استان ها

سلول‌های گیاهی چگونه با بیماری‌های خطرناک مقابله می‌کنند؟/ مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول گیاهی

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی؛ شگفتی های خلقت در جهان بی پایان است. یکی از این معجزات را می توان در روشی که گیاه برای مبارزه با بیماری های خطرناک و آفات استفاده می کند نیز مشاهده کرد. به دلیل عدم تحرک گیاه ، شما باید بیماری را به روش های مختلف در همان مکانی که در آن قرار دارد درمان کنید ، یکی از آنها خودخواهی و ناهمگنی سلول های گیاه است.


** بیشتر بخوانید:

فصل 14 کتاب آنزیم ها را بخوانید


در این روش ، سلولهای گیاهی ناحیه آلوده را احاطه می کنند ، یا خود آلوده کننده را هضم می کنند ، یا سلولهای سالم را هضم می کنند ، که در نهایت برخی از سلولها را از بین می برد. اما آنها اجازه نمی دهند آلودگی گسترش یابد. به این روش مرگ برنامه ریزی شده سلولی گفته می شود که به طور کامل در کتاب Planned Plant Cell Death شرح داده شده است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت انتشار کتاب “مرگ برنامه ریزی شده یک سلول گیاهی” با داوود هاشم آباد ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، مترجم این کتاب گفتگو کرد که در زیر می خوانید.

آنا: کتاب “مرگ سلولهای گیاهی برنامه ریزی شده” چه کتابی را دنبال می کند؟

هاشم‌آبادی: “مرگ سلولی برنامه ریزی شده” در همه موجودات زنده ، انسان ها و گیاهان رخ می دهد. این کتاب در مورد مرگ برنامه ریزی شده سلولهای گیاهی است. برخی سلولها حتی در سنین پایین در انسان و حیوان از بین می روند. آنها جایگزین آنها می شوند ، همین امر برای گیاهان نیز صدق می کند. برخی از سلولهای گیاهی از بین می روند و هنگامی که گیاه یا ارگانیسم جوان است ، این سلولها با سرعت بیشتری جایگزین می شوند. اما با افزایش سن و کاهش سن پیری ، سرعت تعویض به تدریج کاهش می یابد و گیاه در نهایت می میرد.

وقتی آفت یا بیماری خطرناکی به گیاه حمله می کند ، در این شرایط سلول ها محیط را احاطه می کنند و واقعاً خود را فدای گیاه می کنند و سلولهای آلوده را می خورند تا آلودگی بیشتر گسترش نیابد و در نتیجه منجر به “خودخواهی” یا “دگرجنس گرایی” شود. “آنها می گویند. این مکانیسم در همه موجودات زنده وجود دارد و اکنون فیزیولوژی گیاهان و حیوانات به آن سمت حرکت کرده است.

آنا: در این باره بیشتر توضیح دهید.

هاشم‌آبادی: اگر در مورد شخص توضیح دهیم ، ملموس تر و بهتر درک می شود. به عنوان مثال ، نوزادان و کودکان همچنین دچار مرگ سلولی می شوند ، به این معنی که کودک خیلی سریع از بین می رود. اما از آنجا که جوان است ، می تواند سریعتر و سریعتر این سلول ها را جایگزین کند و هرچه بزرگتر می شود ، جایگزینی سلول های مرده دشوارتر است. حتی در سنین بالا ، سلول ها و پروتئین های جدیدی تولید می شوند که پروتئین های ضد کشنده نامیده می شوند ، اما در جای دیگر گیاه یا انسان واقعاً قادر به رسیدن به این میزان جایگزینی نیست و ممکن است به پیری تغییر کند.

