فرهنگ و هنر

دیداری در پی حاشیه‌های تندیس شهریار

مدیر عامل برج کریسمس با مدیر عامل بنیاد شهریار دیدار کرد که اخیراً تندیس شاعر فقید را در برج کریسمس کنار گذاشته است.

به گزارش ایران تودی ، به نقل از روابط عمومی برج میلاد ، علی اصغر شاردوست ، مدیر اجرایی بنیاد شهریار ، گفت: “ایرانیان زیادی منتظر فرصتی هستند تا ضربه ای به فرهنگ و فرهنگ این کشور وارد کنند.” ما نباید چنین فرصت هایی را به این افراد بدهیم. در 10 سال گذشته زندگی استاد شهریار ، من از نزدیکترین افراد وی بودم و شخصیت وی را به خوبی می شناختم.

وی ادامه داد: من پیشنهاد دادم که 27 سپتامبر را به عنوان “روز شعر و ادب فارسی” و “روز شهریار” که همزمان با روز درگذشت شهریار بود ، علامت گذاری کنم و سرانجام با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، آن را امروز در تقویم رسمی ثبت شد.

این شاعر در ادامه گفت: شهریار نه تنها برای ترک زبان ها ، بلکه برای همه مردم ایران یک چیز به یاد ماندنی است و بسیاری از استادان ایرانی در اشعار شهریار به دنبال هویت و فرهنگ آذری هستند. اما در عین حال ، من معتقدم که نباید اجازه دهیم گروهی از افراد سودجو مانور دهند و اگر پایین بیاییم ، این افراد از فرصت استفاده می کنند تا فرهنگ ایرانی و تمدن چند هزار ساله را تقسیم کنند و اختلافاتی را بین مردم ایجاد کنند. اقوام ایرانی.

در ادامه جلسه ، مجتبی توسل ، مدیر عامل برج میلاد گفت: “هنرهای زیبا ایران شامل نقشه های منحصر به فرد اقوام و زبان های مختلف تمدن ایران و بخش قابل توجهی از قوام و پایداری هر یک است.

وی افزود: طی هشت سال گذشته میلیون ها گردشگر ایرانی و بازدید کننده خارجی از مجسمه های موزه شکوه برج کریسمس بازدید کرده اند و شهریار و دیگران از طریق این مجسمه ها به فرهنگ ، هنر و فرهنگ ایران ، شعر و ادبیات ترکیه افتخار می کنند. “

توسل با بیان اینکه استاد شهریار نه تنها شاعری است که به زبان ترکی صحبت می کند ، افزود: استاد شهریار شاعر همه ایرانیان است و حتی هرکسی که ترکی بلد نباشد با گوش دادن به شعر استاد استاد استاد استاد “شهریار” با نام “حیدر بابا” مست می شود. اوستا شهریار یک ذخیره فرهنگی و یک سرمایه ملی برای همه ایرانیان است.

مدیر اجرایی برج میلاد همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که با لباس دوستانه و ادعای محافظت و حمایت بین اقوام و زبانهای ایرانی تبعیض ایجاد می کنند با ایران و گروه های قومی آن دوست نیستند.

خاقانی ، یکی از هموطنان شهریار ، خالق تندیس های موزه شکوه برج کریسمس نیز در این نشست حضور داشت و گفت: “من از هموطنان شهریار هستم و به استاد علاقه زیادی دارم. من بسیار علاقه مند بودم او علاقه مند به ساختن تندیس خود است.

این هنرمند خطاب به مدیر بنیاد شهریار گفت: من به ترکی نیز صحبت می کنم و علاقه زیادی به اوستا شهریار و هموطنان دارم.

در پایان جلسه ، طرفین تصمیم گرفتند ضمن ادامه همکاری ، ارتباطات و مذاکرات را ادامه دهند.

با این حال ، این جلسه در زمانی برگزار شد که به تازگی تصویر مجسمه شهریار برداشته شده و ساخت این اثر مورد انتقاد قرار گرفته است. مانند برخی از مجسمه ها و مجسمه های معروف ساخته شده توسط افراد مشهور ، مجسمه این شاعر که بر روی برج کریسمس قرار گرفته است ، شباهت زیادی به شهریار ندارد. به دنبال این حادثه ، کمیسر امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تبریز اعلام کرد که “به درخواست و حمایت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی متروپولیتن ، مجسمه استاد شهریار از برج کریسمس تهران برداشته شد.”

با این حال برج برج بیانیه ای را به اتهام عکاس منتشر کرد: “عکسی از مجسمه استاد شهریار در موزه شکوه برج در فضای مجازی منتشر شده است که احساسات ایرانیان را نسبت به یک ساختمان بزرگ برانگیخته است. مجسمه شهریار قابل مشاهده است به طور حرفه ای انتخاب شده و کاملاً متفاوت از مجسمه موجود در تالار مشاهیر برج کریسمس باشد.

علیرضا خاقانی ، خالق مجسمه های موزه شکوه برج کریسمس ، که اکنون عضو انجمن مجسمه سازان ایران است ، می گوید: “در همان زمان ، شهرداری تهران تصمیم گرفته است که این مجسمه ها را به برج کریسمس منتقل کند. به عنوان یک اثر ملی. ” از ایرانیان تا شهروندان هنگام بازدید از برج کریسمس با این مشاهیر آشنا شوند.

وی ادامه می دهد: نمی دانم چرا یک عکس تحریف شده از استاد شهریار در فضای مجازی منتشر شده است ، اگرچه این مجسمه شباهت زیادی به اوستا شهریار دارد و حتی یک بار شهردار تبریز از تالار مشاهیر برج میلاد بازدید کرد و از من پرسید: “مشابه کارکنان شهرداری تبریز.

انتهای پیام