اقتصادی

ساخت آزمایشگاهی نسل‌های جدید سلول‌های خورشیدی با طول عمر و پایداری بیشتر

وی با اعلام ساخت آزمایشگاه سلول خورشیدی با عمر طولانی تر، بادوام تر، قابل بازیافت و عملکرد بهتر در دانشگاه تهران گفت: تلاش می کنیم این مدل سلول خورشیدی را با سلول های نسل اول قابل رقابت کنیم. و قابل فروش است.»

دکتر یاسر عبدی در گفت وگو با ایران تودی کار ما عمدتاً تجربی و عملی است. علاوه بر تحقیقات فیزیکی، نظری و نظری که روی سلول‌هایی که می‌سازیم انجام می‌دهیم، اثربخشی آنها را اندازه‌گیری می‌کنیم، طول عمر آنها را نظارت می‌کنیم، عواملی که باعث بی‌ثباتی و پایداری می‌شوند. عواملی که بهبود می‌یابند.» ما عملکرد آنها را مطالعه می کنیم و اکنون این سلول ها در آزمایشگاه به عنوان سلول های آزمایشگاهی تهیه می شوند.

وی با اشاره به اینکه این سلول ها در دنیا هنوز به پایداری مطلوبی برای ورود به بازار نرسیده اند، در زمینه پنل های خورشیدی افزود: البته ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. ما در تلاش هستیم تا طول عمر، پایداری، تکرارپذیری و عملکرد آنها را به سطحی برسانیم که بتوانند با سلول های نسل اولیه رقابت کرده و قابل فروش باشند.

شرح علمی چگونگی به دست آوردن الکتریسیته از انرژی خورشیدی

استاد دانشکده فیزیک دانشگاه تهران در توضیح علمی خود درباره نحوه به دست آوردن الکتریسیته از انرژی خورشیدی توضیح داد که نانوالکترونیک سلول های خورشیدی به ویژه نسل جدید سلول های خورشیدی مبتنی بر نانوساختارها با فیزیک مرتبط است و … به طور دقیق یا فیزیکی تولید برق را بهینه می کند.

دکتر. عبدی فرآیندی را که در سلول خورشیدی برای تولید انرژی یا الکتریسیته انجام می شود، توضیح داد: در سلول های فتوولتائیک، نور به صورت الکتریکی بر روی پارچه رسانا یا پارچه نانوساختاری که به طور ناهمگن روی هم قرار گرفته است می درخشد و نور یا فوتون ها الکترون ساطع می کنند. .

وی افزود: حفره های الکترونی تولید شده همان بارهای مثبت و منفی هستند که باید برای ما برق ایجاد کنند. برای افزایش طول عمر آنها باید از هم جدا شوند. هنگامی که الکترون ها و حفره های دارای بار مثبت از هم جدا شدند، باید به سمت الکترون های مثبت و منفی بروند و برای ما برق تولید کنند.

استاد فیزیک دانشکده علوم دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حرکت الکترون ها به سمت الکترودها نیز باید به گونه ای باشد که الکترون ها تا رسیدن به الکترود مناسب ناپدید نشوند. بنابراین، برای افزایش کارایی یک سلول خورشیدی، ابتدا باید بتوانیم بخش زیادی از نور خورشید را جذب کنیم تا بتوان بخش زیادی از فوتون ها را به الکترون و حفره تبدیل کرد و درصد زیادی از حفره های الکترونی را جدا کرد. درصد زیادی از الکترون‌ها و حفره‌هایی که به الکترودهای مربوطه خود جدا می‌شوند، قادر به انتقال موفقیت‌آمیز هستند تا بتوانیم با ضرب همه این‌ها بازده مورد نظر را به ما بدهیم. در واقع ما از این دانش برای افزایش کارایی سلول های خورشیدی برای مواد نانوساختار مختلف استفاده می کنیم.

دکتر. عبدی با بیان اینکه هزینه پنل های خورشیدی خیلی زیاد نیست، گفت: البته ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه انرژی و ساخت انرژی های خورشیدی، بادی، برق آبی، گاز و سایر سوخت ها نیازمند سرمایه گذاری است. اغلب سرمایه گذاری اولیه عمدتاً برای تولید پنل های خورشیدی انجام می شود. میانگین عمر یک نیروگاه خورشیدی 15-10 سال است و اکنون باید اندازه گیری شود که وقتی نیروگاه ساخته می شود، سلول خورشیدی باید 15-10 سال با همان هزینه اولیه انرژی تولید کند و آن هزینه است. -تاثير گذار.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا هزینه ساخت اولیه نیروگاه خورشیدی کاهش یابد. در کشورهایی مانند کشور ما که انرژی خورشیدی خوب است و در اکثر روزهای سال نور خورشید وجود دارد، استفاده از این انرژی مفید است.

