اقتصادی

رویایی دست نیافتنی! – ایران تودی

چندی پیش، زمانی که جوانان دهه 50 و 60 از رویاهای خود صحبت می کردند، همه در ملاء عام صحبت می کردند و از تمایل به داشتن یک دستگاه تولید یا یک ویلای لوکس با تمام شرایط معروف ترین کارخانه های جهان صحبت می کردند. . این رویا در گوشه ای از خنده تماشاگران در میان جمعیت باقی می ماند تا در روز شیرین این رویا را با جزئیات بیشتری تجسم کند.

به گزارش ایران تودی، جوانان آن روزگار روزهای خود را با رویای این آرزوها سپری می کردند، اما هر روز دستیابی به آن ها نه تنها غیرممکن می شد، بلکه رفته رفته برایشان غیر قابل دسترس می شد. اگر زمانی یک جوان ایرانی رویای یک ویلا یا یک ماشین لوکس را می دید، امروز حتی یک آپارتمان معمولی با حداقل شرایط به آرزوی چنین مردمی بزرگ تبدیل شده است.

دیگر رویای ویلایی لوکس یا خودروی لوکس نیست، بلکه صنعت خودروسازی پویا و دلالان فعال در بازار مسکن است. pul

او هنگام اشاره به صنعت خودرو به شعر «اگر گوش تو گوش من است آهیم، اگر آه من است که به جایی نمی رسد، البته فریاد است» اشاره می کند، پس بهتر است یک نگفته. کلمه. همین الان حرف بزن و این صنعت را رها کن. اما همچنان روزنه امیدی در مسکن وجود دارد. بنابراین نگاه به وضعیت این حوزه بیهوده نیست.

اسفند سال 98 بود که نمایندگان مردم با شعارها و وعده ها و وعده های رنگارنگ به مجلس شورای اسلامی رفتند. بحث ساماندهی بازار مسکن نیز یکی از تندترین شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم موسوم به مجلس انقلابی بود. چندین انتخابات در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در نهایت پس از تشریفات، نمایندگان منتخب بر کرسی بازپرسی نشستند.

تعهد

کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و اکنون زمان تحقق وعده فرا رسیده است. کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از روز اول بحث ساماندهی بازار مسکن را ترجیح داد و بر پروژه ای به نام تحول در تولید مسکن متمرکز شد.

همزمان به سراغ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم و اهداف این طرح را جویا شدیم. سید البرز حسینی در تشریح جزئیات این پروژه به ایران تودی گفت: جزئیات طرح رونق مسکن چند ماهی است که در کمیسیون عمران با حضور کارشناسان حوزه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و یکی از این موضوعات بازگرداندن تعادل عرضه و تقاضا با دستور دولت برای ساخت مسکن است. مهمترین اهداف این طرح است. بر اساس این طرح، دولت به مدت چهار سال سالانه یک میلیون آپارتمان خواهد ساخت. همچنین بر اساس این طرح ترکیب و اختیارات شورای عالی مسکن در چارچوب قانون تعیین شد. تامین اعتبار این پروژه در قالب ایجاد صندوق ملی مسکن از دیگر موارد پیش بینی شده در این طرح است.

روزها گذشت و طرح در صحن مجلس شورای اسلامی گشوده شد و در نهایت پس از کلیات و کم و بیش به تصویب رسید و آنلاین تایید هیات نظارت بر آن نشست و به قانون تبدیل شد. جهش در تولید مسکن در این مدت به چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز رفتیم و از آنها خواستیم تا تاثیر و تبعات این طرح را بر بازار مسکن پیش بینی کنند.

