عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! گذاشتن شماره در کنار جاده واجب تر از نان شب است. حالا اگر بچه نارس داشته باشیم و چند میلیون بیشتر خرج کنیم تا تاریخ عروسی مان راند کنیم، مهم نیست.

ایران تودی پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی، ایرانی ها با صف کشیدن بیرون از درهای اتاق زایمان برای بچه دار شدن، رکورد جدیدی را برای تولد نوزاد به نام خود ثبت کردند، تا اینکه در تاریخ 9/9/1392، 3000 نوزاد در 24 ساعت به دنیا آمدند. در کشور. اتفاق افتاد

اما آیا جشن گرفتن تاریخ تولد رون تنها چیزی بود که برخی را آزار می داد؟ پاسخ منفی است! ارزش های انسانی در زندگی مدرن امروزی با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره همراه رند، تاریخ ازدواج رند و حتی شماره خودروی رند امروزه برای مردم ارزشمند و معتبر شده است. چرا اکنون ارزش ها اینقدر پایین است؟

معنای زندگی در نگاه و تفسیر مردم دستخوش تغییرات بزرگی شده است

دکتر محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد نوزاد در تاریخ 99/9/99 است که لازم است تحلیل های اجتماعی را انجام دهیم. مشکلات اقتصادی فرآیند تغییر اجتماعی که بر ارزش ها و نگرش های جامعه حاکم است. چرا تاریخ تولد رند، تاریخ عقد و ازدواج رند، شماره موبایل رند، پلاک رند و …. چنین تاریخ هایی برای مردم جامعه مدرن ارزشمند بوده است، من معتقدم که معنای زندگی در نگاه و تفسیر مردم است. دستخوش تغییرات بزرگی شده است

او ادامه می دهد: «معنای زندگی این است که مردم چگونه زندگی را تفسیر و تجربه می کنند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود زندگی را تفسیر و تفسیر می کند. اینکه تاریخ رند در جامعه ما به نوعی ارزش و در واقع مایه افتخار شده است، این است که این پدیده در نگاه و ذهن قشر وسیعی از جامعه معنای خوب و عادی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش‌های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارد، معنای جدیدی به آنچه ما به عنوان یک سبک زندگی لوکس می‌شناسیم ارائه می‌کند.

لوکس و کلکسیونی بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رایج شده است، توضیح می دهد: تجمل بودن برای نسل جدید، می توانم بگویم تمام معنای زندگی است. نسلی که می خواهد آنطور که می خواهد زندگی کند، دنیا را تغییر دهد و دانش ما در مورد آنها بسیار محدود است. در اصطلاح پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نزد مردم باید وارد دنیای ذهنی و زنده آنها شد و پدیده را آنگونه که هست دید.

دکتر رحیمی معتقد است: «با ورود به روح و روان افرادی که جذب داستان های رند می شوند، می فهمیم که این افراد آرزوهای انباشته زیادی دارند و قصد دارند خود را از دیگران متمایز کنند و به هر نحوی به خود ببالند. اما دلیل تغییر و کم عمق شدن ارزش های مدرن بشری این است که همانطور که جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد، جامعه مدرن نیز قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط، هنجارهای آن سازگار می شوند و جامعه را با خود تطبیق می دهند. اما زمانی که افراد نتوانند خود را با تغییرات اجتماعی-فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند و برای غلبه بر آن، سعی می‌کنند نمادهای منزلتی کاذب را به دیگران و جامعه بیان کنند.»

در 22.02.2022 چه اتفاقی افتاد؟

وی با بیان اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، می افزاید: مردم از یک سو پیوندهای سنتی دارند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه می شوند. در این تضاد اجتماعی، با تغییرات ارزشی مواجه می شویم و تعدادی ارزش اجتماعی جدید پدیدار می شود. در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه پذیری ضروری است. مردم باید نحوه رویارویی با چالش ها و مدیریت سبک زندگی خود را در موسسات آموزشی بیاموزند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می گوید: «در مورد اینکه آیا این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و کشورهای جهان سوم است، باید بگویم که چند ماه پیش نیز شاهد تاریخ رند (22.02.2022) بودیم، اما در این تاریخ نه تولد نارس وجود داشت و نه چیز دیگری. وگرنه زندگی خیلی عادی پیش می رفت واقعیت این است که وضعیت امروز جامعه تغییراتی را در ارزش های نسل جوان ایجاد کرده که ناشی از تغییرات تکنولوژی، سهولت ارتباط و افزایش رفاه نسبی است.

وی همچنین می افزاید: جوامع پیشرفته این تغییرات را درک کرده و در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی عملکرد خوبی داشته اند و از این رو رفتار روزمره مردم بر اساس عقلانیت است. اما از آنجایی که ما تغییرات ارزشی در جامعه خود را نمی پذیریم، رفتار روزمره معمولا و اغلب مبتنی بر تفکر آگاهانه و محاسبه عقلانی نیست، بلکه برخاسته از عادات و «چمباتمه زدن» است.

انتهای پیام