فرهنگ و هنر

سفر بیش از ۳ میلیون زائر به مشهد تا ۲۸ اسفند/ثبت بیش از ۲ میلیون نفر شب‌اقامت

ایران تودی/خراسان رضوی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: تا پایان روز گذشته، ۲۸ اسفند، سه میلیون و ۳۹ هزار زائر برای زیارت حرم وارد استان و مشهد شده‌اند. تعداد اسکان زائران در مجموعه‌های اقامتی استان و مشهد اعم از رسمی، موقت و اضطراری نیز تا دیروز ۲ میلیون ۷۹۱ هزار اقامت‌شب بوده است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد امروز، ۲۹ اسفند، در نشست خبری با اصحاب رسانه در قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران خراسان رضوی در استانداری با اشاره به تعداد سفرها به خراسان رضوی و مشهد طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۷ اسفند گفت: امسال ۶۴۶ هزار و ۴۷۶ نفر به مشهد و استان سفر کرده‌اند. این تعداد در سال گذشته ۵۱۸ هزار و ۲۸۶ نفر بوده است.

امسال ۶۲۱ هزار ۹۱۱ نفر با وسایل شخصی به مشهد سفر کرده‌اند

وی اظهار کرد: بخشی از این سفرها جاده‌ای با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی، بخشی ریلی و بخشی نیز هوایی بوده است. امسال ۶۲۱ هزار و ۹۱۱ نفر با استفاده از وسایل شخصی به مشهد سفر کرده‌اند.

گنابادی‌نژاد درباره میزان سفرها از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نیز گفت: ۲۱ هزار  و ۴۷۸ نفر از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به مشهد سفر کرده‌اند. همچنین ۸۵۰ سفر هوایی و ۴۷۲ سفر ریلی نیز طی این مدت ثبت شده است.

تکمیل ۸۰ درصد ظرفیت‌های اقامتی در مشهد

گنابادی‌نژاد درباره وضعیت کنونی اسکان زائران در خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر کل ظرفیت رسمی اسکان در خراسان رضوی ۱۳۰ هزار نفر اقامت‌شب است. این ۱۳۰ هزار نفر اقامت‌شب ۵۰ درصد ظرفیت کل اقامتگاه‌های رسمی کشور را پوشش می‌دهد. برای ایام عید ما این ظرفیت را تا ۷۰۰ هزار مجموعه اقامتگاهی افزایش داده‌ایم که در حال حاضر ۸۰ درصد آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد نحوه اقامت زائران در مشهد نیز گفت: در گذشته متوسط اقامت زائران پنج شب بود که این رقم در پنج سال اخیر به سه شب رسید. امسال به دلیل اینکه ماه رمضان در پیش است، خیلی دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد که شرایط اقامت‌ها چگونه خواهد بود. ممکن است بخشی از زائران اقامت ۱۰ روزه رزرو کنند که بتوانند شرایط روزه بگیرند. همچنین ممکن است مدت اقامتشان به همین دلیل خیلی کوتاه باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: همیشه مشهد در ایام نوروز یکی از نقاط کانونی میزبانی از زائران بوده است. معمولا در ایام نوروز مناسبت مذهبی و یا مرتبط با امام رضا(ع) نداشته‌ایم ولی در این ایام باز هم حضور زائران به لحاظ کمیتی در مقایسه با مناسبت‌های مربوط به امام رضا(ع) بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: در سنوات قبل تجربه حضور ۹ میلیون زائر در مشهد طی ایام  نوروز را داشته‌ایم. سال پیش نیز بیش از هشت میلیون زائر توفیق زیارت از حرم مطهر را داشته‌اند اما در دوره کرونا به دلیل محدودیت‌های کرونایی تعداد زائران در مشهد افت قابل توجهی داشته و برخی از نوروزها را با ۲ میلیون زائر پشت سر گذاشته‌ایم.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال اما نوروز شرایط متفاوتی در مشهد دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که آغاز نوروز با ماه رمضان همراه است و این مساله طبیعتا بخشی از شرایط و اقتضائات سفر به مشهد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع دیگر نیز این است که به دلیل رفع شرایط کرونایی سفر مقام معظم رهبری به مشهد مجددا صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما از دهه آخر صفر قرارگاه مرکزی زائران، ستاد خدمات سفر و ۱۴ دستگاه استانی را برای ساماندهی سفرها در ایام نوروز فعال کرده‌ایم، گفت: طی این مدت مجموعه مسائل مربوط به زائران در نوروز امسال بررسی شد که طی این بررسی‌ها ۷۶ مساله را احصا کردیم که از این تعداد، ۲۶ مساله مربوط به شهر مشهد، ۳۵ مساله مربوط به استان، ۱۹ مورد نیز در سطح مسائل ملی و یک مساله بین‌المللی بوده است.