هنگامی که فرد یا حیوان بیمار می شود ، به پزشک مراجعه می کند و برای درمان بیماری درخواست می کند. اما گیاه باید در آنجا بایستد ، مقاومت کند و مشکل خود را حل کند. طبق روش به اصطلاح افزایش حساسیت ، سلولها منطقه آلوده را احاطه می کنند یا خود آلاینده را هضم می کنند یا سلولهای سالم را هضم می کنند که در نهایت بسیاری از سلولها را از بین می برد. اما آنها اجازه نمی دهند آلودگی گسترش یابد. به این آدم خواری و ناهمگنی گفته می شود و یکی از محبوب ترین قسمت های PCD یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده است.

سلولهای گیاهی

این طرح زمانی در ژنوم گیاه صورت می گیرد. به عنوان مثال ، گیاهی به نام monstera یا برگ برگ انجیر در ابتدا دارای برگهای جوان و سالم است. با گشاد شدن برگها ، سوراخها و دایره ها نمایان می شود ، به همین دلیل این گیاه به یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی تبدیل شده است و بسیاری به دنبال راه هایی برای ایجاد این سوراخ ها و سوراخ ها به طور طبیعی و بدون ایجاد کسی هستند و اشکال هندسی جالب توجهی دارند. این رویداد یکی از نمونه های تخریب برنامه ریزی شده سلولهای گیاهی است.

در حیوانات ، این مسئله بسیار زودتر شناخته شده بود و روی آن کار می شد. اما کمی بعد گیاهان را می شناسیم و اکنون مقالات مربوط به گیاهان این منطقه بسیار جدید و دست نخورده است. مرگ سلولی در حیوانات معمولاً اتفاقی نیست. حتی در انسان ، هنگامی که سلول های سرطانی رشد می کنند ، یک سری سلول ابتدا با یک سری آنزیم های ترشح شده شروع به مبارزه با آنها می کنند. اما وقتی گسترش می یابد و دیگر با سیستم های آنزیمی رقابت نمی کند ، سرطان غالب می شود.

اگر سلول ها در مراحل اولیه بیماری با سرطان مبارزه کنند ، موفق خواهند شد که این موفقیت این مرگ برنامه ریزی شده سلول است. سلول های سرطانی توسط مکانیسم های بدن خورده می شوند و توسط سلول های سفید خون و سلول های دیگر از بین می روند. اما وقتی همه گیر شد ، دیگر مکانیسم گیاهی یا حیوانی حریف نیست که مشکل را حل می کند.

آنا: چرا مرگ برنامه ریزی شده سلول سلول را برای ترجمه انتخاب کردید؟

هاشم‌آبادی: این کتاب توسط انتشارات بسیار تحسین شده ای به نام Springer منتشر شده است که یکی از معتبرترین نشریات در جهان است و موضوع آن موضوعی بسیار جدید و به روز است که همه علوم به آن پرداخته اند. این کتاب باید سال گذشته منتشر می شد. اما به دلیل شکستگی تاج به تأخیر افتاد و امسال منتشر و منتشر شد.

آنا: آیا کتاب “مرگ سلول های گیاهی برنامه ریزی شده” در دسترس عموم قرار دارد؟

هاشم‌آبادی: زیاد نیست ، زیرا به جزئیات ساختار گیاه می پردازد. این کتاب عالی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا در فیزیولوژی گیاهان و همچنین کسانی است که در مراکز تحقیقاتی کشاورزی کار می کنند. اگر عموم مردم بخواهند بخوانند ، می توانید از دو فصل مقدماتی استفاده کنید.

آنا: نقش دانشگاه در نوشتن کتاب چه بود؟

هاشم‌آبادی: انتشارات خارجی وی اسپرینگر و انتشارات داخلی وی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است. تمام کارهای مرتبط ، مانند شابک ، هزینه های چاپ توسط دانشگاه انجام شده و در چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی در تهران منتشر شده است.

اولین بار نسخه کوچکی از این کتاب منتشر شد که در صورت استقبال بازار از آن تجدید چاپ می شود. در حال حاضر 100 نسخه چاپ شده است و می تواند برای فروش تجدید چاپ شود.

انتهای پیام / 4121/4062 / ص