اهداف قانون جهش در تولید مسکن از دیدگاه نمایندگان

کمال حسین پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وی درباره تاثیر این طرح بر بازار مسکن به ایران تودی گفت: بر اساس برنامه رونق تولید و مسکن در چهار سال اول حدود 4 میلیون مسکن ساخته و روانه بازار می شود. . با ساخت آپارتمان می توان نیازهای تازه ازدواج کرده و اقشار پایین جامعه را برطرف کرد. بر اساس این طرح تسهیلات ارزان قیمت و زمین و مصالح ساختمانی با قیمت مناسب تامین می شود. در تامین مالی این طرح سوءتفاهم هایی وجود داشت و در جلسات کمیسیون رفع شد. در نهایت این قانون می تواند با ساخت مسکن عرضه را افزایش داده و در نهایت بین عرضه و تقاضا در بازار تعادل ایجاد کند.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران و عضویت در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. به گفته وی، بازار مسکن به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، اما سیاست های نادرست در حوزه مدیریت بازار مسکن طی 6 سال گذشته تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار به هم ریخته است و اکنون ما با مشکل مواجه شود 150 درصد افزایش قیمت در طرح جهشی در تولید و عرضه مسکن، دولت موظف است سالانه حدود یک میلیون آپارتمان تولید و عرضه کند که البته می تواند تعادل بین عرضه و تقاضا را بازگرداند. از سوی دیگر، این طرح به دنبال حذف دلالان از بازار و حمایت از انبوه سازان از طریق سیاست های مالیاتی مانند اخذ مالیات از خانه های لوکس و زمین های خالی و معاملات مکرر بود. سیاست مالیاتی این طرح قطعا در کوتاه مدت تاثیرگذار خواهد بود. اما سیاست های ساخت و ساز اندیشیده شده در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود. این روزها قیمت وام مسکن و اجاره بها روز به روز در حال افزایش است، دولت امیدوار است با اجرای این قانون ثبات در بازار مسکن برقرار شود.

اقبال شکاری یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس است وی همچنین از اعطای زمین ارزان، تسهیلات ارزان، تسهیل در صدور مجوز، اختصاص تسهیلات به افراد بی خانمان از طریق ساماندهی سازوکارهای اداری از طریق نظام مهندسی شهرداری ها و سامانه های مرتبط با سازمان مالیاتی تقدیر کرد. جنبه های این قانون وی ایجاد فضای مناسب در کلان شهرها با در نظر گرفتن امکانات ارزان و گران قیمت و تامین زمین و مصالح ساختمانی ارزان، ارزان و رایگان با نرخ مصوب را از جمله مولفه هایی دانست که می تواند موتور محرکه ساخت و ساز مسکن باشد و در بازار. تعادل بین عرضه و تقاضا

گلمرزا شریعتی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس است وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح افزایش تولید مسکن و ساخت مسکن در کشور است، گفت: هدف اصلی این طرح تامین مسکن ارزان قیمت مردم است. در این راستا تلاش شد با تسریع در ساخت مسکن، عرضه مسکن در بازار افزایش یابد. با افزایش عرضه مسکن با قیمت مناسب، شاهد وقفه در افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. در این طرح با متعادل سازی قیمت مسکن، شرایط مساعدتری برای تامین مسکن اقشار متوسط ​​و پایین جامعه فراهم می شود.

ورود مجردها ممنوع!

سرانجام پس از هیاهوهای فراوان و تبدیل این طرح به قانون رونق تولید مسکن، روزنه امیدی برای ساماندهی این بازار در دل جامعه پدید آمد. هرچند مدت زیادی طول نکشید که متقاضیان سازوکار مورد نیاز را ثبت کردند، اما این بار چالش جدیدی برای متقاضیان در نظر گرفته شد. ثبت نام تکی ممنوع! باز هم اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای وزارت راه و شهرسازی دور هم جمع شدند تا چاره اندیشی کنند. سرانجام پس از چندین جلسه کارشناسی محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس وی به ایران تودی گفت: در صورت ازدواج افراد مجرد می توانند در طرح رونق مسکن، واحد مسکونی را تحویل بگیرند، در غیر این صورت باید قیمت واحد را با نرخ روز پرداخت کنند.

وی در تشریح جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ثبت نام مجردان متقاضی مسکن گفت: مجردها می توانند در این طرح ثبت نام کنند اما اگر قبل از دریافت آپارتمان ازدواج کنند مشکلی نیست و واحد آنهاست. اما اگر ازدواج نکنند و به سن 35 سالگی برسند باز هم مشکلی ندارند و واحدشان را می گیرند. اما در صورتی که متاهل نباشند و به 35 سال نرسیده باشند مشمول قانون جهش در تولید مسکن نخواهند بود و باید تک نرخی به نرخ روز پرداخت کنند. مجردانی که تا دو سال آینده می توانند ازدواج کنند باید ثبت نام کنند اما برای گرفتن آپارتمان باید ازدواج کنند.

