علمی و پزشکی

درمان خانگی جوش در چانه صورت

اختلالات هورمونی منبع اصلی بسیاری از انواع آکنه روی چانه است. یکی از عوامل موثر بر اختلالات هورمونی بدن ما مشکلات درونی بدن و آلودگی های محیطی است. برای درمان این جوش های آکنه، بهتر است ابتدا شیوه زندگی و مراقبت از پوست خود را بهبود بخشید.

شستشوی مناسب و منظم پوست

به گزارش شفاف، درمان آکنه با پوست تمیز شروع می شود و مهم ترین و ساده ترین مرحله برای درمان آکنه، شستشوی اولیه پوست است. برای این کار ابتدا یک شوینده مناسب پوست خود انتخاب کنید. شوینده ها در انواع مختلفی تولید می شوند و انتخاب درست در این زمینه حائز اهمیت است. برای خرید شوینده مناسب به نوع پوست و مشکلات پوستی خود توجه کنید. اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید، پاک کننده های ملایم بهترین انتخاب برای شما هستند. در این صورت استفاده از مواد شوینده با ترکیبات قوی می تواند باعث مشکلات پوستی، التهاب و افزایش حجم آکنه شود. توصیه می شود روزی دو تا سه بار پوست خود را با یک شوینده ملایم بشویید و از تمیز بودن آن در طول روز مطمئن شوید.

انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مغذی

رژیم غذایی یکی از موثرترین عوامل ایجاد آکنه روی پوست است. تمام مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم در بدن تجزیه می شود و جنبه های مختلف سلامت پوست و سایر اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

رژیم غذایی اشتباه می تواند به راحتی سلامت و زیبایی پوست را تهدید کند. فست فودها، غذاهای چرب، کربوهیدرات ها و لبنیات از جمله غذاهایی هستند که باعث ایجاد آکنه و جوش های پوستی می شوند. استفاده زیاد از کربوهیدرات ها و لبنیات باعث تحریک و گسترش آکنه در ناحیه چانه می شود. البته اقدامات غذایی زیر می تواند در مدیریت و کاهش آکنه چانه موثر باشد:

استفاده از لبنیات را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

از مصرف زیاد غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات خودداری کنید.

غذاهای گیاهی مانند کرفس، سبزیجات و آووکادو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تا حد امکان غذای خود را بدون استفاده از روغن بپزید و از روغن های شیمیایی مضر مانند زیتون، هسته انگور و غیره اجتناب کنید. روغن های گیاهی را جایگزین کنید

یخ به کاهش تورم جوش کمک می کند
استفاده از یخ روی جوش ها و آکنه می تواند به کاهش تورم و قرمزی آنها کمک کند و روند بهبود آکنه را تسریع کند. برای اطمینان از آلوده نشدن یخ توصیه می شود از آب اکسیژنه یا آب معدنی استفاده کنید.

یک حوله تمیز و کوچک انتخاب کنید و آن را با مقداری آب سرد خیس کنید. یخ سفارشی خود را از قالب خارج کرده و در یک حوله مرطوب بپیچید. حالا یخ پیچیده شده را روی جوش بگذارید و چند ثانیه نگه دارید و سپس خارج کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا تورم و التهاب ناحیه آکنه کاهش یابد. انجام مکرر این کار باعث سفت شدن منافذ و کاهش منافذ باز پوست می شود. همچنین با بهبود گردش خون در نواحی مبتلا به آکنه، به بهبود تغذیه و روند درمان آکنه کمک می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان