اقتصادی

عملکرد معاونت علمی در ۸ سال فرهنگ‌سازی حوزه فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را با شعار گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان به پایان رسانده و تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از 5700 شرکت رسیده و سود آنها نیز افزایش یافته است. در سال گذشته بیش از 150،000 میلیارد تومان و 83 شرکت نوپا در زمینه های مختلف این شرکت توسط ایرانیان خارج از ایران تأسیس شد.

به گزارش ایران تودی“ارتقا strengthening تقویت ملی” ، “ایجاد ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم با افزایش فناوری و فرصت های نوآوری در کشور” ، “ارتقا system سیستم ملی نوآوری” ، “اقتصاد دانش بنیان و نمایندگی ها از طریق هماهنگی و هم افزایی” ، “صنعت” و جامعه “” ارتقا communication ارتباطات “،” تسهیل تبادل بین فناوری و نوآوری و بخشهای تقاضا و عرضه و تجاری سازی فناوری و دستاوردهای نوآوری “و” توسعه شرکتهای دانش بنیان “از جمله اهداف اصلی است. در سال 2006 وی رئیس علم و فناوری

معاون وزیر پس از یک دوره طولانی تهیه و تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از چنین شرکت هایی پشتیبانی کرد و بنابراین 110 شرکت از جمله “مالیات ، عوارض ، آزادی گمرک” به شرکت های بانک اطلاعات ارائه می شود. ” عوارض ، سود بازرگانی 15 ساله و عوارض صادراتی “و” تأمین تمام یا بخشی از هزینه های تولید “،” تأمین یا استفاده از نوآوری و فناوری از طریق فراهم آوردن فرصت های کم بهره یا بهره بلند مدت یا کوتاه مدت تحت شرع ” قانون “. قراردادها “تنها بخشی از آن است. اینها پشتیبانی و فرصتهای ارائه شده برای شرکتها است.

با این حمایت ، تعداد شرکت های دانش بنیان به 5705 شرکت رسید:

استان عدد
۱۳۹۲ 55
۱۳۹۳ 84
۱۳۹۴ 2320
۱۳۹۵ 3000
۱۳۹۶ 3386
۱۳۹۷ 4050
۱۳۹۸ 4900
۱۳۹۹ 5705

درآمد شرکت های دانش بنیان از سال 1392 در حال رشد بوده است ، بنابراین پیش بینی می شود درآمد این شرکت ها در سال 1399 بیش از 150 هزار میلیارد تومان باشد و این روند در سال 1398 حدود 120 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. فروش شرکت ها در مرحله جمع آوری اطلاعات است. درآمد این شرکت ها در سال 1997 به 80 هزار میلیارد تومان رسید.

اکثر شرکت ها در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ، فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، نرم افزار ، برق و الکترونیک فعالیت می کنند:

فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان در زمینه های مختلف فناوری

علاوه بر این ، بیش از 1000 شرکت خلاق در برنامه توسعه زیست محیطی شرکت های خلاق ثبت شده اند که شامل 533 تجارت دیجیتال و فضای مجازی ، 138 بازی ، اسباب بازی و سرگرمی و 88 شرکت صنایع دستی است. ، 98 شرکت در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی ، صنعت سمعی و بصری ، 20 شرکت در زمینه یادگیری ، انتشارات و 57 شرکت در زمینه طراحی و معماری.

43 شرکت در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی ، 7 شرکت در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی و 44 شرکت در زمینه های دیگر خلاقیت و فرهنگ وجود دارد.

علاوه بر شرکتهای مبتکر ، مبتکر ، دانش بنیان در یک و دو نوع تولید و خدمات ، نسل جدیدی از شرکتها به خانواده شرکتهای دانش بنیان اضافه شده اند که “دانش بنیان نوع 3” نامیده می شوند. “

این شرکت ها با تصمیم شورای تخصصی دبیرخانه شرکت ها و م Instسسات دانش بنیان ملاک های ارزیابی و کارگروه ارزیابی مجاز به فعالیت برای مدت 2 سال هستند.

این شرکتها به چهار گروه تقسیم می شوند: “شرکتهای با تمرکز کم در مناطق” ، “شرکتهایی که در حل مشکلات استراتژیک یا اساسی کشور نقش دارند” ، “شرکتهای با تمرکز در پارکها و مراکز رشد در علم و فناوری “و” فعالیتها در صنعت فرهنگی این شرکتها “خالق ، مبتکر و علوم انسانی و اجتماعی” هستند و رویکرد اصلی این شرکتها تأمین نیازهای استراتژیک کشور است.

