فرهنگ و هنر

دستگیری ۵۰۰۰ قاچاقچی میراث فرهنگی از ابتدای امسال در کشور

ایران تودی/ خراسان شمالی فرمانده حراست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 5 هزار قاچاقچی و معدنچی غیرمجاز در سراسر کشور دستگیر شده اند.

سردار حسن مهری با تقدیم افتخار و کرامت فرمانده حراست سازمان میراث فرهنگی استان از حمایت های نیروی انتظامی استان از این اداره کل تقدیر کرد و گفت: نشان از هوشیاری و جدیت ماموران دارد. همکاری و پشتیبانی این یگان و نیروی انتظامی.

وی با بیان اینکه تمامی اماکن تاریخی کشور تحت نظارت دقیق این واحد است، خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته بیش از پنج هزار دستگاه فلزیاب از حفاری های غیرمجاز کشف و ضبط و اقدامات لازم برای شناسایی و شناسایی آنها انجام شده است. این دستگاه ها را اختصاص دهید.”

فرمانده تیم حراست وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: حدود 200 موتور برق، حدود 300 کلکتور و کمپرسور مورد استفاده در حفاری های غیرمجاز در کشور و همچنین دو دستگاه بیل مکانیکی توقیف شد.

وی با بیان اینکه حدود 4800 محوطه تاریخی و فرهنگی بسیار قدیمی در کشور کشف شد، خاطرنشان کرد: هشدار ما به قاچاقچیان و سودجویان در این منطقه انجام حفاری های غیرمجاز است. به ویژه خرید و فروش آثار تاریخی به صورت جدی.

سردار مهری یادآور شد: با توجه به قصد قاچاقچیان برای خروج از کشور، آموزش های لازم برای ماموران گمرک و همچنین ماموران پلیس فرودگاه در سراسر کشور برگزار شد.

فرمانده حراست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه تامین یگان های امنیتی مجهز به دوربین های امنیتی و تردد سنج در دستور کار قرار دارد، گفت: یک میلیون اثر تاریخی، حدود 33 هزار اثر در داخل و بین المللی وجود دارد. بناهای تاریخی ثبت شده در کشور «همیشه باید از آنها محافظت کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم از خدمات فرمانده سابق سرهنگ پاسدار حسین عسگر قنبرزاده تقدیر و سرهنگ خلیل حاجی زاده به عنوان فرمانده جدید این یگان در منطقه معرفی شد.

انتهای پیام/