عمومی

سود و زیان در معرض خورشید بودن

خورشید یکی از بهترین منابع ویتامین D برای بدن انسان است. عوامل زیادی بر میزان ویتامین D در بدن افراد در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأثیر می گذارد. عواملی مانند زمان قرار گرفتن در معرض، موقعیت جغرافیایی، رنگ پوست و استفاده از ضد آفتاب.

به گزارش ایران تودی، ایران تودی وی نوشت: ویتامین D یک غذای ضروری برای بدن است. بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. علاوه بر این، این ویتامین در رشد استخوان، بهبود عملکرد بافت استخوانی و سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

عواملی که در جذب ویتامین D از نور خورشید نقش دارند عبارتند از:

ساعات نوردهی

در اواسط روز، زمانی که خورشید در بالاترین نقطه خود در آسمان قرار دارد، پوست ویتامین D بیشتری تولید می کند. ترجیحا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و زمانی که به مدت طولانی زیر نور آفتاب می مانید مرطوب کنید.

میزان پوست در معرض نور خورشید

هر چه پوست بیشتر در معرض نور خورشید باشد، بدن ویتامین D بیشتری تولید می کند.

رنگ پوست

پوست روشن سریعتر از پوست تیره ویتامین D تولید می کند.

موقعیت جغرافیایی

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند، ویتامین D بیشتری تولید می کنند.

قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید مفید است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند خطرناک باشد. توجه داشته باشید که اگر مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه سوختگی پوست باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.

ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم را که یکی از بلوک های اصلی ساختمان استخوان است جذب کند. ویتامین D همچنین برای حفظ عملکرد صحیح اعصاب، عضلات و سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است. کمبود ویتامین D می تواند منجر به بیماری های استخوانی مانند راشیتیسم یا استئومالاسی و پوکی استخوان شود.

چه چیزی مانع از دریافت ویتامین D توسط خورشید می شود؟

افزایش سن یکی از عواملی است که در کاهش میزان تولید ویتامین D در بدن نقش دارد، بنابراین کمبود ویتامین D یک خطر بالقوه برای سالمندان است.

استفاده از کرم ضد آفتاب توانایی بدن برای تولید ویتامین D را کاهش می دهد. از طرفی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند باعث آفتاب سوختگی شود و در بروز سرطان پوست نقش داشته باشد.

وقتی پشت پنجره در معرض نور خورشید قرار می گیرید، انتظار نداشته باشید بدنتان ویتامین D تولید کند، زیرا شیشه اشعه UVB خورشید را مسدود می کند.

پوست برخی افراد نسبت به دیگران ویتامین D کمتری تولید می کند. برخی دیگر نمی توانند ویتامین D کافی را از سلول های چربی به جریان خون آزاد کنند.

همچنین برخی افراد نمی توانند ویتامین D را به یک وضعیت فعال و مفید برای بدن تبدیل کنند. این می تواند افراد را در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دهد: افراد مسن، افراد با پوست تیره، افراد چاق، افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی.

منبع: Medicalnewstoday

انتهای پیام/