آیا بازار مسکن متزلزل شده است؟

در نهایت صف به تصویب رسید و مقدمات اجرای این قانون فراهم شد. کمیسیون عمران برای نظارت بر اجرای قانون تشکیل جلسه داد و وزارت راه و شهرسازی به سرپرستی رستم قاسمی قول داد که این طرح را مجدانه ادامه دهد. اما به مرور زمان خواسته های مردم برآورده نشد. قیمت مسکن تغییر نکرده است و این کالا هنوز برای اکثریت جامعه غیرقابل دسترس است. برخی معتقدند هنوز برای ارزیابی تأثیر این قانون زود است، اما زندگی مجلس ها و دولت ها به اندازه جوانی افراد تیره و تار است.

در عین حال نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم و از او پرسیدیم که چرا اقدامات مجلس برای ساماندهی بازار مسکن بی نتیجه است؟ اسماعیل حسین زهی معتقد است قوانین مصوب مجلس در ساماندهی بازار مسکن کارآمدی کافی نداشته است و دولت و مجلس باید با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که امروز در ساماندهی بازار مسکن با آن مواجه هستیم، تکثر قوانین است. قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد و هر بخش تفسیر خاص خود را از قانون دارد. اگر قانون واحدی در مورد مسکن وجود دارد، بهتر است نظارت دقیقی بر اجرای آن صورت گیرد.

حسین زهی قانون رونق مسکن را به نوبه خود قانون خوبی دانست که دولت متعهد به ساخت یک میلیون مسکن در سال است و دولت نیز قانونی برای اجرای آن وضع کرده است اما آمادگی و توانایی مردم نیز وجود دارد. یک معیار برخی از افرادی که در این پروژه ثبت نام می کنند، نقدینگی مورد نیاز را ندارند و نیاز به توجه بیشتر به فرصت ها و اقساط دارند.

مالیات خانه خالی کجا رفت؟

در صحبت های نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس قوانین زیادی وجود داشت. حال سوال اینجاست که آیا مجلس قانون دیگری برای ساماندهی بازار مسکن دارد؟ پاسخ بله است. از جمله تلاش های کمیسیون عمران مجلس برای تدوین طرح افزایش تولید مسکن، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح ماده 54 قانون را برای الحاق به کار اجرا کرد. همچنین طرح اصلاح قانون «مالیات های مستقیم» مورد بررسی قرار گرفت. از سوی دیگر، این طرح خواستار تکمیل سامانه املاک و مسکن به منظور شفاف سازی داده ها برای تعیین وضعیت مالیاتی شهرک ها شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و تصویب این طرح در مجلس تاکید کرد: هدف از اصلاح قانون مالیات های مستقیم اخذ مالیات از خانه های خالی است. هدف از انتشار پست های خالی افزایش درآمدهای مالیاتی نیست. در این راستا تلاش می کنیم از جمع آوری مسکن در کشور جلوگیری کنیم، نه اینکه از کسانی که پنج خانه دارند مالیات بگیریم. در این قانون پیش بینی می کنیم افرادی که با سرمایه کشور خانه ساخته اند، امکانات خود را به بهره برداری برسانند. هدف از این طرح استفاده از یک نفر با 10 خانه برای بازاریابی است. اینکه چرا یک نفر 10 خانه دارد بحث دیگری است و باید در جای دیگری پیگیری شود.

پس از تصویب این طرح توسط شورای امنیت در دی ماه 1378 بود که اجرای این قانون ابلاغ شد. اگرچه ماه ها از اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی می گذرد، اما تنها خبر عدم همکاری دستگاه ها برای تکمیل سامانه پیچیده املاک و مسکن بود. پس از مدتی تعداد عجیبی از خانه های خالی متعلق به بانک ها و برخی آژانس ها منتشر شد که بسیار تعجب آور بود.

آیا این رویا محقق خواهد شد؟

خلاصه اینکه در دو سالی که از مجلس یازدهم می گذرد، گام هایی برای تحقق رویا برداشته شده است. اما آیا مفید بود؟ آیا تصمیمات مجلس یازدهم که به نام انقلاب روی کار آمد و ساماندهی بازار مسکن را یکی از اولویت های خود اعلام کرد، می تواند به آتش بازار مسکن دامن بزند؟ ریشه مشکل در تحقیقات میدانی کجاست که به این سوال پاسخ مثبت نمی دهد و حالا باید به دنبال سوال دیگری بود؟ بی شک پاسخ به این سوال می تواند گره از این سردرگمی بگشاید و گامی رو به جلو برای تحقق رویای مسکن باشد.

انتهای پیام/