این روند رو به رشد شرکت های دانش و فناوری در حال آماده سازی برای انتقال از یک محصول واحد و اقتصاد فروش مواد اولیه به یک اقتصاد دانش بنیان است که وجود شرکت های کوچک و متوسط ​​را در این زمینه کند خواهد کرد. حرکت کاروان علم و فناوری. بنابراین به نظر می رسد ایجاد کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان و ایجاد شرکت های بزرگ دانش بنیان می تواند چشم انداز کشور را برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان محقق کند.

میزان صادرات دانش بنیان

طبق آماری از مرکز بین المللی تعامل علم و فناوری دفتر بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، برای تقویت و توسعه بازار ، 4000 سرویس به 2500 شرکت دانش بنیان ارائه شده است و اکنون 450 شرکت داریم. صادر کنندگان دانش بنیان در کشور. صادرات دانشمندان ایرانی در سال 1998 بیش از 600 میلیون دلار بوده است.

به دلیل جایگاه این کشور در سیاست های بین المللی ، بیشتر محصولات دانش بنیان این کشور به کشورهای عراق ، افغانستان و سوریه صادر می شود.البته شرکت هایی نیز هستند که می توانند محصولات خود را به ایالات متحده ، کانادا و استرالیا صادر کنند. و برخی از کشورهای اروپایی

شرایط همه گیر کرونا هنوز در بازارها شایع است ، اما تلاش ها برای دستیابی به نتایج تحقیقات همچنان ادامه دارد. این نماینده مجلس تاکنون 23 واسطه صادراتی را به منظور توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان و تسهیل رشد صادرات بانک اطلاعاتی ایران در کشورهای خارجی ایجاد کرده است. یافتن شرکای تجاری در کشورهای هدف و بازاریابی محصولات شرکتهای دانش بنیان رسالت اصلی کارگزاران صادراتی است.

از این تعداد 3 مورد در ترکیه و آذربایجان ، 2 مورد در روسیه و بقیه در چین ، افغانستان ، کنیا ، مالزی ، اندونزی ، عراق ، سوریه ، لبنان ، عمان ، هند ، اقلیم کردستان ، ازبکستان ، بلاروس و انگلستان قرار دارند. منصوب شده توسط دستیار رئیس علوم.

بیشترین صادرات بر اساس ارزش دلار در سال 1998 در زمینه های “مواد شیمیایی ، پزشکی نانو ، دارویی و تجهیزات پزشکی از جمله بیوتکنولوژی” ، “مواد پیشرفته ، پلیمرها ، مواد شیمیایی و رزین” و “ماشین آلات و تجهیزات صنعتی” بوده است. . .

این در حالی است که بودجه این نهاد با بودجه 1400 ، علی رغم اقدامات بزرگی که برای توسعه اقتصاد دانش بنیان انجام شده ، به 600 میلیارد تومان رسیده است که 23 برابر افزایش یافته است.

موفقیت های دستیار علمی تا 1400 افق

دولت دوازدهم به پایان رسید و بررسی کارهای وزیر علوم در این دوره نشان می دهد که برخی از مهمترین دستاوردها در حمایت از توسعه فن آوری های استراتژیک عبارتند از:

فن آوری دستاوردها
بیوتکنولوژی از نظر تولید علمی رتبه اول منطقه و سیزدهم جهان را دارد
دو برابر شدن تعداد شرکتها براساس دانش در زمینه بیوتکنولوژی
دومین داروی زیستی بزرگ آسیا بعد از ژاپن
تکمیل و معرفی 19 داروی مبتنی بر بیوتکنولوژی در دولت های یازدهم و دوازدهم
فناوری نانو اول در منطقه از نظر تولید علمی ، چهارم در جهان
حجم صادرات و فروش را دو برابر کنید
داروهای ترمیمی و سلولهای بنیادی تجاری سازی بیش از 80 محصول موبایل توسط 105 شرکت
تأسیس اولین شهر سلول در ایران
راه اندازی 4 مرکز پزشکی جامع ترمیمی در تهران ، مشهد ، تبریز و شیراز
آب ، خشکسالی و محیط زیست کسب دانش فنی برای اکتشاف و شناسایی آبهای عمیق برای اولین بار در جنوب غربی آسیا
ایجاد واحد آزمایشی شوری و احیای مجدد مراکز گرد و غبار در منطقه خوزستان
علوم شناختی جامع ترین آزمایشگاه ملی علوم شناختی کشور را با سرمایه 10 میلیون دلار در دانشگاه تهران راه اندازی کنید

یکی از نتایج اصلی اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ، حق ثبت اختراعات بین المللی است که علاوه بر بهبود کیفیت تحقیقات ، امکان تجاری سازی آنها را نیز فراهم می کند و شرکت های جدیدی پیرامون این اختراعات ایجاد می شوند.

