بین الملل

رایزنی علی‌اف و ماکرون درباره گذرگاه لاچین

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که الهام علی اف با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرد.

بر این اساس، طرفین در خصوص اعتراض سازمان های مردم نهاد جمهوری آذربایجان به بهره برداری از معادن در کریدور لاچین بحث و تبادل نظر کردند.

محور بعدی گفتگوی تلفنی مکرون با علی اف بررسی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین بررسی وضعیت جاده شهر خانکندی منطقه لاچین بود.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز مدعی شد که ارمنستان 8 روستای متعلق به این کشور دارد.

مکرون در سخنرانی خود اعلام کرد که کشورش آماده حمایت از عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ادامه مذاکرات توافقنامه صلح است.

این مکالمه تلفنی بین وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در پنجشنبه گذشته بود که ارمنستان از تصمیم خود برای امتناع از شرکت در مذاکرات سه جانبه برای دستیابی به توافقنامه صلح بین ایروان و باکو ابراز تأسف کرد.

این نشست قرار بود 23 دسامبر (دیروز 2 ژانویه) در مسکو برگزار شود. 3 روز پیش گزارش شد که ارمنستان به دلیل وضعیت کنونی کریدور لاچین درخواست به تعویق انداختن نشست مذکور را کرده است.

پس از جنگ 44 روزه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی، با میانجیگری روسیه توافقنامه آتش بس بین دو کشور امضا شد. بر اساس این قرارداد سه جانبه، کنترل شهر لاچین به جمهوری آذربایجان واگذار شد. شهر لاچین و بخش ها و روستاهای اطراف آن در سال 1922 به تصرف ارمنستان درآمد و دولت آذربایجان در سال های اخیر خواستار خروج نیروهای ارمنی از این منطقه شده است.

310310