فرهنگ و هنر

شهاب حسینی درباره چه چیزی صحبت کرد؟

مطالبه اخیر شهاب حسین و سوالاتی در مورد وضعیت سینما بسیاری از فعالان این عرصه را نگران تداوم شرایط فعلی و آینده سینما کرده است.

به گزارش ایران تودی، «سینما» پس از گذراندن دوره رکود شدید از ابتدای تابستان امسال و شیوع کرونا، گیشه پررونق تری را تجربه کرد و پیش بینی می شود در فصل پاییز وضعیت بهتر شود، اما ناآرامی هایی که از اواخر شهریور ماه در کشور آغاز شد، ورق برگشت و اکنون دغدغه بسیاری از فعالان عرصه سینما، آینده سینما و سینما و معیشت سینماگران و سینماست. مخاطب دیروز مانند گذشته را نمی بیند.

قرار بود پاییز امسال فیلم‌های جدیدی اکران شوند و حتی قرار بود برخی فیلم‌ها همزمان با جام جهانی اکران شوند تا نگرش تماشاگران به سینما کاهش پیدا نکند، اما فروش فیلم‌ها کاهش پیدا کند. جام جهانی. صفحه نمایش آنقدر افت کرده که به گفته برخی کارشناسان حدود 50 درصد کاهش را تجربه کرده است. این مشکل باعث شده تا سازندگان فیلم هایی که قرار است پاییز امسال اکران شوند، فعلا کنار بکشند. زیرا آنها به دلیل هزینه های بالای تولید، چشم اندازی جز شکست در گیشه نمی بینند. این در حالی است که برخی از سینماداران تاکید می کنند که باید مانند دوران کرونا از سینما حمایت ویژه شود.

بیشتر بخوانید:

تاکید یک کارگردان سینما بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها

همایون اسعدیان: برای حفظ سینما باید کاری کرد

در کنار این موضوع، نکته ای که برخی از سینماگران را نگران می کند این است که آیا در فضای کنونی جامعه شرایط اکران مهیا است؟ در این میان عده ای برای بهبود وضعیت مردم تصمیم به اکران فیلم گرفتند و برخی دیگر وضعیت را نامشخص می دانند. در این راستا سینماداران تاکید دارند که باید حمایت مالی خوبی از سوی سازمان سینمایی صورت گیرد تا صاحبان فیلم ها تشویق به نمایش شوند اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی سازمان سینمایی و همچنین خانه سینما اعلام نشده است. کدام ارگان تجاری باید مطالبه کند منتشر نشده است. تنها تصمیمی که اخیرا توسط شورای صنفی نمایشنامه اعلام شده این است که هر دو هفته یکبار از اکران فیلم‌هایی که همزمان با جام جهانی اکران می‌شوند محاسبه می‌شود و هر فیلم جدیدی که در آن تاریخ اکران شود می‌تواند اکران شود. مخاطب آن را می پذیرد تا پایان سال بدون محدودیت های نظارتی ادامه یابد. همچنین اعلام شده است که فیلم‌های جدید از حمایت مالی سازمان سینمایی برخوردار خواهند شد، اما این موضوع بسیار کلی مطرح می‌شود و حتی سینماگران و تهیه‌کنندگانی که ایران تودی را دنبال می‌کنند، می‌گویند اطلاعات دقیقی از آن ندارند. داستان برای اکران فیلم هایشان تصمیم می گیرند. سوال آنها این است که این حمایت مالی چقدر است و به چه صورت خواهد بود؟ آیا پشتیبانی رایگان است یا به صورت وام پرداخت می شود؟

بیشتر بخوانید:

اظهارات کارگردان فیلم با بازی مهدی هاشمی در خصوص اکران

وضعیت کلی سینما و فعالان آن باعث نگرانی شده است و شهاب حسینی در سکوت مسئولان صنفی روز گذشته در یادداشتی خطاب به خانه سینما نوشت: در هفته های داغ گذشته، مدت ها منتظر ماندیم. من چه می دانم نظر و تحلیل انجمن محترم ما در مورد وضعیت موجود. شاید بیش از هر صنف دیگری دغدغه صنف سینماگران این باشد که آیا در شرایط کنونی می توانند به مشارکت عمومی و استقبال مجدد از آثار سینمایی امیدوار باشند؟ آیا روح جمعی جامعه این فرصت و تمایل را خواهد داشت که بر دستاوردهای ما تمرکز کند؟ آیا به این دلیل نیست که ما به گوش و چشم و روح و قلب مردم جان می دهیم؟ مگر نه این است که زندگی ما به زندگی آنها بستگی دارد؟ آیا آنها سرمایه واقعی ما نیستند؟ مگر ما همان مردم نیستیم؟ با روحیه آسیب دیده جامعه، دل خسته مردم چه کنیم؟ آیا ابرهای عشق و محبت آنها بر افکار ما خواهد بارید؟ من به عنوان یکی از اعضای خردسال «خانه سینما» نظر رسمی انجمن محترم را در رابطه با وضعیت کنونی جامعه بیان می کنم. خانواده کینو باید همیشه نظرات خود را به جامعه حامی ما اعلام کنند. لذا از جنابعالی تقاضا دارم هرچه سریعتر اقدامات لازم را جهت اجماع سینماگران و اعلام آن به جامعه انجام دهید.»

شهاب حسین بازیگر، کارگر و تهیه کننده سینما را می توان شنید که با بسیاری از اهالی سینما که نگران و سردرگم مواجهه مردم با سینما هستند صحبت می کند. برخی معتقدند در عصر تغییر تکنولوژی و بسترهای اکران باید تغییراتی در قوانین مدیریت سینما و فیلمسازی ایجاد شود تا سینما پاسخگوی خواسته های مردم باشد.

انتهای پیام