علمی و پزشکی

درمان دردهای آرتروز با کمک ایمپلنت‌های الکتریکی

به گزارش Transparent and New Scientist، کاشت زانو با جریان کم می تواند درمانی برای آرتروز و تحریک رشد مجدد غضروف باشد.

خرگوش هایی که از ایمپلنت هایی استفاده می کردند که در حین حرکت برق تولید می کردند، بیشتر از خرگوش هایی که از دارونما استفاده می کردند، از آسیب غضروف رنج می بردند.

آرتروز یکی از شایع ترین علل زانو درد با افزایش سن است. این بیماری باعث فرسایش غضروف می شود. غضروف لایه‌ای است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند و معمولاً از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

درمان های بسیاری برای آرتروز در حال توسعه هستند. از جمله داروهای جدید و کاشت سلول های بنیادی با قابلیت تبدیل به هر نوع سلولی. برخی مطالعات نشان می‌دهند که جریان الکتریکی سبک می‌تواند رشد سلول‌های غضروف زانو را تحریک کرده و جراحات را ترمیم کند.

Thanh Nguyen، محقق دانشگاه کانکتیکات (UCONN) و همکارانش یک غشای زیست تخریب پذیر به ضخامت حدود نیم میلی متر ساخته اند که در هنگام فشرده شدن و کشیده شدن، الکتریسیته تولید می کند تا از قرار دادن باتری ها در بدن جلوگیری کند. . ساختاری قاب مانند دارد که به سلول ها اجازه حرکت می دهد.

گروه نگوین این ایده را با سوراخ کردن غضروف زانوی خرگوش و اتصال آن به یک ماده اختراع شده بررسی کردند. پس از یک ماه استراحت، خرگوش ها تشویق شدند تا به مدت 20 دقیقه در روز روی تردمیل بپرند تا پاهای خود را تمرین دهند و برق تولید کنند.

دو ماه بعد، محققان نمونه‌های بافت مفصلی را برداشتند و یکپارچگی آن‌ها را زیر میکروسکوپ ارزیابی کردند. آنها دریافتند که سلول های غضروف به سمت قاب حرکت کرده و مفاصل دست نخورده تر به نظر می رسند. نگوین گفت: “سلول های بنیادی از مغز استخوان به داخل قاب جذب می شوند.”

خرگوش ها به طور متوسط ​​18 تا 15 را گرفتند. گروه دوم خرگوش ها که ایمپلنت هایشان برق تولید نمی کرد، حدود پنج امتیاز کسب کردند.

نگوین ادامه داد: اگر این ایمپلنت در انسان استفاده شود، مواد مورد استفاده در ساخت آن در حدود دو ماه ذوب می‌شوند. اما برای ماندگاری بیشتر قابل تغییر است.

این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.