فرهنگ و هنر

قالیباف: ماه رمضان فرصت بزرگ خودسازی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد برپایی نمایشگاه قرآن کریم به عنوان تعطیلات در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی چه فردی و چه در جامعه است.

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در مصلی امام خمینی (ره) گفت: یاد و خاطره شهید دلها، سردار سلیمان و همه شهدا را به یاد داشته باشید. شهدای گرانقدر داریم، گفت: دو سال است که اجازه برگزاری این نمایشگاه را نداشتیم، قابل ذکر است پرستاران، پزشکان، پرستارانی که زحمت کشیدند و شهدا را فدا کردند و امروز توانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم، مدیرانی که می توانند غلبه کنند. این ویروس شیطانی، به کارگران و مسئولان دولتی خوش آمد بگوید، رمضان ماه خودسازی است، بی شک این خودسازی مهم ترین پایه جامعه سازی است.

وی افزود: برخی از بزرگان دین ما بر این باورند که ماه رمضان، ماهی است که برای دل ها و ذهن ها برای درک قرآن و شب قدر طراحی شده است. این ماه عزیز فرصت بسیار خوبی است. نوعی بهار برای مؤمنان و فرصتی برای خودسازی است. همه ما باید قدر آن را بدانیم. خوشا به حال کسانی که در طول سال به ویژه ماه های رجب و شعبان برای این ماه خودسازی آماده شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس گفت: قرآن آنقدر عظمت دارد که برای قلوب زنده جامعه پیام دارد و در این ماه مبارک و در این مکتب شاهد تکیه بر قرآن هستیم. مدرسه، ما می‌توانیم جامعه‌ای بسازیم، چه فردی و چه گروهی. این ماه برخاسته از معنویت است و به طور طبیعی باعث آرامش جامعه، جذب روحیه افراد می شود.

وی افزود: در طول فعالیت موفقم در نیروی انتظامی به چشم خود دیده ام که اخلاق ماه مبارک رمضان و پاکی آن موجب کاهش بیش از 70 درصدی جرایم در کشور شده است. بدون اقدام خاصی نسبت به ماه های قبل. توجه به فرهنگ قرآن و استفاده از این توانایی، نعمتی است که جامعه باید در ابعاد مادی و معنوی، فردی و جمعی به آن توجه کند. اگر امروز انقلاب اسلامی ما در مقابل این مبارزه عظیم با ظالمان ایستاده است، به آموزه های قرآنی تکیه دارد. اگر هر یک از این فشارها و اتفاقاتی که از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی بر ما می آمد، برای جامعه دیگری رخ می داد، آن را نابود می کرد. مقاومت انقلاب ما به برکت مکتب قرآن و اعتقاد به سنت های الهی و با شخصیت مردمی این انقلاب پیوند خورده است. این فرهنگ قرآن است که به جامعه ما مدارا و صبر می دهد.

وی افزود: از همه کسانی که در برپایی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کمک کردند تشکر می کنم. 29 روز در ماه رمضان وجود دارد. با صفاتی که خالق هستی بر آن نهاده است. از سوی دیگر، قرآن در ماه رمضان به عنوان کتاب زندگی انسان نازل شد. قرآن کتاب امید و آرامش است. اگر این نمایشگاه را به مجموعه جشنواره تبدیل کنیم و از همه فرصت های موجود در کشور به ویژه در حوزه هنری استفاده کنیم، از فرصت های مردمی استفاده کنیم. نتایج بهتری خواهد داشت. دو عنصر خداباوری و پوپولیسم همیشه ما را به پیروزی رسانده است. جایی که موفقیت وجود دارد، این دو ویژگی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: به هر موضوعی که می پردازیم لباس های فاخر هنری باقی می ماند. ما مردم و مسلمان داریم. ما زبان و اعتقادات قرآن، زبان هنر را داریم. اگر یک ماه یک جشنواره کامل برگزار کنیم، تاثیرات آن روی زندگی بزرگتر در زندگی کودک تاثیر می گذارد. همه اقشار جامعه ما و همه مردم آزادیخواه دنیا متاثر از فرهنگ قرآن هستند، مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت فرهنگ قرآن و ترویج آن تاکید کرده اند. من و امثال من باید به این موضوع توجه کنیم. روحیه جامعه در ماه رمضان باید با ماه های دیگر متفاوت باشد. این همه مردم در ماه محرم چگونه می آیند؟ فرهنگ قرآن جامعه وسیع تری دارد و نور قرآن می تواند بر دل همه مردم اثر بگذارد و ما باید این کار را انجام دهیم. مرحوم سلحشور را به یاد می آورم که با فیلم حضرت یوسف تحت تأثیر ده ها میلیون نفر در سراسر جهان قرار گرفت. این اثر لذت بردن از هنر در جامعه است.

وی افزود: اگر ضیافت قرآن را جشن بگیریم زندگی کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. قلب جامعه به نور قرآن روشن شده است. ما باید دست به دست هم در این مسیر کار کنیم. آموزه های قرآن پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که از سوی امام خمینی (ره) به عنوان روز بیت المقدس انتخاب شده است، نشان دهنده روحیه ظلم ستیزی، الوهیت و توحید است. بدون شک مسئله فلسطین اولین مسئله اسلام است. امروز در فلسطین که همه تلاش می کنند از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کنند و حتی برخی کشورهای عربی در تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. در آن روز حتی نور قرآن در دل جوانان نه جنایتکار و نه اشغالگر و متنفر از رژیم صهیونیستی می درخشد و بدنه ای آماده و در مرکز قدرت آنها می جنگد. این به خاطر فرهنگ قرآنی است. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/