علمی و پزشکی

رشد سلول‌های قلب با فناوری واکسن‌های جدید

ایران تودی/ خراسان رضوی محققان کالج کینگ لندن از فناوری واکسن Govid-19 mRNA برای ایجاد اولین درمانی برای جلوگیری از حمله قلبی استفاده کردند. آنها از mRNA برای رساندن دستورالعمل های ژنتیکی برای پروتئین های خاص به قلب خوک آسیب دیده استفاده کردند و رشد سلول های عضله قلب جدید را تسریع کردند.

به گفته فریتینک، مائورو جیاکا، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: «ما از همان فایزر و فناوری مدرن واکسیناسیون برای تزریق microRNA به قلب، رسیدن به سلول‌های قلب بازمانده و افزایش تکثیر آنها استفاده می‌کنیم.» سلول های جدید جایگزین سلول های مرده می شوند و بیمار به جای زخم، بافت عضلانی جدیدی ایجاد می کند.

محققان در حال کار بر روی همان فناوری پشت واکسن‌های فایزر و مدرن هستند تا اولین دارویی را برای از بین بردن حملات قلبی ایجاد کنند.

با توجه به اینکه بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 17.9 میلیون نفر در سال 2019 بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست داده اند که حدود یک سوم کل مرگ و میرها را شامل می شود. هشتاد و پنج درصد از آنها بر اثر حملات قلبی و سکته جان خود را از دست دادند.

حمله قلبی اغلب زمانی رخ می دهد که جریان خون به قسمت هایی از قلب به دلیل تجمع چربی یا کلسترول مسدود شود. سلول‌های ماهیچه قلب، نیروگاه‌های کوچک شگفت‌انگیز که تمام زندگی شما را می‌کوبند، هیپوکسی را تحمل نمی‌کنند و ممکن است آسیب ببینند یا کشته شوند. همه ما با تعداد مشخصی سلول ماهیچه ای در قلب خود به دنیا می آییم و آنها سلول هایی هستند که می میریم. در واقع قلب پس از حمله قلبی توانایی ترمیم خود را ندارد.

محققان از mRNA استفاده کردند که به سلول ها دستور می دهد تا پروتئین بسازند تا درمان حملات قلبی را توسعه دهند. اگرچه فایزر و واکسن‌های مدرن به سلول‌ها دستور می‌دهند که پروتئین SARS-Coo-2 را تهیه کنند و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها تقویت کنند، اما همین فناوری می‌تواند با حمل کد پروتئین‌هایی که رشد ویروس‌های جدید را تحریک می‌کنند، حملات احتمالی را درمان کند. .

در آزمایشی بر روی خوک ها (نزدیک به قلب انسان)، mRNA باعث تحریک رشد سلول های جدید قلب پس از حمله قلبی، ترمیم بافت آسیب دیده و تشکیل عضله جدید و کاربردی به جای زخم شد.

استفاده از mRNA در این روش «ردیابی ژنتیکی» نامیده می شود زیرا پیشرفت mRNA را از طریق پروتئین های جدیدی که ایجاد می کند ردیابی می کند.

این تکنیک برای ایجاد واکسن هایی علیه پاتوژن هایی مانند ایدز، ابولا و مالاریا و همچنین سرطان، بیماری های خودایمنی و ژنتیکی در حال توسعه است.

محققان از mRNA برای رساندن دستورالعمل‌هایی برای پروتئین‌های خاص به قلب خوک آسیب‌دیده استفاده کردند که باعث تحریک رشد سلول‌های ماهیچه قلب می‌شد. تاکنون، درمان حملات قلبی با موفقیت تنها در خوک‌ها آزمایش شده است، اما این گروه امیدوار است در چند سال آینده آزمایش‌های بالینی را روی انسان‌ها آغاز کند.

انتهای پیام/