بین الملل

فرانسه خروج از ناتو را بررسی می‌کند

به نوشته این روزنامه ، امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اقدامات محرمانه آمریکا و انگلیس برای فروش زیردریایی های هسته ای به استرالیا موضع سختی گرفت. استرالیا تنها شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرارداد خرید زیردریایی های معمولی از فرانسه را لغو کرد.

یکی از ایده ها این است که ناتو ، که فرانسه در سال 2009 پس از 43 سال غیبت به آن پیوست ، باید از ساختار فرماندهی نظامی گسترده خود خارج شود. فرانسه در سال 1996 از ساختار فرماندهی نظامی ناتو خارج شد و این امر باعث محدود شدن عضویت آن در این اتحاد شد.

این روزنامه افزود: با وجود اظهارات مکرون در مورد مرگ مغزی ناتو در سال 2019 ، ایده خروج از اتحاد یک گام “رادیکال” است.

به نوشته این روزنامه ، فرانسه احساس حقارت می کند و به راحتی فراموش نخواهد کرد که به صورت آمریکا ضربه زده است.

نیویورک تایمز ادامه داد: فرانسه از زبانی بسیار دور از دیپلماسی به ویژه بین متحدان خود استفاده کرده است. اظهارات فرانسوی شامل “دروغ ، عدم قطعیت استاندارد ، وحشیگری و توهین” است. فرانسه همچنین سفیر خود در آمریکا را به دلیل بحران زیردریایی های هسته ای فراخوانده است.

کلمنت بون ، وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپایی روز سه شنبه در بروکسل گفت که درباره توافق تجاری و نتیجه توافقنامه امنیتی آگوس با همتایان خود گفتگو خواهد کرد. فرانسه اصرار خواهد داشت که در اجلاس اتحادیه اروپا و نشست وزیران ماه آینده به این موضوع بپردازد.

بون گفت: “مسئله اعتماد زمانی مطرح می شود که ما قول می دهیم در میان متحدان ، بین دموکراسی و شرکا ارزشمند است و در این صورت ، اگر وعده ای داده نشود ، خیانت به اعتماد است.”

وی گفت: “ما باید به اندازه اروپایی ها جدی باشیم ، نه فقط فرانسوی ها ، زیرا در مورد نحوه کار ما به عنوان متحد است.”

آیا فرانسه خواهان توقف مذاکرات تجاری با استرالیا می شود یا خیر. وی درباره مذاکرات جاری از سال 2018 گفت: “این موضوعی است که همه ما باید به آن بپردازیم.”

23311