بین الملل

ساکی: همچنان به دیپلماسی با ایران متعهدیم

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمادگی مذاکره کننده آمریکایی برای بازگشت به مذاکرات وین در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: تصمیم گیری در مورد دور بعدی مذاکرات را به مذاکره کنندگان واگذار می کنم.

وی گفت: چارچوب ما همچنان تعهد به تعهد است و تصمیم گیری در مورد گام های بعدی را به اروپایی ها و مذاکره کنندگان واگذار می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و هماهنگ کننده برجام، از بی توجهی به خواسته های جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کرد.

علی باقری کنی در بروکسل با انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا در مقر اتحادیه اروپا دیدار و درباره لغو موثر تحریم ها و پایبندی طرف های دیگر به تعهداتشان گفتگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه در این نشست گفت: آمریکا چندین سال در اجرای برجام سهل انگاری کرد و در نتیجه آن را به صورت یکجانبه و غیرقانونی اخراج کرد و هیچ اقدامی برای اجرای تعهدات کشورهای اروپایی انجام نداد. لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید پاسخگوی خواسته های ایران در این زمینه باشد.

باگیری گفت: برای ایران ضروری است که اطمینان حاصل کند که رفتار غیرقانونی و غیرقانونی طرف های دیگر تکرار نمی شود.

در این دیدار دو طرف موانع اصلی مذاکرات آتی را بررسی و توافق کردند که مذاکرات در ماه نوامبر آغاز شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه به دلیل بن بست مذاکرات وین نمی خواهد وارد مذاکرات وین شود، گفت: با مورا و مقامات اتحادیه اروپا تصمیم خواهیم گرفت، اما دیر نخواهد شد. و به زودی این اتفاق خواهد افتاد و ما به مذاکرات با 1+5 ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: از دو هفته پیش مذاکرات هسته ای را در تهران آغاز کردیم و با انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه گفت وگو را آغاز کردیم. باقری امروز برای تکمیل مذاکرات در بروکسل است.

وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی‌های انجام شده گفت: با انریکه مورا و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستیم و در هنگام ورود به مذاکرات جدید با 1+5 در حال مذاکره و توجه به مسائل هستیم و آنها باید به طور کامل به تعهدات خود بازگردند. در اسرع وقت تاثیر قابل توجهی خواهد داشت یا خیر و اینکه چگونه همه طرف ها به تعهدات خود در برجام باز می گردند نشان می دهد که تحریم های بعدی برجام علیه ایران به طور کامل لغو خواهد شد.

311311