حوادث

ضعف‌های ایمنی راه‌ها در ایران

وضعیت ایمنی جاده در ایران و وضعیت حمل و نقل مرتبط با آن همواره یکی از مهمترین نگرانی های کشور ما بوده است. محققان این کشور تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده اند که شاخص های ایمنی جاده در ایران را ارزیابی کرده و آنها را با سایر کشورها مقایسه می کند.

به گزارش ایران تودی ، طی نیم قرن گذشته ، مزایای اقتصادی و سرعت و سرعت حرکت کالاها و مسافران تعداد و شدت حوادث رانندگی را افزایش داده است. بنابراین ، موضوع تصادفات و در نتیجه خسارات مالی و انسانی به یکی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، در سالهای اخیر تصادفات رانندگی به عنوان هشتمین عامل اصلی مرگ و میر در جهان شناخته می شود. براساس این گزارش ، سالانه بیش از 1.3 میلیون نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. البته بیش از 90 درصد تصادفات جاده ای در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​به ویژه در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد که شهرنشینی و توسعه با رشد اقتصادی همراه است.

به گفته کارشناسان ، ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد کشته و زخمی بر اثر تصادفات را به خود اختصاص داده است که این وضعیت بسیار نگران کننده در مقایسه با سایر کشورهای جهان است. کاهش تعداد تصادفات جاده ای و در نتیجه تعداد زخمی ها و خسارات ناشی از آن یکی از نگرانی های مسئولان است. بنابراین ، لازم است عوامل مؤثر بر سوانح و آسیب پذیری های موجود ، بررسی و شناسایی ، برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم برای رفع آنها انجام شود.

در حال حاضر ، مایل به مقایسه و ارزیابی فعالیتهای ایمنی جاده در سطح فراملی هستیم ، زیرا با این مقایسه هر کشور می تواند وضعیت ایمنی جاده را بهتر و عمیق تر درک کند و در آینده در برنامه ریزی و تدوین سیاست دقیق تر باشد.

محققان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین مطالعه ای را در این زمینه انجام دادند که شاخص های ایمنی جاده در ایران را بررسی کرده و آنها را با کشورهای در حال توسعه مقایسه می کند.

در این مطالعه از روشهای تصمیم گیری چند معیاره به نام روشهای خارج از سایت برای ارزیابی عملکرد ایمنی جاده استفاده شده است.

با توجه به نتایج به دست آمده ، قطب “مدیریت ایمنی جاده” در بین پنج ستون ایمنی جاده مهمترین بود و قطب “تعمیر و نگهداری پس از تصادف” کمترین اهمیت را داشت. علاوه بر این ، زیر ملاک بدنه پیشرو در ستون مدیریت ایمنی جاده ها از همه مهمتر است و زیر ملاک صندلی کودک از ستون استفاده کنندگان از جاده های ایمن از نظر کارشناسان کمترین اهمیت را دارد.

به گفته حمیدرضا بهنود ، استادیار و محقق دانشکده مهندسی و فناوری در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، “لهستان در بین 15 کشوری که در آنجا تحصیل کرده و بهترین عملکرد را دارد ، مقام اول را دارد.” عملکرد نسبتاً ضعیفی را در مقایسه با سایر کشورها نشان می دهد. آرژانتین ، رومانی و هند بالاتر از ما هستند. “

آنها افزودند: “بزرگترین ضعف در ایران ایمنی وسایل نقلیه بوده است ، بنابراین بیشترین سرمایه گذاری باید در این بخش انجام شود ، پس در بخش های بازرسی رسمی ، کاربران صندلی کودک ، مسئولان ، عابران پیاده و غیره باید از دوچرخه سواران و کلاه ایمنی استفاده شود.” “”

همانطور که اشاره شد ، براساس نتایج این مطالعه ، جالب ترین شاخص از نظر نقاط قوت ، سیستم مراقبت از آسیب دیدگان در ستون مراقبت های پس از سانحه است که نسبت به سایر شاخص ها مثبت است.

این یافته ها که با توجه به مسئولان می تواند در بهبود وضعیت ترافیک در جاده های کشور مفید واقع شود ، در “مجله تحقیقات حمل و نقل” منتشر شد. این کار به صورت سه ماهه با همکاری پژوهشگاه حمل و نقل و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی منتشر می شود.

انتهای پیام