فرهنگ و هنر

ساخت صحنی به نام امام محمدباقر (ع) در کاظمین + عکس

احداث صحن امام محمد باقر (علیه السلام) در شهر کاظمین عراق پس از ماه ها تعطیل بودن به دلیل تاج ، دوباره احیا شد. مقبره اصلی امام محمد باقر (ع) در قبرستان بغداد در مدینه ، عربستان سعودی واقع شده است.

به گزارش ایران تودی ، با اشاره به روابط عمومی مرکز بازسازی عتبات عالیات ، سید مهدی سامره هاشمی ، مجری طرح صحن امام محمد باقر (علیه السلام) گفت: پس از مدت طولانی تعطیلی به دلیل تاج ، تلاش های حامی و عوامل اجرایی این حرم مطهر افتتاح شده و در حال اجراست.

به گفته وی ، حیاط امام محمد باقر علیه السلام در ضلع شمالی حرم امام موسی کاظم و امام جواد (ع) در شهر کاظم و در عمق هفت متری طبقه اول در حال ساخت است.

سامره هاشمی با بیان اینکه مساحت این طرح توسعه زیرزمینی پنجاه هزار متر مربع است ، افزود: در اولین مرحله اجرای طرح توسعه مزین به نام صحن امام محمد باقر (ع) ، سقف و ستون های بتونی زیرزمین قدیمی حرم تخریب خواهد شد. پس از آن ، یک طرح توسعه برای تهیه مراحل حفاری ، حفاری و ساخت زیرزمین جدید اجرا خواهد شد.

وی افزود: تحقیقات دقیق و علمی در آزمایشگاه های تخصصی برای اجرای این پروژه بزرگ انجام شده است.

امام محمد باقر (ع) ، مجری طرح صحن ، به مشکلات فنی در اجرای این طرح توسعه زیرزمینی اشاره کرد و فرمود: تقریباً تمام مکانهایی که این طرح در آن واقع شده ، ساختمانها و بناهای حرم هستند ؛ بنابراین ، حفاری باید به گونه ای انجام شود که به این سازه ها آسیب نرساند.

وی افزود: همجواری صحن امام محمد باقر (ع) با مسجد تاریخی صفوی ، میراث ارزشمندی از معماری ایرانی و اسلامی در حرمسرای امام جوادی (ع) ، اجرای این پروژه را بیش از پیش پیچیده کرد. همچنین قرارگیری امامزاده در حوالی سایت پروژه بالکن اتابکی از دیگر چالش های پیش روی عوامل اجرایی است.

سامره هاشمی مشکل اصلی در اجرای طرح در حیاط امام محمد باقر (ع) را وجود آب های زیرزمینی دانست و گفت: هنگام حفاری در عمق حدود چهار متری با آب های زیرزمینی روبرو شدیم و تبدیل به طرحی تبدیل شد. “

وی گفت: پیش بینی می شود این طرح توسعه زیرزمینی طی 48 ماه با رفع موانع کرونا به اتمام برسد.

امام محمد باقر (علیه السلام) ، مدیر پروژه حیاط گفت: م organizationsسسات خیریه استان های گوم ، فارس ، خراسان رضوی ، جنوبی و شمالی ، به برکت مجاورت امام موسی بن جعفر (ع) با کاخ روشنگری به عنوان استان های خاص از این پروژه توسعه زیرزمینی حرم مطهر امام جوادیس (سلام الله علیه) انتخاب شد.

انتهای پیام