بنابراین حمایت از حق ثبت اختراعات بین المللی یکی از برنامه های معاونت امور علمی رئیس جمهور بود که افزایش چشمگیری در ثبت اختراعات بین المللی را شاهد بود ، بنابراین در سال 2013 ، 35 حق ثبت اختراع بین المللی تا سال 2018 به 140 اختراع ثبت شده رسید.

برنامه همکاری با ایرانیان خارج از کشور

یک برنامه همکاری با کارشناسان و کارآفرینان ایرانی در خارج از کشور از مارس 2015 برای ایجاد ساختار و کار در قالب برنامه هایی از جمله فوق دکترا ، فرصت های آموزشی ، بازدید و اساتید منصوب از اطلاعات و تجربیات ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی در خارج از کشور. با تأکید بر مدل چرخش مغز ، ایجاد یک شرکت فناوری و برگزاری سخنرانی ها و سمینارهای تخصصی ، یک پروژه ویژه برای جایگزینی خدمت سربازی توسعه یافته است.

مخاطبان این پروژه دانشجویان دکترا از یکی از 100 دانشگاه برتر جهان ، اساتید یکی از 200 دانشگاه برتر جهان و متخصصان و کارآفرینانی هستند که در یکی از م institutionsسسات برجسته علمی و فناوری یا دانش خارجی کار می کنند. شرکت های سرمایه ای

تجربه موفقیت آمیز این برنامه در ایجاد زیرساخت مناسب و سریع برای استفاده از توانمندی و توانایی های علمی و فناوری متخصصان ایرانی در زمینه های مختلف منجر به مشارکت بیش از 4700 متخصص و محقق ایرانی در خارج از کشور ، بیش از 1200 نفر از ایران ، ایالات متحده شده است. ، کانادا و محققان و متخصصان ایرانی یکی از بهترین دانشگاههای جهان در اروپا اکنون به این کشور بازگشته اند که 19٪ آنها فارغ التحصیلان 20 دانشگاه برتر جهان از جمله MIT ، استنفورد ، کمبریج و هاروارد هستند. ، برکلی ، ایلینوی ، کالج امپریال ، پرینستون ، میشیگان ، سنگاپور ملی ، EPFL سوئیس ، و تقریبا 79٪ از این افراد بیش از 5 سال در خارج از ایران زندگی کرده اند ، که نشان دهنده کیفیت بالا و سطح ارزش بالا هر یک است.

آمار برنامه همکاری با متخصصان ایرانی و کارآفرینان خارجی

تاکنون این افراد 83 شرکت نوپا در تخصص های مختلف ایجاد کرده اند که به طور مستقیم بیش از 2400 نفر از متخصصان برتر و فارغ التحصیلان داخلی مشاغل تخصصی را فراهم کرده اند. تاکنون بیش از 340 محقق در حال بازگشت به کشور در پاسخ به این برنامه توسط هیئت علمی دانشگاه های درجه اول جذب شده اند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت تحقیق ، آموزش و فعالیت های بین المللی دانشگاه ها داشته است.

تاریخچه و آمار اشتغال محققان و متخصصان ایرانی در حال بازگشت به کشور

اجرای این برنامه از سال 1393 نشان می دهد که همکاری با محققان و متخصصان ایرانی که به کشور بازگشتند ، با رشد بالایی در زمینه های مختلف همراه است.

استان دستاوردها
۱۳۹۳ کمتر از 30 برنامه برای همکاری
13 قرارداد همکاری
5 پایگاه تخصصی
۱۳۹۴ کمتر از 200 درخواست همکاری
110 قرارداد همکاری
پایه 15 تخصصی
۱۳۹۵ بیش از 1000 برنامه همکاری
قرارداد همکاری 443
پایگاه تخصصی 48
96-97 بیش از 3000 درخواست همکاری
550 قرارداد همکاری
بیش از 70 سایت تخصصی

انتهای پیام