گنابادی‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه ملی زیارت در سال جاری نیز گفت: این کارگروه با ۲۴ مصوبه درباره نیازهای نوروزی زائران امام رضا(ع) همراه شد. در مجموع با همراهی مسئولان و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های کار با جدیت دنبال شد. شعار امسال ستاد خدمات سفر استان همراه با هماهنگ آستان قدس است. شعار آستان قدس همه خادم‌الرضاییم و شعار ستاد نیز تحت عنوان زیارت، خانواده و تعالی دنبال شد.

وی با بیان اینکه به طور کلی امسال ۲ هدف کلان را در استقبال از زائران دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: یکی از این اهداف اثربخشی زیارت در حوزه معرفتی و یکی هم بهبود ارائه خدمات به زائران است.

پیش‌بینی ۱۶ هزار ظرفیت پارکینگ در مشهد

گنابادی‌نژاد با اشاره به اقداماتی که برای رفاه حال زائران در بافت مرکزی شهر مشهد انجام شده، بیان کرد: به عنوان نمونه ۱۶ هزار ظرفیت پارکینگ خودرو در بافت مرکزی پیش‌بینی و ۴۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز راه‌اندازی شده است. همچنین برای استقرار ۱۲۰ نانوایی در اطراف حرم و بافت مرکزی شهر تمهیداتی در نظر گرفته شد. در کنار این‌ها ۶۰۰ واحد صنفی نیز در مشهد شناسایی و ساماندهی شده که برای ارائه ۲۰ قلم کالای مورد نیاز زائران فعالیت می‌کنند. این ۶۰۰ واحد در سطح شهر با بنر مشخص شده‌اند و قیمت‌های مصوب نیز روی این بنرها درج شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی درباره نحوه سفر زائران به مشهد تصریح کرد: بخش زیادی از زائران از طریق جاده به مشهد می‌آیند. از همین رو برای بهبود خدمات جاده‌ای اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم و ۱۲۰ ایستگاه خدمات جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شده است. همچنین نوروز امسال نقاط حادثه‌خیز ورودی‌های شهر شناسایی شد که تعداد قابل توجهی از آن رفع اشکال شده است. آن تعدادی هم که باقی مانده با اقدامات اضطراری ساماندهی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این برای نخستین مرتبه یک برنامه فرهنگی تحت عنوان خدمات فرهنگی از مبدا تا مبدا برای زائران در نظر گرفته‌ایم که عمدتا این خدمات فرهنگی در مبادی و مسیر ورودی شهر مشهد ارائه می‌شود.

