمامی مسئولان، دست اندرکاران، فعالان حوزه سلامت و محیط زیست به اقدام عملی به ویژه اجرای صحیح قانون هوای پاک و قوانین آن و تدوین راهکارهای اجرایی موثر و فوری دعوت می کند. یک محیط سالم برای همه افراد “مردم فراهم می کنند.”

انتهای پیام/