حوادث

عدم مراجعه دوباره مالکان برای گرفتن تأییدیه ایمنی ساختمان ها/ اعتبار تأییدیه‌ها یکساله است

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه مالکان ساختمان در سال اول باید گواهی ایمنی را از سازمان آتش نشانی دریافت کنند که اعتبار آن تنها یک سال است، گفت: تعداد ساختمان هایی که مجددا به سازمان آتش نشانی مراجعه می کنند نزدیک به صفر است.

به گزارش ایران تودی، سیدجلال ملاکی وی در نشست خبری به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول آذرماه) در بیمارستان حضرت فاطمه (س) گفت: هزینه ویزیت برای اخذ گواهی ایمنی ساختمان از سازمان آتش نشانی بسیار کمتر از بار اول است. اما هنوز تعداد بازدیدکنندگان نزدیک به صفر است.

ملکی با اشاره به بازدید این سازمان از 33 هزار و 200 ساختمان با تاریخ و کاربری های مختلف طی دو سال گذشته، گفت: تمامی این ساختمان ها از سازمان آتش نشانی دستورالعمل دریافت کرده اند. این بدان معناست که در کار آنها مشکلاتی وجود دارد که حدود 3200 ساختمان نیاز به رسیدگی فوری دارند و حدود 128 ساختمان در معرض خطر هستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص کشف و اعلام حریق با مشکلات قابل توجهی گفت. بنابراین در صورت وقوع آتش سوزی افراد ابتدا تسلیم شده و سپس به آتش نشانی گزارش می دهند.

ملکی با انتقاد از کمپین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای پیشگیری از سوختگی در کشور گفت: در واقع از آموزش و فرهنگ سازی مردم برای پیشگیری از سوختگی غفلت کرده ایم و در این زمینه کارهای نیمه وقت زیادی داریم. “حدود 60 سال پیش، 17 دقیقه طول می کشید تا آتش به اوج خود برسد، یعنی مردم 17 دقیقه فرصت دارند تا از آتش فرار کنند. اما اکنون سه، گاهی اوقات دو دقیقه است. این بدان معناست که مردم فقط دو دقیقه برای فرار فرصت دارند.” از سوی دیگر، تجهیزات پلیمری اکنون وارد خانه ها شده و طبقات ساختمان ها افزایش یافته، آتش سوزی ها تشدید می شود، اما هیچ آموزشی ارائه نشده است و کشورهای دیگر از مهدکودک برای آموزش کودکان سرمایه گذاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آتش سوزی در ساختمان های دارای گواهی ایمنی آتش نشانی حدود 9 درصد کاهش یافته و همه آنها منجر به فوت نشده است و به طرح 999 این سازمان اشاره کرد. ، اما متاسفانه مردم از آن استقبال کردند. حالا این روش را دوباره به صورت غیر حضوری شروع کرده ایم.

ملکی بیشترین تلفات آتش سوزی ساختمان ها را مربوط به ساختمان های کم خطر (3 تا 4 طبقه) دانست و گفت: طراحی اتاق های ایمنی آتش نشانی به دلیل کم بودن طبقات عنوان شده است. “ریسک کم”؛ اما از آنجایی که بیشتر مرگ و میرها مربوط به این ساختمان ها است، از ششم مهرماه امسال همزمان با آتش سوزی، طرح «تابلو ایمن» را راه اندازی کردیم. این طرح برای ساختمان های کم ارتفاع (3-4 طبقه) طراحی شده است. افراد می توانند در سایت “تهران من” خود ثبت نام کنند تا متخصصان ما به صورت کاملا رایگان از ساختمان بازدید کرده و در مورد ساختمان راهنمایی کنند.

انتهای پیام/