گنابادی‌نژاد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت‌های حمل و نقل در نظر گرفته شده برای جابه‌جایی زائران در مشهد بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس اعم از اتوبوس‌های مربوط به استان و همچنین دیگر استان‌هایی که با ما همکاری دارند، برای ایاب و ذهاب زائران در نظر گرفته شده است. در ستاد خدمات سفر استان سه مصوبه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشته‌ایم که یکی این است که بلیت سفر در مبادی ابتدایی به صورت رفت و برگشت به فروش برسد. یکی دیگر از مصوبات این بود که حداقل ۵۰۰ اتوبوس از طریق وزارت راه و شهرسازی و اداره راهداری استان در اختیار ما قرار گیرد. امید است تخصیص این اتوبوس‌ها برای پیک‌های بازگشت عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: همچنین تلاش شده از ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری‌های مشهد و تهران نیز برای بازگشت زائران در مسیرهای کوتاه استفاده شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین در نوروز امسال ۸۴ رام قطار سرویس‌دهی به زائران را دنبال می‌کند، اظهار کرد: البته مصوبه کارگروه ملی زیارت این بود که این تعداد به ۹۰ مورد برسد که امیدواریم مجموعه راه‌آهن همکاری لازم را با ما داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود ۵۰ پرواز به ظرفیت پروازهای مشهد در ایام پیک سفرهای زیارتی افزوده شود

وی درباره وضعیت پروازها به استان طی ایام اخیر بیان کرد: طبق گزارش کمیته حمل و نقل ستاد خدمات سفر استان در حال حاضر روزانه ۱۱۸ پرواز در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام می‌شود که پیش‌بینی ما این است که ۵۰ پروزا دیگر به این تعداد در ایام پیک سفرهای زیارتی افزوده شود.

گنابادی‌نژاد از اجرای ۹۰۰۰ بازرسی در سطح استان و مشهد از ۱۵ اسفند تا امروز خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ شکایت از طرف مردم دریافت که بابت آن حدود ۹۰۰ پرونده تخلف تشکیل شده است. ارزش ریالی این پرونده‌ها بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۹۲۰ میلیون تومان آن به حساب شاکیان واریز شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از راه‌اندزای قرارگاه شبانه‌روزی زیارت در مشهد و استان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: در این قرارگاه مسائل مربوط به زیارت و زائران رصد و پایش می‌شود و در هر لحظه آمادگی خدمت‌رسانی دارد. شماره تماس این قرارگاه در مشهد ۰۵۱۳۷۰۴۵ و در استان ۰۵۱۳۸۵۱۸۴۰۸ است.

گنابادی‌نژاد درباره وضعیت کنونی نرخ هتل‌ها و میهمان‌سراها در مشهد نیز اظهار کرد: هتل‌ها این روزها می‌توانستند نرخ شناور اعمال کنند ولی ۲ سال است که از ایشان تقاضا کرده‌ایم در ایام پیک افزایش نرخ نداشته و قیمت را به صورت شناور نیز اعمال نکنند. از دهه آخر صفر نرخ‌نامه‌ها مراکز اقامتی به صورت وسیع در فضای مجازی قرار داده شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: نرخ‌نامه تاکسیرانی نیز حاوی مجموعه دسته‌بندی‌های قیمتی از طریق صدور قبض و رسید سفر است. در واقع تاکسی‌ها ابتدای هر سفر به مسافر قبض ارائه می‌کنند تا از قیمت‌ها آگاهی یابند. سایر تاکسی‌ها نیز به تاکسی‌متر مجهز شده‌اند. در مورد وضعیت نرخ‌های تاکسی‌های اینترنتی باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های مربوط به این تاکسی‌ها در سطح ملی فعالیت دارند و شرایط و ضوابط آنان براساس نرخ‌های شناور است. بنابراین نرخ‌های این تاکسی را به پای مشهد نوشت. البته پیگیری کرده‌ایم که این موضوع ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه در کارگروه ملی زیارت به موضوع پهنای باند و ظرفیت اینترنت نیز اشاره شد، افزود: در همین راستا وزیر ارتباطات به مشهد سفری اختصاصی داشت تا وضعیت مشهد را از این جهت بررسی و نواقص را برطرف کند.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: در لحظه تحویل سال نحوه فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی شهر مشهد به صورت شبانه‌روزی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام