حوادث

راهکاری برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله

یک تیم تحقیقاتی از موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله ، برخلاف آنچه برخی از فعالان صنعت ساختمان می گویند ، در مطالعه و مدل سازی سازه هایی که در زلزله اخیر به ویژه در استان کرمانشاه در سال 2017 فرو ریخته بودند ، قطب های دیواری را پیدا کردند. با استفاده از جزئیات اجرای مناسب ، تختخواب ها می توانند مقاومت در برابر زلزله دیوارها را افزایش دهند.

به گزارش ایران تودی ، طی سالها ، مطالعات زیادی در مورد رفتار سازه ها در هنگام زلزله انجام شده است و نتایج این مطالعات نشان می دهد که رفتار اجزای غیر سازه ای مانند اجزای سازه ای در ایمنی ساختمان مهم و م effectiveثر است.

با وجود اهمیت م componentsلفه های غیر سازه ای ، تحقیقات زیادی در مورد م componentsلفه های سازه ای و سیستم های سازه ای انجام شده است و همچنین بررسی خرابی های زلزله گذشته عملکرد صحیح م componentsلفه های سازه ای و عملکرد ضعیف م ofلفه های غیر سازه ای را نشان می دهد. یکی از مهمترین اجزای غیر سازه ای در ساختمانها ، دیوارها هستند که به عنوان تقسیم کننده فضاهای معماری مورد استفاده قرار می گیرند و برای بهبود عملکرد این اجزا ، تحقیقات بیشتری لازم است.

بعلاوه ، در بسیاری از ساختمانهای حیاتی که پس از زلزله نیاز به کار بی وقفه دارند ، مانند بیمارستانها و بانکها ، عملکرد نادرست اجزای غیر سازه ای در هنگام زلزله می تواند خسارات جبران ناپذیر مادی و جانی به بار آورد.

به همین منظور ، یک تیم تحقیقاتی از انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله یک مطالعه جامع در مورد خسارات ناشی از زلزله کرمانشاه انجام دادند و راه حل هایی برای تقویت دیوارها و بهبود عملکرد دیوارها ارائه دادند.

دکتر ، که مسئول تیم ارزیابی پروژه و عضو م Instituteسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله است. به گفته فریبرز ناطقی الهی ، دیوار با استفاده از جزئیات بسته های مناسب معروف به “وال پست” در بخش ساخت و ساز ، مستقیم در کنار بست های بستر است. از قاب محیط جدا شده و ظرفیت و مقاومت دیوار را افزایش می دهد ، همچنین دیوار از آسیب تیرهای ستون و اطراف محافظت می شود و نرمتر خواهد بود.

طرحی برای بهبود عملکرد رفتار دیوارها در هنگام زلزله

سعید قشلاقی ، مهندس م Instituteسسه بین المللی تحقیقات زلزله و یکی از محققان این پروژه ، به ایران تودی گفتوی با اشاره به مراحل اجرای این پروژه تحقیقاتی ، توضیح داد: در این پروژه تحقیقاتی ابتدا بر روی مدل سازی و روش های اجرای دیوارها و طراحی و اجرای مهندسین کار کردیم تا راهکارهای قابل اطمینان و کاربردی برای استحکام دیوارها ارائه دهیم. با مشکلی روبرو نشوید

وی ادامه داد: به طور کلی ، دو راه حل مشترک برای مدل سازی و در نظر گرفتن دیوارها در فرآیند طراحی وجود دارد که شامل “استفاده از دیوار به عنوان عضوی از سازه با توجه به پیچیدگی آن” و “در نظر گرفتن دیوار به عنوان یک عضو” است ، بدون توجه به پیچیدگی غیر سازه ای است. “

قشلاقی با بیان اینکه مدلسازی در یک برنامه تحلیل و طراحی سازه به دلیل وجود پارامترهای موثر در دیوار ، پیچیده و دشوار است ، افزود: در حین طراحی باید به جزئیات دقیق اجرای آن که در کارگاه های ساختمانی مشکل ساز است توجه شود. موارد زیادی در پی خواهد آمد. بنابراین ، تصمیم دوم گرفته شد.

یک فارغ التحصیل از انستیتوی لرزه نگاری بین المللی ادامه داد: با جداسازی دیوار از قاب اطراف ، عملکرد زلزله این اجزا (دیوارها) را بدون نیاز به مدل سازی دیوارها بهبود بخشیدیم.

وی با اشاره به کارهای انجام شده برای استحکام بخشی دیوارها ، یادآور شد: تحقیقات دکتر ناتحی الهی نشان داده است که بسیاری از راه حل ها گران هستند و اجرای آنها بعضاً غیرممکن است. علاوه بر این ، در موارد دیگر ، مانند اضافه شدن لایه های ساختمانی آهن و FRP در دیوارهای متصل به قاب اطراف ، سختی اولیه دیوار را افزایش می دهد ، که منجر به مقاومت بیشتر در اجرا ، تخریب بیشتر دیوارها و قاب های اطراف می شود.