استاد دانشکده فیزیک دانشگاه تهران افزود: البته اگر بخواهیم برق ارائه شده به مردم را به عنوان یارانه در نظر بگیریم، شاید چندان به صرفه نباشد، اما اگر یارانه را از برق بگیریم. نه تنها برای دولت‌ها، بلکه برای مردم نیز بسیار مقرون به صرفه است که به نسل اول سلول‌های خورشیدی (سیلیکونی) روی بیاوریم. بنابراین، در آینده‌ای نه چندان دور، نسل جدیدی از پنل‌های خورشیدی را خواهیم داشت. نه تنها مقرون به صرفه خواهد بود، بلکه با سایر انواع انرژی نیز رقابتی خواهد بود.

دکتر عبدی گفت: راه هایی برای افزایش کارایی سلول های خورشیدی سیلیکونی نسل اول وجود داشت.

ساخت سلول های خورشیدی نسل دوم و سوم بر اساس نانوساختار

او گفت: «بازده سلول‌های نسل اول بیش از تصور تئوری نیست. بنابراین، نسل‌های جدید پنل‌های خورشیدی، نسل‌های دوم و سوم، پدید آمده‌اند.» در نسل سوم، سلول‌ها بر اساس نانوساختارها ساخته شدند و پیش‌بینی می‌شود کارایی آنها بیش از 70 درصد افزایش یابد.

یک استاد فیزیک دانشگاه تهران افزود: راه های مختلفی برای افزایش کارایی آنها وجود دارد. البته بحث تنها مربوط به کارایی سلول های خورشیدی نیست، بلکه دوام مواد به کار رفته در سلول های خورشیدی، عدم وجود آلودگی، مقاومت در برابر رطوبت و دما نیز مطرح است.

ایران در تولید صنعتی پنل های خورشیدی از سایر کشورها عقب است

دکتر. عبدی گفت: امروزه دانشمندان در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده اند. در ایران کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است و ما همچنان در حال بررسی هستیم. ما در ایران و بر اساس آن تحقیقات زیادی در زمینه تولید سلول خورشیدی داریم، اما از دنیا عقب هستیم زیرا در سلول های نسل اول در صنعت زیاد فعال نیستیم. تولید صنعتی، اما جدید با پیشرفت سلول های نسل، یافتن راهی برای ورود به بازار و توسعه سلول های نسل جدید در دنیا، می توان انتظار داشت این صنعت در کشورمان پیشرو باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما هنوز هیچ کاری در این صنعت انجام نمی شود. البته شرکت هایی هستند که پنل های خورشیدی را خریداری و مونتاژ می کنند و از آنها در ساخت نیروگاه ها استفاده می کنند. اگرچه سلول‌های مبتنی بر سیلیکون نسل اول چندان پیچیده نیستند، اما هنوز موفق به نصب پنل‌های خورشیدی در کشور نشده‌ایم. امید است ایران بتواند روی نسل جدیدی از سلول ها تمرکز کرده و آنها را به تولید انبوه برساند.

استاد فیزیک دانشکده علوم دانشگاه تهران گفت: اگر سیاست تخصیص یارانه برق را لغو کنیم و دولت ها مجبور شوند از انرژی خورشیدی برای تامین برق استفاده کنند، می توان از آن استفاده کرد.

دکتر. عبدی ادامه داد: متاسفانه دولت های ما علاوه بر تولید روزانه برق، هزینه های انتقال را هم متحمل می شوند، یعنی در یک نقطه کشور نیروگاه می سازیم، سپس این انرژی باید به شهر یا منطقه دیگری منتقل شود و با انرژی خورشیدی بتوانیم تامین کنیم. برق تمام روستاها کافی است دسترسی به مناطق صعب العبور و کم جمعیت و مناطقی که انتقال برق به صرفه نیست فراهم شود.

«حتی مهاجران ما می توانند با نصب تعدادی نیروگاه سیار از انرژی خورشیدی بهره مند شوند. بنابراین اگر بپذیریم که در شرایط فعلی هزینه تولید برق برای دولت ها بسیار گرانتر از انرژی خورشیدی است، قطعا کشور ما به سمتی خواهد رفت که به دانشمندان و مهندسان خود تکیه کند. با توجه به اینکه منبع خوبی در کشور داریم، امید است بتوانیم از این انرژی پاک و تجدیدپذیر در تولید استفاده کنیم.

انتهای پیام/