فرهنگ و هنر

عمق فاجعه در شاهدیه بسیار بیشتر از خیابان‌کشی است

ایران تودی / یزد رئیس میراث جهانی شهر تاریخی یزد در پی شکایت در مورد قتل عام خیابانی جدید در شهدیه گفت: عمق فاجعه بسیار بیشتر از قتل عام خیابانی بود. وی گفت: “مدیریت شهری در این منطقه باید تغییر کند و یک برنامه جامع برای نجات و محافظت از موزه معماری گلین ایران تهیه شود.

“محسن عباسی حرافته” در بازدید خود از بافت تاریخی شهیده ، به همراه جمعی از مسئولان استانی و شهری ، با اشاره به نهادینه شدن ایده تخریب سال گذشته در این شهر ، اظهار داشت: “متأسفانه بافت تاریخی شهیهه به گونه ای است که الگوی. برای توسعه آن بی ربط است ، اگرچه در سالهای اخیر جرقه های قابل توجهی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه الگوی توسعه شاهد باید متناسب با بستر ارزشمند تاریخی آن تغییر جدی کند ، افزود: خیابان جدید در این بافت تاریخی به دلیل برنامه مصوب سال برای سال ، بخش کوچکی از فاجعه است.

عباسی حرافت گفت: “باید وقایع اساسی اتفاق بیفتد و رویکرد دولت شهر در این منطقه نیاز به تغییر دارد. از طرف دیگر برای تهیه این ساختار منحصر به فرد به افق 10 ساله باید یک برنامه جامع تدوین شود.” حفاظت ، فرهنگ سازی و مدیریت صحیح باید به عنوان موزه معماری گلین ایران ذخیره شود.

وی افزود: در این زمینه ما نباید سعی کنیم ساختمانها و نقاط دیدنی فردی را حفظ کنیم بلکه باید همه زمینه های تاریخی به صورت یکپارچه حفظ شود و در این راستا با ایده های نهادینه شده تخریب در جامعه محلی و برخی از سران باید در این زمینه مقابله و کشت شود. . ” .

رئیس میراث جهانی شهر تاریخی یزد با اشاره به پتانسیل واقعی این بافت با جذب گردشگر ، اظهار داشت: این ساختار تاریخی ممکن است از نظر معماری و باستان با ساختار تاریخی یزد رقابت کند اما تا زمانی که استثنایی وجود داشته باشد. آجر ، سازه های سیمانی و فلزی. ” اگر به طور صحیح برای حفظ و بازیابی آن انجام نشود ، نمی توان انتظار داشت که گردشگران از آن بازدید کنند.

وی در گام نخست خواستار استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی در این منطقه تاریخی شد و تأکید کرد: هر نوع قتل خیابانی و تخریب پارچه تاریخی مانند زخم بر روی بدنه شهر شهدیه است: این زخم ها منجر به عفونت می شود. و تخریب از این رو ، بیش از پیش نباید مجاز به ایجاد هر نوع تخریب و آسیب به این بافت و مبارزه با روند تخریب چند دهه ویرانگری باشد که هزاران سال است که این شهر ارزشمند را توصیف کرده است.

عباسی حرافت با بیان اینکه بافت تاریخی شهیدیه تحقق معنای واقعی کیمیاگری است ، افزود: اگر کیمیاگری مس را به کیمیاگری تبدیل کند به طلا تبدیل می شود ، معماران آباندندآبادی ، گاردفرامرزاب و نصرت آبادی سرزمین های زمین را به یک شاهکار تمدنی منحصر به فرد تبدیل کرده اند. ما یک گنج منحصر به فرد ، چه از نظر فرهنگی و چه از نظر مالی را می فهمید ، ما برای حفظ آن زحمت کشیدیم.

یکی از اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان یزد مشکل دوم را تعمیرهای اشتباه در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی باید این تعمیرات از طریق آموزش و حضور فعال میراث فرهنگی برطرف شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با اشاره به سطح بالای عتیقه با این بافت ، گفت: اگر این تلاش و تلاش تصمیمات رهبران و هواداران بر روی این مهم قرار بگیرد ، هنوز هم می توان این ساختار را نجات داد و مهمترین گام در این راستا ایجاد فرهنگ و عمومی است. توجه به این گنجینه بی نظیر معماری گلن در ایران است.

اخیراً پس از مدت ها غفلت به دلیل کمبود بودجه ، ساختار تاریخی و منحصر به فرد شهدای شهر یزد در قالب برنامه های توسعه شهری تخریب شده است که بازتاب های زیادی در رسانه ها داشته است.

انتهای پیام