بین الملل

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق شد

بر اساس شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در پارلمان عراق برگزار شد، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زد و به کرسی ریاست جمهوری عراق دست یافت.

به گزارش ایران تودی، به نقل از اسکای نیوز، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در پارلمان عراق برگزار شد، عبداللطیف رشید از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق 157 رای و برهم صالح 99 رای به دست آوردند اما هیچ کدام نتوانستند رای دهند. اکثریت لازم به دست آمد و این دستور انتخاباتی به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق، یک نامزد برای ریاست جمهوری باید 220 رای کسب کند. در غیر این صورت انتخابات تا دور دوم تمدید می شود و پس از آن 165 رای ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

در نتیجه دو دور رای گیری در پارلمان عراق، عبداللطیف راشد به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

269 ​​نماینده در دور دوم رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور عراق شرکت کردند، عبداللطیف راشد با 162 رای، برهم صالح 99 رای. تعداد برگه های باطل نیز 8 رای اعلام شد.

عبداللطیف راشد، 74 ساله، وزیر منابع آب عراق در دولت نوری مالکی، پیش از این سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه منچستر بود. رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی است.

رئیس جمهور توسط مجلس نمایندگان با اکثریت دو سوم آرا انتخاب می شود و دوره ریاست وی به دو دوره چهار ساله محدود می شود.

بر اساس اصل شصت و پنجم قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس کشور و نماد وحدت و حاکمیت ملی کشور است و به رعایت قانون اساسی و حفظ استقلال، حاکمیت، وحدت و ارضی توجه جدی خواهد داشت. یکپارچگی عراق صداقت بر اساس احکام قانون اساسی. .

قاضی مشعل الیاور اولین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال 2004 به قدرت رسید و در سال 2005 از سمت خود برکنار شد. پس از آن، جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و در سال های 2005-2014 رئیس جمهور عراق بود. پس از طالبانی، فواد معصوم در سال 2014-2018 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سپس جای خود را به برهم صالح داد. صالح از سال 2018 رئیس جمهور عراق است.

انتهای پیام