حوادث

سرنوشت ۱۰۱ خانه ایمنی در تهران

نیاز به استفاده از آموزش ایمنی یکی از مواردی است که پس از تصادف بخشی از افکار ما را اشغال خواهد کرد. اما متأسفانه پس از مدتی به دلایلی فراموش می شود و زمان داده می شود. خانه های امنیتی ، یکی از محلات تقریبا ناشناخته پایتخت؛ این توانایی را دارد تا فرهنگ ایمنی و آگاهی از نحوه واکنش در برابر حوادث و غیره را بالا ببرد. توانایی ای که باید به گونه ای مورد استفاده قرار گیرد که مورد استقبال شهروندان در مدیریت و برنامه ریزی قرار گیرد.

رسول هلالی در گفتگو با ایران تودی عضو آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران عضو روابط عمومی و امور فرهنگیوی درباره نحوه ساخت خانه های امنیتی پایتخت و قابلیت های آنها توضیح داد: وقتی خانه های محله ایجاد شد ، ستاد محله که وابسته به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است ، سرپرستی خانه ها را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: “در این محلات خانه هایی به نام خانه های امنیتی و بحرانی وجود داشته است. اینها براساس تصمیمی که چند سال پیش گرفته شد ادغام شدند.”

معاون وزیر امور اجتماعی و فرهنگی اداره امداد و نجات تهران گفت: “پس از تصمیم گیری ها ، خانه های آتش نشانی با بحران ادغام شدند و خانه هایی از امنیت و پایداری نامیده شدند.” وظیفه این خانه ها اتخاذ تدابیری برای ساماندهی آتش و بحران بود. علاوه بر این ، طبق قوانین مکتوب ، مقرر شد با ستاد بحران همکاری شود. در همین راستا مقرر شد ستاد بحران ، آتش نشانی و ستاد مدیریت محله با یکدیگر همکاری کنند.

وی با بیان اینکه حدود 350 محله در تهران وجود دارد گفت: معمولاً هر محله دارای یک خانه محله است و برخی از این خانه های محله دارای خانه های امنیتی هستند. به این ترتیب ، توسط آتش نشان تصمیم گرفته شد که تعداد مشترکین مربیان و ستادهای بحران برای هر خانه ، برای همکاری در این خانه های امنیتی انتخاب شود ، اما این اتفاق نیفتاد و برخی خانه های امنیتی به اداره آتش نشانی تهران ، برخی به اختیارات ستاد کل و بحران و برخی توزیع شد.

هلالی اظهار داشت: در منطقه عملیاتی آتش نشانی تهران شش خانه امنیتی وجود دارد ، 9 خانه امنیتی در منطقه عملیاتی دوم ، 12 خانه امنیتی در منطقه سوم ، 21 خانه امنیتی در منطقه چهارم ، 21 خانه امنیتی در منطقه چهارم ، 11 خانه امنیتی در منطقه پنجم و 21 خانه امنیتی در منطقه ششم وجود دارد. . در بلوک 7 و 6 منطقه عملیاتی 21 خانه امنیتی وجود دارد ، 19 خانه امنیتی تحت کنترل اداره آتش نشانی تهران است. در مجموع 101 خانه امنیتی در پایتخت تحت نظارت اداره آتش نشانی تهران فعالیت می کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی اداره آتش نشانی تهران گفت: “برخی فکر می کنند وقتی این خانه ها جداگانه کار می کردند ، بیشتر به حوزه فعالیت توجه می شد. بعد از آن گاهی اوقات عدم هماهنگی مسئولیت مشکلات خود را ایجاد می کند.”

هلالی با بیان اینکه جلسات مشترک برای ایجاد یک سیاست مشترک و یکپارچه و استفاده از فرصت های این فضا برگزار شده است ، افزود: این خانه های امنیتی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند. متأسفانه ممکن است این خانه ها در برخی مناطق به خانه های خود باز نگردند زیرا درآمد کافی ندارند و ممکن است به اندازه کافی توسعه نیایند تا ظرفیت خود را افزایش دهند.

وی گفت: “پرسنل شاغل در این خانه های امن از هر فرصتی برای آموزش جامعه ایمنی و درگیر کردن مخاطب استفاده می کنند.” همچنین از مردم تشویق می شود که آموزش های مدنی را شروع کنند و داوطلبانی را استخدام کنند.آنها برای ارائه آموزش امنیتی در این محلات ثبت نام شده و پس از هماهنگی های لازم آموزشی ، یا در همان خانه های محله یا جاهای دیگر تحت هماهنگی سازمان انجام می شوند.

هلالی ادامه داد: متأسفانه این طرح مانند گذشته پذیرفته نشد. واقعیت این است که در کل جامعه ما یک مشکل و مشکلی وجود دارد که مردم در مشاغل اجتماعی شرکت نکنند. یکی از دلایل اصلی این امر عدم اعتماد عمومی است و همه را تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال ، هنگامی که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد ، تعداد افراد در سازمان آتش نشانی تهران افزایش یافت ، اما پس از آن همان افراد توصیه های سازمان آتش نشانی را نادیده گرفتند.

وی افزود: “کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است تا دریابیم که چرا مردم شرکت نمی کنند. این امر با تحقیقات اجتماعی با دانشگاهی در رشت در ارتباط بود.

انتهای پیام