عمومی

سندروم خبر بد! – ایران تودی

روح ما دائماً توسط اخبار منفی شلیک می شود.

به گزارش ایران تودی، این روزنامه گزارش داد رسالت او گفت: «وقتی حوادث غم انگیز و غم انگیز اتفاق می افتد، روح جامعه برای مدت طولانی آشفته می شود. در چنین شرایطی جامعه دوران سختی را پشت سر می گذارد تا به حالت عادی برگردد. اما مشکل زمانی تشدید می شود که توالی وقایع تکرار شود و ابعاد آن ثابت باشد. در برخی جوامع شنیدن اخبار بد تعجب آور نیست و مردم تقریباً به اخبار بد و ناگوار عادت کرده اند، اما شنیدن اخبار بد آشکار آسان نیست. اما بارها و بارها این موضوع به امری عادی تبدیل شده است. این در حالی است که رسانه ها نیز نمی توانند نسبت به اتفاقات بی تفاوت بمانند و تنها اخبار خوب یا خنثی را منتشر کنند، از سوی دیگر با گسترش شبکه های اجتماعی سرعت انتشار اخبار تلخ افزایش یافته و گاهی ما این وظیفه را بر عهده می گیریم. از گزارش بنابراین روح جامعه مدام مورد تیراندازی اخبار منفی قرار می گیرد و نمی توان نسبت به این اخبار بی تفاوت بود، اما نباید سیاه نمایی کرد، باید شرایط ملتهب ایجاد کرد.

در حالی که انتقال اخبار تا حدی از نظر احساسی خسته کننده است، اما اگر هر مقوله ای با زیاده روی در عادت تبدیل شود، کارکرد زندگی روزمره را مختل می کند. درست است که اخبار منفی در زندگی روزمره منتشر می شود، اما چقدر بر شرایط کنترل داریم و چگونه مشکلات را حل می کنیم؟ اکثر ما منفعل هستیم و نمی توانیم اوضاع را کنترل کنیم. ما فقط بازار رسانه را داغ می کنیم و در نتیجه سلامت روان رو به زوال است. باید از خود بپرسیم که آیا تماشای اخبار منفی و بازنشر آن باعث شده تا گامی سازنده در جهت یافتن راه حل و حل آن برداریم؟ این اخبار منفی به جامعه محدود نمی شود. به عنوان مثال، مردم بیشتر به تماشای اخبار طلاق از افراد مشهور می پردازند و توجه نمی کنند که آیا این اخبار به رفاه ما کمک می کند یا چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد.

هر چه سرفصل ها داغ تر باشند، بیشتر احساس ارتباط می کنیم. حتی گاهی اوقات ما اخبار نادرست را منتشر می کنیم، در انتشار اخبار منفی از یکدیگر پیشی می گیریم. مشایخی این موضوع را یکی از آسیب های جامعه برشمرد و می گوید: به محض اینکه خبر را مطرح می کنیم آن را می سنجیم و به اشتراک می گذاریم.

بیشتر افراد صبح به محض بیدار شدن از خواب، فضای مجازی را بررسی می کنند و اخبار منفی را تماشا می کنند، پس چرا تماشای اخبار بد اینقدر عادت شده است؟ مشایخی می گوید: «ما در روانشناسی اعتیاد هر گونه رفتار اجتنابی را می شناسیم. در علوم رفتاری، اعتیاد را عادت به اجتناب از رفتار تعریف می کنیم. گاهی اوقات با خواندن اخبار و اتفاقات اطرافمان احساس غریبی می کنیم. این یک احساس سرگرم کننده است. در روزگاری که تعداد روزنامه ها زیاد است و فضای مجازی چندان گسترده نیست، اکثر مردم به محض دریافت روزنامه ابتدا سراغ اخبار حوادث، قتل، سرقت، جنایت و… می روند. تمایل به دنبال کردن اخبار قوی است. در حال حاضر تعداد این افراد در جامعه افزایش چشمگیری داشته است. آنها از خواندن اخبار منفی لذت می برند و اگر خبر بسیار ناراحت کننده باشد، باز هم با هیجان گوش می دهند. یعنی مغز و سیستم ذهنی واکنش متفاوتی به این خبر دارند. این عکس العمل در تکامل ما مشخص نشده است و انسان از لحظه تکامل از هر موضوع تهدیدی دوری کرده و یا برای حفظ خود از خطرات به رفتار خصمانه روی آورده است. اما اکنون اخبار منفی دیگر یک تهدید نیست. مردم با هیجان خاصی اخبار منفی را تماشا می کنند و اغلب در گفتگوهای روزانه خود از اخبار منفی صحبت می کنند.

«ما به شنیدن اخبار منفی عادت کرده ایم. ناخودآگاه و ناخودآگاه از اخبار منفی در خانواده، دوستی و حتی در گروه مجازی صحبت می کنیم. ما اغلب در نقش قربانی قرار می گیریم و شرایط را غیرقابل تحمل توصیف می کنیم و تنها در صورت قرار گرفتن در این شکل پذیرفته می شویم. گاهی اوقات وقتی اتفاق خوبی در زندگی ما می افتد، نمی توانیم کسی را پیدا کنیم که خبر خوب را با او در میان بگذاریم. ما خجالت می کشیم در مورد چیزی که ما را خوشحال می کند صحبت کنیم.»

بر اساس تئوری «تعصب منفی»، ذهن انسان تمایل به یادگیری بیشتر و توجه به چیزهای منفی دارد و به همین دلیل امروزه برخی افراد این تصور غلط را دارند که «اخبار بد» بیشتر برای فروش است. در همین رابطه مژدا ارشدی، روان درمانگر درباره تاثیرات خبرهای بد بر روان افراد جامعه چنین می گوید: لزوم تعامل باز در این عصر. این نیاز نه تنها بین انسان و انسان، بلکه در قالب رابطه بین انسان و گروهی از مردم در هر کجا و در هر زمان مشخص می شود. این ارتباط از طریق ابزارهایی ایجاد می شود که نقش بسیار مهمی در زندگی امروز ما دارند. یکی از تأثیرات مهم این تعامل با دنیای اطراف، دسترسی گسترده مردم به اخبار، اطلاعات و مطالب مختلف نسبت به گذشته است. وی ادامه داد: امروز شاهد غلبه دنیای مجازی بر واقعیت هستیم، یعنی بر اساس تصمیمات چند فضای سیستماتیک و رسانه ای می توان واقعیت های موجود در جامعه را از بین برد و اتفاقاتی را که در فضای مجازی رخ نمی دهد جایگزین کرد. حقایق.”

وی افزود: در دنیای امروز دسترسی به امکانات نسبت به نسل های قبل بهبود چشمگیری داشته است، اما این امکانات به معنای آرامش بیشتر در جامعه امروزی نیست. یکی از پیامدهای برخورداری از امکانات در جامعه، کاهش تحمل افراد نسبت به اتفاقات بد و اخبار بد است. کسب اخبار و اطلاعات یکی از نیازهای طبیعی هر انسانی است. مؤلفه روانی قدرت برای هر انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و کسب علم و آگاهی بر قدرت، تأثیر و تأثیرگذاری انسان می افزاید.

وی گفت: زمانی که اخبار بد به اوج استرس روحی، روانی و جسمی می رسد، افراد نمی توانند با استرس و افسردگی کنار بیایند. شوک های ناشی از اخبار ناگوار بسیار مضر و مشمئز کننده است، نشاط اجتماعی و آرامش جامعه را مختل می کند، تفکر را از مردم سلب می کند و آنها را متشنج و مضطرب می کند و در عین حال تأثیر زیادی بر زندگی اجتماعی و روابط خانوادگی افراد می گذارد. یکی از پیامدهای داشتن حجم زیادی از اخبار بد در مکان های مختلف ایجاد وکیل یا ضربه ثانویه است. هنگامی که فردی به شدت آسیب می بیند، این آسیب جدی تروما نامیده می شود. بنابراین وقتی انسان دچار این ضربه می شود رفتارها و دگردیسی های خاصی دارد. این فرد حقایق را انکار می کند، به طور طبیعی به رویدادها واکنش نشان نمی دهد و دچار اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه می شود. مواجهه مداوم با این رویدادهای انسانی باعث ترس، ناامنی و بی اعتمادی می شود. بنابراین باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خلقی و افسردگی به ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

ارشدی سپس راه های موثری برای دوری از اخبار بد پیدا می کند: «شنیدن مداوم اخبار بد از فضای مجازی و واقعی باعث ضعف جسمی و روحی، بد خلقی، عصبانیت و اضطراب می شود. مزایای پیروی از آنها چیست و تا چه حد به ما کمک می کند تا بقای خود را ادامه دهیم؟ یکی از اقدامات پیشگیرانه سنجش و دسته بندی مخاطبان خبر است. یعنی در پخش اخبار باید به سن افراد مجلس و مناسب بودن خبر برای جوانان توجه کرد. گاهی اوقات نباید به دنبال موضوعات ناخوشایند باشیم و از بحث هایی که حول محور اخبار ناخوشایند می چرخد ​​خودداری کنیم. «برای پذیرش صحت خبر باید به دنبال منبع موثق باشیم، به همان اندازه که اخبار بد را دنبال می کنیم، برای خبر خوب ارزش قائل باشیم و سعی کنیم فضای سازنده ای ایجاد کنیم، یعنی به همان اندازه که اخبار خوب را منتشر کنیم. ما میتوانیم.” به دیگران. “

این روان درمانگر تاکید می کند: مدیریت ذهن موضوع مهمی است و باید به آن توجه شود. افراد می توانند از تکنیک های تمرکز حواس برای سنجش میزان تحمل خود در برابر اخبار تلخ استفاده کنند و همچنین می توانند از افراد مورد اعتماد در شبکه های اجتماعی یا گروه درمانی برای کاهش استرس ناشی از شنیدن اخبار بد استفاده کنند. زمانی که با خبرهای بد مواجه می شویم، نباید در مورد ابعاد مختلف حادثه سوال بپرسیم و پاسخ دهیم، باید از تلویزیون، اینترنت، روزنامه ها و سایت های خبری به درستی و موثر استفاده کنیم.

انتهای پیام/