قشلاقی خاطرنشان کرد: پس از یک مطالعه کامل برای تقویت دیوارها و بهبود عملکرد دیوارها در هنگام زلزله ، استفاده همزمان از وسایل تختخواب دیواری و تیرهای عمودی دیواره را پیشنهاد دادیم ؛ از قطب ها و گوشه ها برای جداسازی دیوارها از قاب محیط استفاده شد و در نتیجه تیرها و ستون های اطراف به دیوارها آسیب می رسانند. و در عین حال این اجزا دیواره را تثبیت می کنند تا از صفحه خارج شود.

استفاده همزمان از قطب های دیوار عمودی و افقی و “تیرهای دیواری” برای تقویت دیوار در برابر زلزله

وی افزود: سپس وسایل تختخواب بر روی لبه های دیواره ها قرار می گیرد که باعث افزایش سفتی و استحکام خارجی دیواره ها می شود.

در این مطالعه ، محققان برای اطمینان از اتصال و مدل سازی دیوارها ، از ACP07-2016 ، Eurocode 6 و Code Seismic Code استرالیا و همچنین مقررات داخلی (استاندارد 2008) ، 729 و فصل 8 مقررات ملی ساختمان استفاده کردند.

علاوه بر این ، برای یک مطالعه دقیق و دقیق ، دیوارها و تیرهای دیواری و وسایل بستر تعمیر شده ، حالت های مختلف با شرایط مختلف (باز نشده ، باز نشده و دیواره با شرایط مرزی مختلف) تحت نیروهای باد و زلزله قرار گرفتند ، حدود 800 مدل تمام پارامترهای موثر مورد مطالعه قرار گرفت. به عنوان مثال ، نتایج یک دیوار 6 متری به ضخامت 15 سانتی متر به شرح زیر برآورد می شود:

قشلاقی خاطرنشان کرد: با قرار دادن یک قطب دیوار همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است ، ظرفیت تحمل دیوار در خارج از هواپیما 80 درصد افزایش می یابد و دیوار دارای یک رفتار مصنوعی است که در “حالت” ریزش دیوار م collapseثر است. با این وجود ، قابل ذکر است که فقط در هنگام استفاده از تیرک دیوار و برداشته شدن تختخواب ، رفتار دیوار تغییر چندانی نمی کند ، که با ادعاها و ادعاهای برخی از فعالان صنعت ساختمان مغایرت دارد.

وی ادامه داد: گاهی در برخی جلسات و تبلیغات شرکت مشاهده می شود که فقط با قرار دادن چند پایه دیواری بر روی دیوار معجزه ای اتفاق می افتد و تمام مشکلات دیوارها برطرف می شود ، اما همانطور که در تصویر ، ستون های دیوار و وسایل ثابت شده است. برای بهبود عملکرد مثر خواهد بود.

این محقق در حوزه ساخت و ساز یادآور شد: در این طرح ، دیوارها در طول و ضخامت های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و مشاهده کردیم که قطب های عمودی و افقی و وسایل بستر در امتداد طول و ارتفاع دیوار با جزئیات اجرا در راستای ردیف دیوار قرار داده شده اند. به طور متوسط ​​، ظرفیت تحمل دیوار حدود 70٪ افزایش می یابد و حتی برخی دیوارها 160٪ افزایش دارند.

به گفته وی ، این اجزا علاوه بر افزایش ظرفیت تحمل بار دیوارها ، شکل پذیری را افزایش داده و حالت خرابی دیوارها را بهبود می بخشند.

این محقق افزود: علاوه بر این ، ما ساختمانی را با تمام جزئیات خسارت زلزله کرمانشاه مدل سازی کردیم و رژیم های گسلی داخل آن را بررسی کردیم ، سپس دیوار اطراف ساختمان مدل شده و حالت های مختلف قرارگیری را تجزیه و تحلیل کردیم. پست های دیواری و تخته های کف زیر زمین لرزه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی گفت: با توجه به تصویر بالا می توان گفت كه اثر متقابل زلزله عملكرد اجزا را بهتر نشان می دهد و در غیاب آهن بستر خسارت به دیواره ها بیشتر است. در واقع از قطب های دیواری که نیاز به توجه بیشتری در صنعت ساختمان دارند ، م moreثرتر است.

ناتحی الهی ، عضو هیئت علمی م atسسه تحقیقاتی گفت: استفاده از تیرهای دیواری و آرماتورهای تختخواب با جزئیات اجرایی مناسب نه تنها باعث بهبود عملکرد دیوار می شود ، بلکه باعث کاهش هزینه های اصلاح و ترمیم پس از زلزله و کاهش تلفات جانی و انسانی می شود. زمین لرزه های آینده در کشور رخ خواهد داد.

انتهای پیام